Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips: Ventoy multi-boota ISO'n från USB-sticka


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Snubblade över ett fiiffigt program för multiboot av ISO'n, Ventoy. Gratis och öppen källkod. Fungerar att installera i Linux och Windows.
Det var länge sen jag använde såna men vill minnas att de var rätt omständiga. Grejen med den här är att man installerar Ventoy på en USB-sticka en gång och sen kopierar man bara in ISO-filer till stickan när man känner för det, dvs ingen extraktion av ISO eller omformatering av stickan behövs, bara ren ISO-fil (eller WIM/IMG/EFI men det har jag inte testat). När man startar med stickan så syns alla ISO-filer och man väljer den man vill starta med. Vill man inte längre ha en ISO så raderar man den bara och kopierar in en ny när man hittat nåt.

Jag har tagit en 32GB sticka och installerat Ventoy på den. Sen har jag kopierat över ISOn för Gparted, Eset SySRescue och Windows ISO. Jag kör MX-Linux KDE och har där skapat en ISO (9GB) av mitt system som jag har den konfigurerad nu med alla program och inställningar (så jag kan köra den i en annan dator och kan använda den som om jag satt framför min egen, eller enkelt återställa installationen ifall nåt gått fel) Har även testat olika Linux-distros Lives ISO'n. Nästa projekt är att kopiera in backupprogrammet Macrium Reflects återställningsprogram som jag använder för att avbilda Windowsinstallationen.

Som sagt har jag inte kört de andra liknande programmen, som Yumi, eller Rufus på länge, men visst var det så i dem att man kunde inte bara kopiera in massa ISO'n genom att dra dem till USB-stickan? Om du använder nån av dem eller liknande, har jag rätt i att denna är simplare att hålla på med?

ventoy.png

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkade ju lovande men tycks inte fungera bra i praktiken.

 

Drog över några ISO jag hade.

Rescatux: startar upp sin meny ganska snabbt men sedan när man ska köra den så tar det stopp.

Puppy Bionic: tar LÅNG tid på sig men kommer inte ens igång.

DSL: tar ganska kort tid men det tar stopp med felmeddelande.

Clonezilla: tar LÅNG tid på sig och den tycks sedan fungera hela vägen.

Linux Mint 20: går ganska fort tills man får upp dess meny men sedan går det inte att starta.

 

balenaEtcher är väldigt enkel att använda för att lägga in en (1) ISO till ett USB-minne eller för att lägga in en (1) ISO till flera USB-minnen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Som sagt har jag inte kört de andra liknande programmen, som Yumi, eller Rufus på länge, men visst var det så i dem att man kunde inte bara kopiera in massa ISO'n genom att dra dem till USB-stickan?

Har inte använt Yumi men Rufus kan "bara" skapa bootbara USB från ISO-filer.

Det är den riktigt bra på. Överlägset bäst av alla liknande program jag testat. Har bara misslyckats med nån enstaka ISO och jag har testat många.

 

Min första tanke var att Ventoy låter lite för bra för att vara sant men grymt om det funkar. :)

Det baserar jag på att Rufus är det enda program jag vet som klarar alla möjliga olika "boot-format".

Formatet känner Rufus av och laddar ner eventuella extrafiler som behövs för att skapa ett fungerande bootbart USB av just den ISO-filen. Men visst, det kan ju vara så att Ventoy funkar på liknande sätt och redan har alla dessa filer i "Ventoy-paketet".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Verkade ju lovande men tycks inte fungera bra i praktiken.

 

Drog över några ISO jag hade.

Rescatux: startar upp sin meny ganska snabbt men sedan när man ska köra den så tar det stopp.

Puppy Bionic: tar LÅNG tid på sig men kommer inte ens igång.

DSL: tar ganska kort tid men det tar stopp med felmeddelande.

Clonezilla: tar LÅNG tid på sig och den tycks sedan fungera hela vägen.

Linux Mint 20: går ganska fort tills man får upp dess meny men sedan går det inte att starta.

 

balenaEtcher är väldigt enkel att använda för att lägga in en (1) ISO till ett USB-minne eller för att lägga in en (1) ISO till flera USB-minnen.

Jag har iofs bara provat programmen jag nämnde ovan och de fungerade som de skulle inkl. min MX-installation, ISO'n är 9GB stor och tar ju sin lilla tid, dryga minuten, men när den väl laddats in så är den ganska pigg tycker jag.
Intressant att Linux Mint inte fungerade, den är ju med på listan på den myriad av Linuxdistron som är kompatibla.. Jag ska testa Mint och se om det blir samma sak för mig.

