Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klocka och kalender på skrivbordet i Windows10


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hej !

Det här med Windows10 och uppdateringar, den ena efter den andra...

 

Jag tycker att det oftast blir en hel del försämringar och extra krångel så snart en mer omfattande uppdatering har genomförts !

 

Nu är den klocka och den kalender som jag haft nytta av i flera år borttagna från skrivbordet. Finns visserligen fortfarande att tillgå, vilket jag utnyttjat i flera omgångar, men nu har man satt P för nyttan av dem genom att såväl klockan som kalendern visar upp en vit yta i stället för det som de ska visa....

 

Har förstått att båda dessa nämnda har inneburit säkerhetsrisker, och nu - med så mycket större och mer vidlyftig kriminalitet, ruffel och båg även på nätet, fattar även en tokskalle som  jag att man ska försöka eliminera sådant som ger utrymme för skum hantering...

 

Så söker jag nu efter någon ersättning, då jag gärna vill ha dessa attiraljer på skrivbordet, men var finna något som går att använda utan en massa krångel och extra onödigheter. Tycks inte finnas mycket att tillgå som är och fungerar enkelt. 


Ja vill t ex varken ha någon stor blaffa till klocka,digital eller analog, som fyller hela skärmen, eller ligger fast på en bild, tagandes en stor del av skärmen i anspråk. Finns där något vettigt alternativ som betalgrej ?

 

Funderar nästan på att tillverka en själv genom Visual Basic, vilket kanske går att genomföra...

 

Men medan jag funderar på detta, så lyssnar jag villigt till goda råd genom Eforum, som ofta har bra svar på det mesta...

 

Med vänlig hälsning

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso för ditt svar !

 

Jag var nästan frestad att göra som du, men ännu mer frestade det att i alla fall försöka skapa till en combo av klocka och kalender - en s k ClockCalender.

Så jag gnuggade ett par outnyttjade geniknölar som jag råkade hitta och tog mig verket an, skapade en kombinerad klocka och datumvisare  med Visual Basic

 

Möjligt att jag fortsätter och bygger ut den med lite andra finesser. Den enda jag lagt in hittills är att den blir kvar på det ställe dit jag flyttat den - efter klick på "Uppdatering":

 

image.jpeg.03c050e1fb8711af468860ab3b82f05d.jpeg

 

Men jag skulle behöva hjälp med en annan sak, nämligen att utröna hur man lägger in ett program för automatstart på en laptop (Lenovo) med windows10.

 

Min ClockCalender fungerar bra där på laptopen, precis som i den dator där den föddes. Men tills vidare får jag starta den manuellt efter start av laptopen...

 

Men jag kan inte hitta någon katalog som heter AutoStart på den datorn - i likhet med den jag har på en annan dator - också med Windows10.


Däremot finns ett antal "appar" i en lista där man kan lägga från eller till automatstart.


Hur man får mitt program (app) bakom ClockCalendern att komma in på den listan, det verkar vara en väl förborgad hemlighet - i märkvärdighetens tecken....

 

Har du eller någon ett svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här länken finns beskrivet hur man kan göra, men jag vet att det finns två olika autostartkataloger i Win10 men vet fn inte var den andra ligger

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

På den här länken finns beskrivet hur man kan göra, men jag vet att det finns två olika autostartkataloger i Win10 men vet fn inte var den andra ligger

 

Länken saknas?

 

Passar på att fråga Ts varför det inte räcker med klockan i systemfältet?
Synlig hela tiden.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Autostart

C:\Users\Användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Autostart

 

Redigerad. Du måste bocka för Visa dolda objekt 

Redigerad av bgjo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS till Mikael63

 

Klockvisningen m m i systemfältet duger säkert - för de flesta, men gråstarr och därmed svårt urskilja den relativt småttiga texten (siffrorna !) gör det svårt få ett vettigt svar på vart tiden sprungit iväg och blivit.

Därför föredras någonting som syns bättre.

 

Det mesta duger alltså när man har full kapacitet att observera, och det har förmodligen du - men uppenbart inte jag...

Redigerad av Kalle Dator1
upprepningar
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

 Du måste bocka för Visa dolda objekt 

bgjo !

 

Stort tack !

Den första sökvägen fungerade ! (Kollade aldrig den andra....)

 

Jag hade totalt missat detta med att bocka för visning dolda objekt. Sedan var det inga som helst problem med att hitta AutoStart, lägga in genvägen så att programmet nu startar vid datoruppstarten...

 

Heders....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

(Kollade aldrig den andra....)

Skillnaden mellan de två mapparna är att den första gäller för alla användarkonton i datorn medan den andra bara gäller för just "Användarnamn"-kontot.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...