Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Volt mätning moderkort.


Fjällskogen
 Share

Rekommendera Poster

Är en nybörjare så skulle vilja ha lite hjälp. Spelar det någon roll / vad för material bör man ha under ett moderkort när man har det löst, kopplat till eluttaget och ska mäta volten / felsöka? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Fjällskogen:

Är en nybörjare så skulle vilja ha lite hjälp. Spelar det någon roll / vad för material bör man ha under ett moderkort när man har det löst, kopplat till eluttaget och ska mäta volten / felsöka? 

Inget jag rekommenderar men jag själv lägger kortet på vad som helst, bara det inte leder ström.
Så, lägg det inte på ett metallbord till att börja med. :)
Det finns en massa regler man ska följa för att undvika problem men jag gör det sällan och har inte lyckats pajja något hittills, men jag kanske haft tur.
Egentligen ska man själv helst vara jordad med armband och även ha ett antistatiskt underlag när man hanterar elektronik.

Vill du fördjupa dig i ämnet kan du t.ex. kika närmare på denna länk:
https://www.rbbsystems.com/blog/bid/317836/4-steps-to-ensure-proper-handling-of-new-electronic-assemblies

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev smeghead:

Egentligen ska man själv helst vara jordad

...och moderkortet. Annars är det ingen idé. 
Bättre är att ansluta sig till moderkortet med sitt antistatarmband. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv besökt flera företag som producerar elektronik och för det första så kommer man inte in i produktionen om man inte har antistatiska skor. Flera företag har till och med en elektronisk grind, likt den man passerar i valfri mataffär, fast på utvägen.
Man ställer sig på ett visst ställe utanför grinden och har du då inte antistatiska skor på dig så öppnas helt enkelt inte den elektroniska grinden och du kommer inte in i produktionsområdet.
Sen finns det även dom som tagit det ett eller fler steg vidare. T.ex. så kräver vissa företag att även kläderna ska vara antistatiska. Har du inte det så får man en jätteful antistatisk rock på sig för att komma in på området.
Ofta är dom dessutom i tråkiga färger (grå, blågrå, gröngrå, osv.) så man ser ut som en dömd sexualförbrytare när man knallar omkring i produktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev smeghead:

Jag har själv besökt flera företag som producerar elektronik och för det första så kommer man inte in i produktionen om man inte har antistatiska skor. Flera företag har till och med en elektronisk grind, likt den man passerar i valfri mataffär, fast på utvägen.
Man ställer sig på ett visst ställe utanför grinden och har du då inte antistatiska skor på dig så öppnas helt enkelt inte den elektroniska grinden och du kommer inte in i produktionsområdet.
Sen finns det även dom som tagit det ett eller fler steg vidare. T.ex. så kräver vissa företag att även kläderna ska vara antistatiska. Har du inte det så får man en jätteful antistatisk rock på sig för att komma in på området.
Ofta är dom dessutom i tråkiga färger (grå, blågrå, gröngrå, osv.) så man ser ut som en dömd sexualförbrytare när man knallar omkring i produktionen.

Då är vi två. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Fjällskogen:

Är en nybörjare så skulle vilja ha lite hjälp. Spelar det någon roll / vad för material bör man ha under ett moderkort när man har det löst, kopplat till eluttaget och ska mäta volten / felsöka? 

Det kanske blev lite mer info än du ville ha men hoppas du fått svar på din fråga iaf. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev smeghead:

Det kanske blev lite mer info än du ville ha men hoppas du fått svar på din fråga iaf. :)

 

 

Skulle säga att det blev helt lagomt :). Bra information för att ta mig vidare till nästa steg, nu ska jag bara lära mig hur man tar bort/ isolerar en "MP1584 high frequency step-down switching regulator" från ett moderkort där det är integrerat. ?

Redigerad av Fjällskogen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite vad du är ute efter i detta äventyr? Hitta, isolera, ta bort/byta ut skadad krets?

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Monshi:

Jag undrar lite vad du är ute efter i detta äventyr? Hitta, isolera, ta bort/byta ut skadad krets?

