Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Läsa av gammal hårddisk


Gammal Gubbe
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Min sex år gamla PC med Windows 8 gav upp i veckan, troligtvis är det moderkortet som pajat. Jag plockade ut hårddisken och anslöt den med en USB2-kabel till min laptop, som har Windows 10. Disken funkar och informationen finns kvar, men jag kan inte öppna mappen med min profil, under vilken nästan all information finns lagrad (ca 800 GB). Jag får meddelandet att en privilegiehöjning krävs. Jag hade inget lösenord på den gamla datorn. Kan jag på något enkelt sätt öppna mappen och kopiera över den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag ville bara rapportera att det fungerade (första länken, right click). Tusen tack. Det var lite knepigt att hitta en dator där disken syntes. Av någon anledning gick det inte att se disken i Windows 10 när man anslöt den med USB. I äldre versioner av Windows gick det. Jag installerade Take Ownership och var tvungen att köra den tre gånger på mappen med omstarter av datorn emellan innan jag fick någon respons som liknade läsbarhet. Vid var körning av Take Ownership så associerade den nya datorn olika filer i cmd-promten. Det gick fortfarande inte att gå in mappen, men det gick att kopiera över de flesta av filerna. Efter ytterligare en omstart så gick det plötsligt att gå in i mappen också, så nu har jag lyckligt tömt ur alla filer jag ville spara. Många tack för tipset.

Med vänlig hälsning från en begränsat datorkompetent gubbe

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...