Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Senaste filer i utforskaren W10


Hans Rencke
 Share

Rekommendera Poster

Personligen – utifrån min erfarenhet – så har jag en mapp och dokumentstruktur under just Den här datorn Dokument. Då dyker de också sedan upp som du önskar under Senaste filerna vart efter du har jobbat med dokumenten för att vara lätt tillgängliga, om jag förstår din önskan rätt.

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan prova om något annat val på Visa-fliken ger ett mer önskat resultat, t ex lista eller ikoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kan prova om något annat val på Visa-fliken ger ett mer önskat resultat, t ex lista eller ikoner.

Har provat men aktuella alternativ är gråade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning verkar vara det rätta.

Någon skillnad mellan din och min dator?

Skärmklipp.PNG

I Mappalternativ (nås via Alternativ till höger) måste man antagligen ha valt att visa nyligen använda filer och mappar (fliken Allmänt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

I Mappalternativ (nås via Alternativ till höger) måste man antagligen ha valt att visa nyligen använda filer och mappar (fliken Allmänt).

Det är ifyllt som det ska. Men problemet är att alla alternativ som kan användas är gråade och låsta...

Redigerad av Hans Rencke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

Men problemet är att alla alternativ som kan användas är gråade och låsta...

Menar du alternativ i Mappalternativ eller på Visa-fliken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Menar du alternativ i Mappalternativ eller på Visa-fliken?

Visa-fliken. Mappalternativ funkar som det ska..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfishermans skärmbild Mappalternativ här

https://eforum.idg.se/topic/351829-förhandsvisning-i-utforskaren-visar-inte-bilder/

kanske tydliggör

 

Om du har haft det som du vill ha det förr Hans Rencke kanske du bör göra som ts i den tråden gjorde. Se slutet i den tråden!

 

Jag kommer nämligen till Mappalternativ om jag i utforskaren klickar på Visa > Alternativ > Ändra mapp- och sökalternativ >

494995020_2020Mappalternativ.png.6248db5ed4de971a9ab4e86bd1c57152.png
Vad är det som är gråat hos dig där?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Vad är det som är gråat hos dig där?

Visa -> aktuell vy. Där kan inställningarna göras men det går alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Har du klickat på ARKIV och inställningarna där med mappvisning och filvisning?

Ja, allt är inställt på rätt sätt men vyn är som jag beskrev i första inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Fungerar Visa-menyn för andra mappar?

Ja. Det är bara i läge Snabbåtkomst den inte funkar.

Jag kan nämna att detta problem kom när jag skapade ett nytt användarkonto. På ett äldre konto som började krångla fungerar utforskaren som den ska. Jag misstänker en bugg som kommit i samband med en uppdatering

Redigerad av Hans Rencke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna pröva med tipset i det markerade Answer på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-files/windows-10-file-explorer-not-displaying-recent/cc027f24-9d5c-4ca0-89b2-54d584ce410a

Men i stället för att ta bort filerna föreslår jag att du kopierar dem till nya mappar så att du kan kopiera tillbaks dem utifall att det inte blir bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du löste det. Jag var annars på vippen att skriva Vad händer om du i Mappalternativ Visning klickar på "Återställ standardvärden" som snickars gjorde i Flyfisherman-tråden jag länkade till? Men nu behöver jag ju inte skriva det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Hans Rencke:

Jag provade skapa nytt användarkonto. Nu fungerar det som det ska  ?

Fint :thumbsup: men om du vill fortsätta med ditt gamla konto för att slippa flytta filer och greja med inställningar så rekommenderar jag som står på sidan jag länkade till förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag kommer nämligen till Mappalternativ om jag i utforskaren klickar på Visa > Alternativ > Ändra mapp- och sökalternativ >

494995020_2020Mappalternativ.png.6248db5ed4de971a9ab4e86bd1c57152.png

 

Inställningen i bilden, i avdelningen "Sekretess", har med visningen av filerna att göra. Men det verkar som en inställning i Inställningar är överordnad.


https://www.enkelteknik.se/stang-av-visning-av-nyligen-anvanda-filer-i-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu visade jag dock Flyfishermans och min skärmbild för att få specifierat vad som var gråat hos Hans Rencke, vilket jag fick. Dessutom förtydligade han sig ännu mer genom att berätta att hans problem uppstod när han skapat ett nytt användarkonto. Han kom därefter själv på lösningen på sitt problem: att nu skapa ett nytt användarkonto.

 

Varken han eller jag är intresserade av att stänga av Snabbåtkomsten som enkelteknik skriver om. Den som är intresserad av detta kan titta på Linda Karlssons video om hur man ställer in utforskaren i Windows 10
https://www.youtube.com/watch?v=8wgyOr_lKxc&feature=emb_logo

vilket hon också skrivit om här
https://lindasdatorskola.blogg.se/2018/january/stalla-in-utforskaren-i-windows-10.html Hennes skärmbilder är dock betydligt suddigare än vad enkeltekniks och denna tråds skärmbilder är, så ur den synpunkten är förstås enkeltekniklänken bra för den vetgirige.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Han kom därefter själv på lösningen på sitt problem: att nu skapa ett nytt användarkonto.

 

Varken han eller jag är intresserade av att stänga av Snabbåtkomsten som enkelteknik skriver om.

Enkeltekniks beskrivning utgår från att snabblistorna är på, standardinställningen i Windows. Men har de av någon anledning stängts av så går de ju att slå på igen, allt enligt samma beskrivning fast "tvärtom".


Löser det problemet i det befintliga användarkontot så är väl det bättre än att "börja om" med ett nytt, som Cecilia skrev om "om du vill fortsätta med ditt gamla konto för att slippa flytta filer och greja med inställningar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack folks för era råd.

 

Efter senaste uppdateringen av W10 har det blivit en del problem som varken microsoftsupporten eller duktiga hjälpsamma medlemmar i andra forum kunnat lösa. Det här är andra gången på kort tid jag skapat nytt användarkonto. Jag håller tummarna att kommande uppdateringar inte skapar mer problem, det är rejält frustrerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...