 

8 minuter sedan, skrev smeghead:

Min första tanke var att Ventoy låter lite för bra för att vara sant men grymt om det funkar. :)

Det baserar jag på att Rufus är det enda program jag vet som klarar alla möjliga olika "boot-format".

Formatet känner Rufus av och laddar ner eventuella extrafiler som behövs för att skapa ett fungerande bootbart USB av just den ISO-filen. Men visst, det kan ju vara så att Ventoy funkar på liknande sätt och redan har alla dessa filer i "Ventoy-paketet".

Ja, jag vet inte hur den gör, men när man kopierat över ISO-filen så finns den med i listan när man startar om och fungerar som om jag hade "bränt" den med Rufus eller Yumi (för mig i alla fall)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade själv här nu med Mint 20. Gick strålande.

Boot-menyn kom upp blixtsnabbt och Mint hade bootat klart på runt 20 sekunder.

Intressant.

Det kanske inte är för bra för att vara sant ändå. :)

 

Edit: Jag har ingen aning om vad det är men testade nu Puppy Bionic också.

Samma där. Boot-menyn kom upp blixtsnabbt. Sen tog det kanske 50 sekunder innan den hade bootat klart och allt verkade funka.

Mikael63 testa med en annan dator och/eller annat USB minne om du kan.

Helt klart intressant program.

 

Redigerad av smeghead
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev smeghead:

Testade själv här nu med Mint 20. Gick strålande.

Boot-menyn kom upp blixtsnabbt och Mint hade bootat klart på runt 20 sekunder.

Intressant.

Det kanske inte är för bra för att vara sant ändå. :)

 

Edit: Jag har ingen aning om vad det är men testade nu Puppy Bionic också.

Samma där. Boot-menyn kom upp blixtsnabbt. Sen tog det kanske 50 sekunder innan den hade bootat klart och allt verkade funka.

Mikael63 testa med en annan dator och/eller annat USB minne om du kan.

Helt klart intressant program.

 

Ja, jag testade Mint också. Körde nu inga avancerade grejer, öppnade olika program och så men det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste i på ett forum att man kan göra ISOna "persistent" dvs. att den sparar alla ändringar man gör i USB, t.ex. installera program osv. i aktuellt OS. Det verkar dock bara kunna göras med ett script i Linux när man installerar Ventoy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev smeghead:

Mikael63 testa med en annan dator och/eller annat USB minne om du kan.

Testa för testandets skull kan ju gå men om avsikten är att kunna starta upp just dator B med USB-minnet så kan man ju inte bara ta en annan dator.

Ett USB-minne kan bli trött, jag har faktiskt slitit ut två stycken och att ett minne fungerar men inte ett annat har jag goda(?) erfarenheter av.

Testade med samma hårdvara, min MintBox som jag kopierar från och en Toshiba som jag testar att starta upp. Ett USB-minne á reklam som har använts med gott resultat många gånger tidigare.

Denna gång använde jag dock balenaEtcher och visst startar Mint 20 upp på Toshiban då.

 

Skillnaden är alltså enbart mjukvaran.

 

Det hade ju varit "nice" att kunna använda en 2,5" disk från en skrotad dator och lägga in allehanda verktygs-distros som SystemRescueCd, Rescatux, Supergrubdisk, Clonezilla osv..

Enklare/snabbare att uppdatera dessa bara genom att dra in en färskare ISO.

 

Tillägg:

MS-Dos 6.2 som jag gjort en ISO av saknades det stöd för. Konstigt ;)

 

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-20 på 21:28, skrev Mikael63:

Det hade ju varit "nice" att kunna använda en 2,5" disk från en skrotad dator och lägga in allehanda verktygs-distros som SystemRescueCd, Rescatux, Supergrubdisk, Clonezilla osv..

Testade detta och redovisar resultatet nedan.

#1 är alltså tidigare försök med USB-minne

#2 är försök med en 250 GB HDD

#3 är försök med samma disk, samma iso men version 1.0.20

 

**

 

Rescatux:
#1 Startar upp sin meny ganska snabbt men sedan när man ska köra den så tar det stopp.
#2 Verkar fungera. denna är v 0.73, förra gången 0.72 beta

 

Puppy Bionic:
#1 Tar LÅNG tid på sig men kommer inte ens igång.
#2 Kommer till meny men sedan Kernel panic

 

DSL:
#1 Tar ganska kort tid men det tar stopp med felmeddelande.
#2 Kommer lite längre men sedan Kernel panic

 

Clonezilla:
#1 Tar LÅNG tid på sig och den tycks sedan fungera hela vägen.
#2 Går snabbt. Tycks fungera. Är även en nyare version än #1.

