Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös temperatursensor under vatten?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

Dags för ytterligare projekt!

(som om inte pågående vore nog...)

 

Behöver input.

 

Tanken, eller resultatet, är att kunna se och styra temperaturen i en terrasspool.

 

  • "Digital" dvs. man ska kunna ställa in 30 grader så ska det bli 30 grader. Inte bara ett vred man ökar/minskar.
  • Sensorn får gärna vara dränkbar med ett batteri, typ vanligt 9 Volt. Ja eller så "flytbar". Per automatik innebär det då trådlös. Wifi eller BT eller "eget" typ 433 MHz funkar.
  • Kan man hantera detta via en app i mobilen är det ett plus men det skulle gå lika bra med en liten inomhusdel som man knappar på.
  • Det behöver INTE vara något som fungerar med "smarta-hem-prylar" á Telldus *) eller Google men det gör inget om så är fallet.
  • Helst inget som erfordrar Raspberry/Arduino utan en mer "färdig" pryl.
  • Det behöver inte vara "långdistans" á Ontech.
  • För själva styrningen behöver jag bara en fri reläkontakt.
     

Jag har ju tidigare fått hjälp härifrån med att hitta billiga prylar hos Lightinthebox (ett av de pågående projekten) och billiga prylar är liksom roligare på fler sätt än själva kostnaden. Att man hitta en lösning enklare och billigare än de "konventionella" och etablerade metoderna.

 

*) Telldus har en flytande termometer som man kan läsa av temperaturen men jag vill ju även kunna styra.

 

Tilläggas kanske att jag har hårdvara som jag kan programmera, analoga ingångar och digitala utgångar, men den har inte den här "digitala" möjligheten, att hantera signaler direkt i grader Celsius. Inte heller trådlösa signaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Att man hitta en lösning enklare och billigare än de "konventionella" och etablerade metoderna.

 

*) Telldus har en flytande termometer som man kan läsa av temperaturen men jag vill ju även kunna styra.

Kollat mer på just Telldus nu.

https://telldus.com/se/produkt/pool-spa-termometer-och-tellstick/ + https://telldus.com/se/produkt/utomhusuttag-433-mhz/ torde fungera. 1578 kr. Känns spontant inte rätt. Visst, det är en gateway för 990 kr som visserligen behövs och är bra till annat men jag hade hoppats på "enklare" utrustning. Att termometern skulle kunna snacka direkt med ett smart uttag.
Visserligen kanske man då skulle tappa den enkla inställningsmöjligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-25 på 00:10, skrev Flyfisherman:

Markerar detta som bästa svar då vi beslutat att inte krångla till det mer än nödvändigt och skaffar en sådan.

Sensorn kommer jag att placera i den ena elpatronen, i röret avsett för termostat.

Dock blir kanske detta något för nästa badsäsong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Återkoppling.

Det blev sådan hårdvara men företaget som det länkades till hade ingen kvar varför jag Googlade och hittade Styrahem som hade samma hårdvara fast till lägre pris. De hade även en kapsling som jag beställde men det visade sig att den kapslingen är till för strömbrytare utan sensor varför man fick borra upp ett extra hål i den.

Strömbrytaren hade inte potentialfri reläkontakt vilket jag trodde efter att ha sett antalet plintar på bilderna.

Passade dåligt i min befintliga anläggning varför jag fick modifiera strömbrytaren.

I övrigt tycks det fungera.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-08-25 på 00:10, skrev Flyfisherman:

Måste tacka igen för detta förslag.

Ja kanske inte exakt den produkten i sig men den funktionaliteten.


Jag blev väldigt positivt överraskad hur effektiv isoleringen av poolen, locket, slangarna, pumphuset är.

Man ser i appen när värmaren har slagit till och när den har slagit ifrån och det går flera timmar mellan varje gång vattnet behöver värmas och då är värmen till i ca sju minuter. 32 grader i vattnet och 7-15 grader utanför.

Ja, eller nyss var det 17 varför det fick bli ett eftermiddagsdopp!

 

Tillägg, skärmdump.

Nästan tolv timmar under den kallare delen av dygnet utan att värmaren behöver starta.

Visst, filterpumpen är på 250 W och alstrar en del värme. Pumpen sitter i pumphuset och i pumphuset finns värmaren i form av ett rostfritt rör, ca en meter lång. Röret värms av "rums"temperaturen utifrån vilket värmer vattnet inuti den.

Men det är ändå en stor skillnad mot de 6 kW som elpatronerna är på tillsammans.

 

 

Screenshot_20200919-161212_eWeLink.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MITTÅT!

 

Det verkar som att alla händelser inte loggas. Glädjesiffror ovan alltså. ?

Håller på att undersöka om det är en bugg eller om det är en begränsning i molntjänsten.

Wifi-anslutning tycks vara okej, man får alltid kontakt om man kollar med appen.

Dessutom är det så att alla händelser med ON även ger en händelse med OFF. Tycker att om det vore "glappkontakt"/wifi så borde någon OFF missas...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Postad (redigerade)

Jaha, då har pool-säsongen startat 🛀

 

Mjukvaran (eWeLink) i telefonen har uppdaterats några gånger sedan förra säsongen. Hoppas på tillförlitligare logg nu.

 

Förra säsongen testade jag regelbunden ping, typ var 10:e minut i flera dygn och inte en enda gång blev det "loss".

Jag har även kontaktat ewelink och tröttat ut två-tre "handläggare"...

 

Men oavsett så skulle jag vilja knyta dessa ON och OFF händelser till något annat så att jag kan få en egen logg.

I Google Home kan jag se status och även manuellt slå på eller av (dock ser jag inte gradtalet där)

Jag skulle alltså vilja att en OFF eller en ON registreras någon annanstans utan ytterligare hårdvara och utan program som Tasker eller IFTTT *). Helst i min PC (Linux). Behöver inte vara en gratis-app bara jag kan testa funktion innan köp.

 

Tankar & synpunkter? 

 

ed. *) IFTTT behöver vara PRO och den kostar 49 kr i månaden vilket jag inte tycker står i proportion till just det jag vill göra - logga händelser.

 

*****

Tillägg:

Det är egentligen ingen vits att knyta en app till eWeLink eftersom det är den som inte visar aktuell status. Skulle behöva ett "rent" alternativ till eWeLink som kan kommunicera direkt med hårdvaran.

Redigerad av Mikael63
ingen vits
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...