 

Lycka till!

 

Försökte för några dagar sedan uppgradera en nyinköpt 3D skrivare med ett tillbehör men det gick inte så bra (skulle ha läst på lite mer innan), en komponent brändes. Bestämde mig sen för att få lite mer kunskap i området. Så äventyret består både av att få mer generell kunskap av moderkort, felsökning, modifikationer et.c. Men också  specifikt att komma underfund med hur jag ska fixa den nu brända komponenten på moderkortet. 

Fick ett råd att isolera komponenten som sitter fast på moderkortet (MP1584 converter) sedan fixa strömförsörjningen genom att använda en sådan https://www.amazon.com/gp/product/B076P4C42B/ref=ppx_od_dt_b_asin_title_s00?ie=UTF8&psc=1.

Så just nu försöker jag förstå mig på hur man ska gå till väga för att isolera den, samt få försörjning av ström från den nya. (samtidigt få grundläggande kunskap så att misstaget inte sker igen).

Nedan är en bild av hur det ska se ut. Det är de märkta med F3, C3+, C4 och C5 som är brända.Mainboard.2.JPG.ab59b9b56314c8122eb0fdabcb12ead1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
2020-08-22 17:51, skrev Fjällskogen:

Är en nybörjare så skulle vilja ha lite hjälp. Spelar det någon roll / vad för material bör man ha under ett moderkort när man har det löst, kopplat till eluttaget och ska mäta volten / felsöka? 

Som du nog har förstått, så spelar det stor roll, när man handskas med elektronik.

Gör man lite som man vill, så är risken stor att man direkt eller på sikt förstör en eller flera komponenter.

Går att skriva mycket om vad man bör göra/ska göra för att skydda sig när man handskas med elektronik, och ESD.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa extrema moderkort tex. mitt Asus ROG Crosshair VIII Hero (wifi) har särskilda mätpunkter på moderkortet för att kunna mäta spänningar och det kan komma till pass vid speciella överklockningar - vilket det redan gjort.

https://dlcdnwebimgs.asus.com/gain/30E2DD93-84B5-4C19-9C5C-0C691405F5DC/w717/h525

 

bild.png.b564d0439beae0b76ce121acd5649586.png

.

 

Som svar på din fråga:

Citat:

"Är en nybörjare så skulle vilja ha lite hjälp. Spelar det någon roll / vad för material bör man ha under ett moderkort när man har det löst, kopplat till eluttaget och ska mäta volten / felsöka?  "

Ja det spelar roll, se mitt inlägg ovan ang. antistatskydd (ESD) och detta är viktigt.

När du skall mäta spänningar (V) så darra inte på handen när mätproben skall möta mätpunkten...

 

C3+ C4 och C5 är kondensatorer i 0603 , möjligen 0805 chip-format.

F3 är en spole i 0603, möjligen i 0805 chip format.

Dessa är lödda med blyfritt tenn och kräver högre temp på lödkolvens-spets för att det överhuvudtaget skall gå att löda bort dessa.

Smältpunkt c:a 210 grader och då krävs c:a 330gr. på lödspetsen.

Värm inte för länge på dom nya, då riskerar du att förstöra komponenterna.

 

Använd lodfläta för att ta bort överflödigt tenn (denna verkar via kapillärkrafter), sedan applicerar du bara precis så mycket nytt lod som behövs och absolut inget överflöd.

Man löder snabbt, bara precis så att lodet flyter och sedan väck med lödspetsen, sedan andra sidan av komponenten.

Att löda blyfritt tenn på elektronik kräver en del försiktighet.

Du kan förstås använda vanligt 60/40 (2%silver) blyat lod för att underlätta och det är också min rekommendation.

Då är smältpunkten betydligt lägre och risken för skador minskar med <90%.

 

Kuriosa:

Rent tenn har smältpunkten 232 °C och rent bly 320 °C

Men när man sammanblandar dessa till förhållandet 60/40 så får lodet en smältpunkt av 183-187 °C beroende på silverhalten runt 2%.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...