Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur föra över inspelat från DVD HDD till dator


Lighthouse2
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Hur gör jag detta på enklast och billigast sätt -

Jag har en mycket gammal Panasonic DVD-spelare med inspelningsbar disk. Det är inspelat material på disken som jag gärna vill göra ett försök att spara (överfört från en videokamera en gång i tiden) och jag tänkte nu göra ett försök att föra över materialet till datorn.

 

Hur gör man detta enklast?

Vilka program ska jag  använda och vad behöver jag köpa? Vet att den har scart men osäker på HDMI (tror inte det).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast vet jag inte men kvalitetsmässigt torde det bästa vara att ansluta disken till en dator och försöka läsa innehållet därifrån.

Vi hade en gång i tiden en DVD-spelare av fabrikatet KiSS (danskt tror jag) och den använde Linux som operativsystem och den var ansluten till nätverket. När jag då startade Linux på en dator kom jag per automatik åt disken i DVD-spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har väl inte brännarfunktion så att du kan bränna ned på dvd. Detta gick att göra på min Panasonic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Pelle Penna:

Den har väl inte brännarfunktion så att du kan bränna ned på dvd. Detta gick att göra på min Panasonic

 

 

Ah glömde viktigaste - Själva brännar/dvd-funktionen i maskinen är trasig, den bara skrapar och låter. när något spelas upp. Det är därför jag behöver ett annat alternativ att föra över materialet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var surt.

Har ingen aning om tekniken i din box, men jag skulle montera ur HD och testa mot dator. Först med Windows och sedan någon Linux distribution som kan startas från cd eller USB

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
13 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Hur gör jag detta på enklast och billigast sätt -

Jag har en mycket gammal Panasonic DVD-spelare med inspelningsbar disk. Det är inspelat material på disken som jag gärna vill göra ett försök att spara (överfört från en videokamera en gång i tiden) och jag tänkte nu göra ett försök att föra över materialet till datorn.

 

Hur gör man detta enklast?

Vilka program ska jag  använda och vad behöver jag köpa? Vet att den har scart men osäker på HDMI (tror inte det).

 

 

 

Kjell o Company Plexgear Moviesaver 600 VHS till dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Vill bara nämna att jag inte fick Plexgear att fungera med Windows 10. De hade två modeller och jag testade båda men fick till slut pengarna åter. Det var ett drygt år sedan och de kanske har fått bättre programvara nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det här projektet får läggas ner för som @Flyfisherman nämnde (i borttaget inlägg) "Tyvärr det låter sig inte göra.

Har du inspelat material på en DVD-spelare med inspelningsfunktion så krypteras detta. Det blir i praktiken fullständigt omöjligt att återskapa från den inbyggda disken" - verkar helt stämma. Det är kört.

Hittade efter lite letande info om att det är kryptering och annat inblandat, och garanterat kört med Windows 10 (och jag har inte Linux).

 

Så sista utvägen är rädda något får bli att försöka spela upp materialet på teven och spela in det med stativ med systemkamerans videoinspelning istället.

Markerar det som Löst och tackar för era förslag!  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kan du spela upp innehållet till ex. en teve kan du föra över innehållet med en sådan "video grabber" som tipsats om. Dock kanske en som lirar med Windows 10.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...