Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Nyhetsroboten

Grattis på 25-årsdagen, Windows 95!

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
1856348902.jpg
I dag är det precis 25 år sedan den färdiga versionen av Windows 95 såg dagens ljus. Här är några glimtar som visar vad som av Microsoft kallades världens modernaste operativsystem.fz21WHGYh1U

Läs hela artikeln här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Automan
2 timmar sedan, skrev Nyhetsroboten:

Här är några glimtar som visar vad som av Microsoft kallades världens modernaste operativsystem.

Har det inte alltid låtit så när MS släppt en ny version av Windows. Vill minnas att även Windows XP var enligt MS det modernaste och bästa som någonsin uppfunnits.

Bilden i artikeln under rubriken "Windows 95 startar upp" ser ut att komma från Windows 95B. Om jag minns rätt hade den första utgåvan av Windows 95 inte med texten "Microsoft Internet Explorer" i bilden under uppstart. Kan också vara jag som minns det, då det är ett antal år sedan nu :-)

MS gjorde dock rätt med startmenyn eftersom den fortfarande finns kvar, om än i en sämre utgåva, men smaken är olika.

Minns också hur vissa DOS spel kunde startas direkt från Windows 95, medan andra fick man boota om datorn i rent DOS läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
14 timmar sedan, skrev Automan:

Bilden i artikeln under rubriken "Windows 95 startar upp" ser ut att komma från Windows 95B. Om jag minns rätt hade den första utgåvan av Windows 95 inte med texten "Microsoft Internet Explorer" i bilden under uppstart. Kan också vara jag som minns det, då det är ett antal år sedan nu 🙂

Windows 95 med Internet Explorer inkluderad fick jag när jag köpte min dator. Då hete installationsskivan "Windows 95 Plus!". Det var Internet Explorer version 1 på den installationsskivan.

Windows 95B kom med Internet Explorer version 3.

I en senare version av 95B inkluderades även stöd för USB.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Windows 95 Blue Screen of Death while advertising

Precis när Bill Gates är med ingenjör Chris Capossela som är numera marknadschef på Microsoft (han fick inte sparken) och skall visa upp inför publik hur förträffligt Windows 95 är när man ansluter en skrivare skanner så laddas automatiskt drivrutinerna...

"and it's gonna load in the appropriate drivers. You'll notice that this scanner build- wo-oooa...

Jag kommer väl ihåg detta ögonblick och det skrevs i alla datormagasin och var t.o.m. på tv över hela världen i princip. :)

Redigerad av Flyfisherman
Redigerat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Jag gillar Bill Gates sätt att rädda situationen: "I guess that must be why we're not shipping windows 98 yet."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
På 2020-08-25 på 12:34, skrev Flyfisherman:

and it's gonna load in the appropriate drivers. You'll notice that this scanner build- wo-oooa.

Det kanske är därför som man på den tiden sa att Windows 95 kommer med den nya funktionen "Plug and Pray" 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...