Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Apple TV, Apple-ID och iTunes Store-konto


ChristerE
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Apple TV, installationen fungerar i övrigt men den vill inte riktigt acceptera mitt Apple-ID. Efter att ha angett Apple-ID't så står det:
"Det finns inget iTunes Store-konto
Innan du använder detta Apple-ID på din Apple TV måste du logga in på en IOS-enhet, Mac eller PC för att skapa ett iTunes Store-konto."


På sidan där Apple-kontot hanteras står det:
"Ett enda Apple‑ID och lösenord ger dig tillgång till alla tjänster från Apple."
https://appleid.apple.com/


Och i t ex användarhandboken:
"Du behöver bara ett Apple-ID för att använda Apple TV-appen, iTunes, iCloud och Game Center."
https://support.apple.com/sv-se/guide/tv/atvb039e4fe0/tvos

Så varför meddelandet om ett iTunes Store-konto?


Har inga andra Apple-prylar så jag har ställt in manuellt. Har sökt efter var och hur ett iTunes Store-konto kan registrerats men inte hittat något. Är det trots allt nödvändigt att skapa ett sådant borde det gå utan att behöva installera iTunes, i t ex en PC.


Det har fungerat att hämta appar men i slutskedet av installationerna kommer samma meddelande. Men någon dag senare fungerar plötsligt SVT Play (som hämtades några dagar tidigare). Har sen igen provat annan app men med samma resultat, "Det finns inget iTunes Store-konto ..."


Inloggad till Apple-kontot, i en webbläsare, har Apple TV'n listats under "Enheter" så kontot verkar det inte vara något fel på. Efter att ha loggat ut Apple TV'n och på nytt angett användare i Apple TV'n så dyker den inte upp igen under Enheter, inte direkt i alla fall, kanske om någon dag.


På sidan Användare och konton, i Apple TV'ns inställningar, registreras aldrig Apple-ID't. Det finns ingen "Aktuell användare", det visas endast "Lägg till ny användare...", jämför med bifogad bild. Men Apple-ID't har lagts till för iCloud och Hemmadelning, under APPLE TV-KONTON. Och Apple-ID't finns som förslag när jag igen försöker lägga till en användare.
 

2105423769_Anvndareochkonton.JPG.f32984fd254a05f087d94b294cfc2163.JPG

 

https://www.idownloadblog.com/2019/07/01/apple-tv-multiple-accounts-tutorial/

 

Har testat att fabriksåterställa ("Nollställ") ett par gånger men det hjälper inte, det blir samma visa igen.


Någon som har någon idé om detta med iTunes Store-konto, och om varför Apple-ID't inte vill "fastna" i Apple TV'n?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper detta dig?

 

Om du ser ett meddelande om att du måste logga in på iTunes
Om du skapade ett nytt Apple-ID på webben och ser ett meddelande om att du måste logga in på iTunes följer du stegen nedan för din enhet: 

På en iPhone, iPad eller iPod touch: Öppna Inställningar, tryck sedan på Logga in på enhet och logga in med ditt Apple-ID.
På en Mac: Välj Apple-menyn  > Systeminställningar och välj sedan Apple-ID och logga in med ditt Apple-ID. 
På en Apple TV: Logga in på App Store, iTunes Store eller Apple Music med ditt Apple-ID. 
På en pc: Logga in på iTunes med ditt Apple-ID.
På en Android-enhet: Logga in på Apple Music på Android med ditt Apple-ID. 

 

Mer info hittar du här:

 

https://support.apple.com/sv-se/HT205358

 

https://support.apple.com/sv-se/HT204316

Redigerad av X-Men
Lade till den ursprungliga länken för Apple-TV
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev X-Men:

Om du ser ett meddelande om att du måste logga in på iTunes

Meddelandet anger att det inte finns något iTunes Store-konto, man behöver alltså först skapa ett sådant (om det nu stämmer). Det finns inget om detta när man stegar sig igenom konfigurationen av Apple TV'n eller när jag sen går igenom inställningarna, och jag hittar inget om var eller hur man skapar ett iTunes Store-konto. Jag har inga andra Apple-prylar så jag ställer in "manuellt".
 

 

6 timmar sedan, skrev X-Men:

På en Apple TV: Logga in på App Store, iTunes Store eller Apple Music med ditt Apple-ID. 

Då blir ju frågan om ett konto först måste skapas någonstans. Har testat symbolen med noterna (verkar kunna ha med iTunes att göra) och loggat in med Apple-ID't, men samma resultat då - om att det inte finns något iTunes Store-konto (se första stycket i första inlägget).


Informationen i länkarna innehåller en hel del, t ex om Apple-ID, men det om ett iTunes Store-konto hittar jag ingenstans.


Vet inte om ett iTunes-konto och ett iTunes Store-konto är samma sak. Hittade i alla fall följande när jag sökt runt. Tolkar det som att varken iTunes-konton eller iTunes Store-konton används längre.

"Apple has shifted away from using iTunes-specific accounts, and now all Apple services fall under one overarching Apple ID. The process for creating your Apple ID is almost identical to the old process of creating an iTunes account, just the name has changed. See Step 1 below to learn how to create an Apple ID on your computer or iDevice."
https://www.wikihow.com/Create-an-iTunes-Account


Har testat att uppgradera enheten, men senaste versionen finns redan. Har nollställt enheten, igen, och samtidigt valt uppdatering då hela programvaran hämtades trots att senaste versionen redan fanns i enheten. Har också testat med ett nytt Apple ID, men inget hjälper. Efter att Apple ID angetts eller att appar hämtats så kommer det "Det finns inget iTunes Store-konto ..."


