Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Freja eID - hört talas om?


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Det finns en konkurrent till BankID som heter Freja eID. Gratis förstås.
Den är enkel att komma igång med, men för att den ska bli fullvärdig (för att logga in på myndighetssidor) så behöver man gå till ett auktoriserat ATG-ombud och fysiskt legitimera sig så att man får "Freja eID plus". Man ser i appen var närmaste finns. Jag har haft den länge men först idag var jag och aktiverad plusdelen (som också är gratis förstås)
https://frejaeid.com/en-innovation-som-gor-skillnad/

Citat

Freja eID baserades på filosofin att skapa en e-legitimation för alla. Vi tyckte det var orimligt att man skulle behöva vara kund i en viss bank för att kunna göra grundläggande samhällsärenden och vi såg också ett behöv av en e-legitimation som var mycket mer transparent än de befintliga lösningarna, exempelvis genom att visa transaktionshistorik, alltid visa användaren vilken data som delas och möjligheten att av-aktivera sin e-legitimation för de tjänster man inte använde.


Problemet är bara att den inte fungerar överallt där BankID fungerar, säkert mycket beroende på att så få känner till den än mindre använder den och därför svårt att få med sig handlare o.dyl. Jag antar att det kostar för dem?
De säger att de ständigt utökar antalet ställen där den går att använda, men det tar sin lilla tid tydligen. Jag har haft den i knappa året men har inte kunnat använda den till så mycket. Men till många myndigheter fungerar den, och fler blir det hela tiden. Det jag gillar med denna är att man i klartext ser alla gånger man använt den och var, vilket man inte ser med BankID. När man ska logga in någonstans slipper man uppmaningen att ta fram telefonen och starta BankID. Istället får man en notis direkt till telefonen som startar Freja-programmet och man godkänner antingen med kod. Eller ansiktsigenkänningen som jag har på min iPhone.

Synd bara, som sagt, att den än så länge inte går att använda överallt än för jag ser den som smidigare än bankernas BankID. Vad jag inte vet är om den går att använda som ett körkort, t.ex. om polisen, posten när man ska hämta ut paket eller systembolaget skulle fråga efter identifikation, men varför skulle det inte gå? Jag kan t.ex. kontrollera någons identiet (hos någon som har Freja eID) genom appen som skapar en QR-kod som jag skannar in i appen. Känns som lite säkrare än att titta på ett körkort.

 

Redigerad av Hakinger
styckesindelning
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

På 2020-08-19 på 13:33, skrev Hakinger:

Det jag gillar med denna är att man i klartext ser alla gånger man använt den och var, vilket man inte ser med BankID.

Detta påstående stämmer inte. Du kan även med BankID se alla gånger du använt det och var.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, jag har nu inte grävt mer i appen än nödvändigt, men visst finns det där nu när jag kollar. I stand corrected, som man säger på engelska :)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...