Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

*LÖST* Internet (Usb-wifi) går i slowmotion när router (kabel) påslagen


Okalettos
 Share

Go to solution Solved by Okalettos,

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett skumt litet irriterande lyxproblem med att datorns internet (via mobilens hot-spot anslutet till ett usb-trådlöst-nätverkskort D-Link DWA-140 B1) går i slooowmotion när jag har min lilla router (D-Link GO-RT-N300) igång, som är ansluten till datorn via nätverkskabel till moderkortets (MSI 890GXM-G65) integrerade LAN (Realtek nånting).. Routern har jag bara för att skriva ut trådlöst, dvs routern har inget internet..

Jag kör Windows 10 Professional (nytt för mig) och har alla de senaste uppdateringarna inkl drivrutiner och det finns inga problem med någon enhet enligt system->enhetshanteraren..

Jag har kört Windows felsökare för både det integrerade LAN och för det trådlösa usb-nätverkskortet, utan någon hint om att det finns konflikter, men har utfört återställning av båda nätverkskorten, samt återställt routern till fabriksinställningar för säkerhets skull, men utan skillnad..

Med routern avslagen går internet snabbt, precis som det ska.. och med routern påslagen skriver datorn ut via routerns wifi helt utan problem, men då går som sagt plötsligt internet i slowmotion, det tar uppåt 20s för att helt ladda klart en simpel sida som google.se till exempel..

Bägge korten har automatiska inställningar,

För närvarande har USB-nätverkskortet ipv4 192.168.43.200 med mask 255.255.255.0

och för närvarande har LAN-kortet ipv4 192.168.0.4 med samma mask 255.255.255.0.

Deras gateway, dhcp-server och dns-server är olika för korten..

Tja, detta är all input jag kommer på just nu..

Några tips som är enkla och fungerar ? :)

 

Redigerad av Okalettos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen försöker datorn även nå internet via den andra routern, den till skrivaren.

Det brukar vara så att kabel går före trådlöst.

Så datorn vill gå via kabel, upptäcker att internet inte finns, testar några gånger, ger upp, går via det trådlösa nätverket laddar lite, testar kabel osv..

 

Varför kan du inte skriva ut trådlöst utan denna router? Din mobil agerar väl router så du bör ju även kunna ansluta skrivaren till den?

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många trådlösa skrivare kan skapa ett eget trådlöst nät du kan växla till när du ska skriva ut. 
Annars är ju Mikael63’s fråga också befogad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tack för svaren.. Jag tror dock jag har hittat en perfekt lösning..! Det har åtminstone fungerat en timme och även efter omstart av alla inblandade enheter inkl datorn..

Lösningen, blev att gå in i datorns nätverksinställningar och välja egenskaper för wifi-hotspot (mitt trådlösa usb-nätverkskort) och sen välja inställningar för ipv4 (och ipv6 för säkerhets skull) och välja avancerat och där bocka ur "automatiska mått" och skriva in värdet 10, vilket tydligen ger det nätverket högsta prioritet :)

Väldigt långsökt att "mått" betyder prioritet haha, men nu vet jag det och glömmer det nog aldrig ;) 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...