Apple TV'n listas i alla fall under Enheter, inloggad till Apple-ID't. Fast det dröjer ett tag innan den dyker upp där, efter t ex en ominstallation.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du aktiverat något tvåstegs-verifikation på ditt konto?

 

Ifall du inte har det, men det kan hjälpa någon annan, så klistrar jag in hur man fixar det, för problem att logga in på Apple TV 

 

- enter Apple ID

- enter password and stop

- use Settings on your phone to request a code, see this link: Get a verification code and sign in with two-factor authentication - Apple Support halfway down

- add the code to your password and send it.

 

The instructions to get the code from your trusted device are the following"

Get a code from Settings on your trusted device

If you can’t receive a verification code on your trusted devices automatically, you can get one from Settings, even if your device is offline.

From your iPhone, iPad, or iPod touch:

In iOS 10.3 or later:

  1. Go to Settings > [your name].
  2. Tap Password & Security > Get Verification Code.

In iOS 10.2 or earlier:

  1. Go to Settings > iCloud.
  2. Tap your Apple ID username.
  3. If your device is offline, tap Get Verification Code. If your device is online, tap Password & Security > Get Verification Code.

"Om du använder tvåfaktorsautentisering på en Apple TV (2:a eller 3:e generationen) kan du behöva ange en verifieringskod tillsammans med ditt lösenord. Läs om hur du får en verifieringskod på din betrodda enhet eller hur den kan skickas till ditt betrodda telefonnummer." 

 

Även ;

 

"I had the same problem, and I found that you have to completely log off and delete any references to your account on your Apple TV.

Go to Settings > iTunes Store > Apple IDs > Sign Out

Then go to Settings > iTunes Store > Apple IDs > Your Apple ID (scroll down to the ID you want to use) > trash (scroll right and select the trash can)

Then log on again, entering your Apple ID (and the six digit code if you use TFA).

Hope this works for you"


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Har du aktiverat något tvåstegs-verifikation på ditt konto?

 

Även ;

"I had the same problem, and I found that you have to completely log off and delete any references to your account on your Apple TV.

Go to Settings > iTunes Store > Apple IDs > Sign Out

..."

 

Jodå, det är aktiverat. Minns inte om jag behövde göra något för att det skulle aktiveras, men aktiverat är det. Det har varit mycket inmatning av kod idag, i samband med allt testande.


Tipset under "Även" anger "Go to Settings > iTunes Store ..." men något iTunes Store finns inte där.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått det att fungera @ChristerE  Några uppger att det har att göra med en uppdatering sedan flera år tillbaka som Apple ännu inte fixat (går att läsa om på olika användarforum).

 

"Har sökt efter var och hur ett iTunes Store-konto kan registrerats men inte hittat något. Är det trots allt nödvändigt att skapa ett sådant borde det gå utan att behöva installera iTunes, i t ex en PC. "

 

Men har du skapat ett konto i iTunes eller försöker du bara skapa ett konto i Apple TV?

 

"How do I get into my iTunes account?

Sign in on your iPhone, iPad, or iPod touch
Open the Settings app. Tap Sign in to your [device]. Enter your Apple ID and password."

 

Man ska tydligen mata in uppgifterna inom 60 sekunder också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
3 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Har du fått det att fungera @ChristerE 

Ja, nu fungerar det. Har inte hittat någon sida för att skapa ett iTunes Store-konto (som det finns för att skapa ett Apple ID) så jag bestämde mig till slut (sent i natt) för att installera iTunes i en dator för att se vad som kan göras i iTunes. Har, som sagt, inga andra Apple-prylar. Och där gick det ganska lätt att ange ett Apple-ID, vilket väl då skapade ett iTunes Store-konto. Så behövde iTunes (iTunes Store) och Apple TV'n "paras ihop", Apple TV'n dök upp i en lista i iTunes och när den markerades kom en kod på skärmen för Apple TV'n.


Onödigt krångligt kan jag tycka, att behöva installera iTunes. Det går ju att skaffa abonnemang och spel som man betalar för, och då används väl iTunes Store som ett sätt att göra det. Men kravet på kontot skulle ju kunna komma först i samband med att något hämtas, eller abonneras på, som kostar pengar. Och tydligare information om att iTunes krävs, om jag nu inte missat information om det eller att det finns andra sätt att ordna kontot.


Antar att kontohanteringen hanteras enklare i en IOS-enhet eller i en Mac, men jag är som sagt hänvisad till en PC/Windows-dator (och förmodligen många andra).


Killen i videon pratar om generation 3, eller de äldre, så det problemet drabbades inte jag av. Min ska vara generation 5, som jag uppfattat ska vara ganska ny. Den finns inte med på svenska Wikipedia-sidan, senast uppdaterad 2020-03-20, men på motsvarande engelsk sida anges generation 5 vara från 2017.


https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/mediaspelare/apple-tv-4k-5th-gen.-32-gb-p97590

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apple_TV

https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_TV


(En "rapport" hade kommit ändå, men tack för frågan.)
 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...