 

Linux Mint 20:
#1 Går ganska fort tills man får upp dess meny men sedan går det inte att starta.
#2 Lika som förra gången. Hänger sig när man ska starta första menyvalet.

#3 Kommer längre. Skrivbordet visas

 

Linux Mint 19.3:
#1 Ej testat
#2 Inte ens meny

#3 Meny men sedan stopp

 

Linux Mint 18.3:
#1 Ej testat
#2 Automatisk boot, skrivbordet visas.

 

Supergrub2Disk:
#1 Ej testat
#2 Startar OK.

 

SystemRescueCD:
#1 Ej testat
#2 Funkar OK

 

LMDE3:

#1 Ej testat

#2 Startar upp men sedan stopp

#3 Lika ovan

 

 

Redigerad av Mikael63
#3
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ett USB-minne kan bli trött, jag har faktiskt slitit ut två stycken och att ett minne fungerar men inte ett annat har jag goda(?) erfarenheter av.

Ja och samma sak med minneskort. Jag slet ut några när jag filmade mycket förut.

Det jag la märke till då var att ju billigare minnena var ju fortare slets dom ut.

 

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ventoy är bara fyra månader gammalt (sedan första releasen) och får de bara jobba lite mer så kanske det blir ett tillförlitligt resultat.

Ventoy tycks vara ett kinesiskt företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Kan det vara så att det behövs extra utrymme på minnet?

Jag knölade dit allt som jag fick plats med.

Det är väl inte omöjligt. Jag använder ett 32GB minne och den har i nuläget runt 17GB ledigt.
 

59 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ventoy är bara fyra månader gammalt (sedan första releasen) och får de bara jobba lite mer så kanske det blir ett tillförlitligt resultat.

Ventoy tycks vara ett kinesiskt företag.

Oj, var den såpass ny? Ja, det verkar vara kinesikt. Sajten finns i Hongkong, men registrerad från zhe jiang på fastlandet. Såg att sajten registrerades redan i december 2019. Av vad jag kan läsa till på sajten så verkar det dock vara en one man show. Han, eller hon kanske, refererar till sig själv när det kommer till donationer.


Lite, kanske irrationellt, paranoid är jag dock när det kommer till totalitära stater som Kina och den löjligt stora makt och kontroll de har över deras företag (men även utomsocknes som google och facebook som de kan diktera sina totalitära villkor för, och de dansar glatt efter deras pipa ;) )
Jag släppte till stor del deepin pga. det, men även pga. att den till slut började strula efter en uppdatering .
Vet nu inte vilken skada man skulle kunna råka ut för med detta program? Hur skulle det gå till? Koden är ju öppen för alla (som kan läsa kod, vill säga) att se exakt vad programmet gör. Då det är så litet så inbillar jag mig att den är enklare att granska än ett helt operativsystem som deepin... och att just för att det är kinesiskt så finns det förhoppningsvis fler som håller ögonen öppna ;)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Hakinger:

Vet nu inte vilken skada man skulle kunna råka ut för med detta program? Hur skulle det gå till?

För några år sen gick det rykten om att Rufus letade efter vissa filer i olika operativsystem och "injicerade" skadlig kod i dessa medans filerna kopierades till USB:t.

Ventoy skulle väl i teorin kunna göra något liknande medans filerna kopieras till RAM-minnet när man bootar en ISO.

Men som sagt. Det var rykten. Jag har inte hört/sett något mer sen dess och använder ju själv Rufus ibland.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev smeghead:

Ja och samma sak med minneskort. Jag slet ut några när jag filmade mycket förut.

Det jag la märke till då var att ju billigare minnena var ju fortare slets dom ut.

Inte bra...

Jag använder ett µSD-kort som lagringsplats för Hämtningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2020-08-21 på 00:05, skrev smeghead:

För några år sen gick det rykten om att Rufus letade efter vissa filer i olika operativsystem och "injicerade" skadlig kod i dessa medans filerna kopierades till USB:t.

Ventoy skulle väl i teorin kunna göra något liknande medans filerna kopieras till RAM-minnet när man bootar en ISO.

Men som sagt. Det var rykten. Jag har inte hört/sett något mer sen dess och använder ju själv Rufus ibland.

Rykten helt utan bärighet.

Rufus är bland dom bästa verktygen för USB som dessutom är helt gratis och utan mankemang. Mycket lätt att använda.

Finns på flera språk bl.a. svenska.

Använder detta ofta och alltid med bra resultat. :)

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...