Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Microsoft konto på beg dator


kenneth G
 Share

Rekommendera Poster

Har en dator som är över 10 år som köptes begagnad. Var relativt ny när det hände. Nu har HDD havererat. Fick tag på en begagnad som jag satte in. Tog bort alla partitioner samt formaterade om den. När jag sedan skulle installera om datorn så frågar den efter Microsoft konto uppgifter.  Fick skapa ett nytt konto för att kunna installera om den.  

 

 Vart lagras dessa uppmaningar på datorn? Att man måste uppge Microsoft  kontouppgifter. Är det från den begagnade formaterade HDD ?? Har det att göra med Windows 10 nyckeln?  Kan man känna sig säker om man skapar ett nytt konto?

/Kenneth

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var det lagras, eller om  man kan ta bort ett microsoftkonto när man väl installerat Windows.
Nu var det några år sen jag installerade Windows så jag vet inte om det har ändrats sen dess. Men du måste inte skapa ett microsoftkonto för Windows och det har inget att göra med nyckeln.

Microsoft gör det tyvärr inte enkelt för användaren då de förtvivlat gärna vill att man ska skapa ett konto hos dem. Men vid installationen när den ber om att skapa ett Microsoft-konto, även om den kan vara svår att se, torde det finns en rad om att skapa ett "lokalt konto" som man väljer istället.

Nu vet jag inte vad du menar med "säker" men det är inte farligt att ha ett microsoftkonto. Du ger dem bara uppgifter som de kan lagra om dig. Som belöning kan du installera saker från deras programvarubibliotek, och jag tror att du bättre kan utnyttja deras molnlagring.
Det säger jag dock som en som aldrig använt microsoftkonto så jag har inte fullständig koll.
 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev kenneth G:

Har en dator som är över 10 år som köptes begagnad. Var relativt ny när det hände. Nu har HDD havererat. Fick tag på en begagnad som jag satte in. Tog bort alla partitioner samt formaterade om den. När jag sedan skulle installera om datorn så frågar den efter Microsoft konto uppgifter.  Fick skapa ett nytt konto för att kunna installera om den.  

 

 Vart lagras dessa uppmaningar på datorn? Att man måste uppge Microsoft  kontouppgifter. Är det från den begagnade formaterade HDD ?? Har det att göra med Windows 10 nyckeln?  Kan man känna sig säker om man skapar ett nytt konto?

/Kenneth

Ja så är det.

Det finns två val:

1. antingen har du ett gammalt Windows 7/8/!0 konto och kopierarar och klistrar in detta

50 minuter sedan, skrev kenneth G:

 

 

 

2. Nix, det går inte, men kör på detta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kenneth G:

Har en dator som är över 10 år som köptes begagnad. Var relativt ny när det hände. Nu har HDD havererat. Fick tag på en begagnad som jag satte in. Tog bort alla partitioner samt formaterade om den. När jag sedan skulle installera om datorn så frågar den efter Microsoft konto uppgifter.  Fick skapa ett nytt konto för att kunna installera om den.  

Om du, vid installationen av Windows 10, hoppar över steget att ansluta till internet, får du inte upp begäran om att skapa ett Microsoftkonto. Då skapar du ett lokalt konto.

Hoppar du över steget att ansluta till internet får du också ”aggresiva” meddelanden om vad du går miste om. Det är bara att strunta i denna information och gå vidare.

 

När du är klar med installationen föreslår jag att du går in i inställningarna för Säkerhet och Sekretess. Gör de ändringar du önskar.

Starta om datorn och koppla sedan upp den till internet så är du på banan, utan att behöva ett Microsoftkonto.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

 

Flyfisherman förstår inte vad du menar med "kopiera och klistra in".

Det konto som fanns  på datorn var troligt vis från den första ägaren. Har ej lagt in något konto sedan jag tog över den. Den gick inte att komma förbi uppmaningen utan att skapa ett nytt konto.

 

"Nix det går inte"  menar du att man inte kan vara säker om man skapar ett nytt konto?? 

 

Windows 10 programmet som jag installerade om datorn med hämtades från Microsoft och var version 2004.

Kontotobegäran som kom upp från förra ägaren måste väl vara kopplat till Windows nyckel ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att du inte har en nätverkskabel ansluten till datorn. Är datorn ansluten med nätverkskabel och det finns en inbyggd drivrutin i Windows 10 som fungerar med nätverkskortet kommer Windows 10 att automatiskt ansluta till internet. Du får då inte upp uppmaningen att ansluta till internet.

 

Om du skall aktivera Windows 10 måste du ha tillgång till licensnyckeln. Har du ingen licensnyckel måste du köpa en, eller logga in på det Microsoftkonto där licensnyckeln är kopplad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"I Windows 10 (version 1607 eller senare) måste du koppla ditt Microsoft-konto till den digitala Windows 10-licensen på din dator innan du kan återaktivera Windows. Mer information finns under "Associera Windows 10-licensen med ditt Microsoft-konto" i Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring."
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4000735/windows-10-reinstall

Har själv inte kört om min dator på 2 år men förr gick det alltid att göra det med ett lokalt konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förstår jag varför Microsoft frågade efter kontouppgifterna. Bytte HDD samtidigt som jag återskapade installationen. Tack för denna information. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återaktiveringen av Windows 10 via ett Microsoftkonto krävs endast om licensen är en OEM eller en uppgradering från tidigare Windowsversioner vid byte av hårdvara.

Jag har installerat om ett par av mina datorer flera gånger under vår och sommar och aktiverat Windows 10 igen enbart genom att ange licensnyckeln vid installation och sedan skapa ett lokalt konto.

 

Har aldrig behövt logga in på något konto och har inte kopplat licenserna till något konto. Koppla licensen till ett Microsoftkonto gör jag först den dag jag byter moderkort för den licens som är OEM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...