Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Programmerbart tangentbord?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Någon som har erfarenhet av ett sånt här?

**

image.thumb.png.c805ba9d34b2e059cb5f454a82ffe08e.png

***

 

Denna fungerar väl som tänkt men det är lite svårt att veta känslan.

Hade det stått Logitech eller Apple hade man kanske per automatik lita på att känslan är bra. (?)

 

Nyväckt tanke (ej genomtänkt) är om det skulle bli... smidigare med en sådan och programmera en del kommandon jag använder i CAD?

 

Jag antar att om man köper ett vanligt numeriskt tangentbord så är det just det och om man skulle använda tredjeparts mjukvara för att ändra så kommer den ändringen även att slå igenom på det "rätta" tangentbordet?

Redigerad av Mikael63
Markerar tråden som löst. Kommer troligen inte gå vidare med detta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar om jag inte sett en tråd som diskuterar att använda två möss och därmed två muspekare i Windows. Och det går inte då Windows  bara har ett gränssnitt för mus och två faktiskta möss påverkar samma gränssnitt och därför också en och samma muspekare. Men i tråden så togs det upp att Linux kan särskilja två möss och du kan använda två muspekare.

 

Med den logiken, så känns det som att linux kanske också kan särskilja tangentbord och du kan komma undan med att köpa ett extra nummerbord och programmera enbart det. Om du har ett extra usb-tangentbord du inte använder så skulle du faktiskt kunna prova. Plugga in det och installera macro-programvara och se om programvaran kan programmeras att enbart lyssna på det ena tangentbordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, skulle kanske skrivit det men CAD = Windows för mig. Sorry!

 

Jag har ett sånt gammalt (men trådlöst) num-pad från Targus, dock rejält lagg från den men batteriet kan ju vara 10 år då jag hittade denna i källaren...

Jag vet inte om det kommer att fungera väl i praktiken men det får jag ju inte veta om jag inte prövar.

Alltså användarmässigt när man är van vissa "rörelser" över tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Nu när jag tänker efter så har jag ett programmerbart halvt tangentbord från razer. Ska vara bra till spel. Men det fungerar som tangentbord, om än halvt, om man inte installerar programvara. Så det kanske går att hitta tredjepartsprogramvara som kan identifiera olika tangentbord i Windows och applicera makro på dessa. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nice! Tack!

Autohotkey använder jag redan, flitigt. (Autokey i Linuxmiljön)

Så då behövs alltså "bara" LuaMacro och sedan ska man få dem att lira ihop.

 

(Den lösryckta) Tanken var att använda detta när jag använder en CAD-applikation. Där finns redan ett antal "alias" man kan använda sig av.  Jag får kanske räknas som en van användare då jag ritat sedan ca 1990 (men mer på heltid sedan 1999) och det är ju, som bekant, svårt att lära gamla hundar att sitta. Jag vet inte riktigt vilket kommando jag skulle överföra detta på/för. När jag skaffade en ergonomisk mus så saknas skrollhjulet på den vilket används för att zooma med.

Kanske vore lämpligt att börja med att koppla zoom till tangenter, kanske får börja med att få till det i Autohotkey med några "lediga" tangenter på ordinarie tangentbord först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ergonomisk mus du har som inte har hjul? Min ergonomiska mus på kontoret har hjul. Hemma växlar jag mellan en spel-mus och en touchpad för stationär pc. Touchpad har ju inte hjul, men dra med två fingrar skrollar och nyper man så kan man styra zoom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.3m.com/3M/en_US/company-us/all-3m-products/~/3M-Wireless-Ergonomic-Mouse-Large-EM550GPL/?N=5002385+3294307975&rt=rud

 

Jag har kollat lite på detta med LuaMacros, som i sig verkar fungera men när jag ska köra den nerladdade, två år gamla. .AHK får jag felmeddelande. och jag funderar på om detta är vad jag vill ha, egentligen. Alltså två program som måste samverka. Dock kunde jag knyta skrollhjulet(s funktion) till HOME och END på tangentbordet. Fungerar då i CAD men torde stöka till det i andra sammanhang..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...