Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Registerutdrag


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag loggade in på Klarnas sajt precis som sig bör - med mobilt BankID alltså gammal hederlig 2FA som talar om att jag är den jag är och är den som har rätt att begära ut vad de har registrerat på mig.
Döm då om min förvåning när jag får mejl tillbaka om att jag måste identifiera mig flera gånger för att få ut de uppgifter de har registrerat på mig.

"

Citat

Som bank är Klarna bunden av banksekretess. Det innebär att vi behöver ytterligare information för att säkerställa din identitet och att registerutdraget når rätt person. Med anledning av det ber vi dig vänligen ringa telefonnummer 08-120 120 28 en vardag klockan 09:00-12:00 alternativt mellan klockan 13:00-17:00. I samtalet anger du att du önskar identifiera dig för ett registerutdrag och i samband med det identifierar du dig med BankID."

Vad handlar det om? Vad är poängen?
Betyder det att kreti och pleti kan gå in på mitt Klarna och begära registerutdrag? att man inte kan lita på BankID?
Eller handlar det om att jävlas så att det blir så bökigt som möjligt?
Jag menar, om jag nu är kreti och pleti som kan logga in mig med någon annans BankID så kan jag lika gärna ringa numret också. Är BankID så osäkert att det inte räcker med en gång?
Hjälp mig förstå...

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Hakinger:

Betyder det att kreti och pleti kan gå in på mitt Klarna och begära registerutdrag? att man inte kan lita på BankID?

Tvärtom, antar jag.

Du måste ringa + använda BankId.

Jag antar att om du skulle ringa banken från ett nummer i Pakistan och prata mycket dålig engelska men ändå verifiera med BankId så skulle Klarna tveka.

(ursäkta ev. fördomar)

 

Men!

Ett registerutdrag torde väl ändå vara mindre "farligt" om någon obehörig skulle komma åt jämfört med det faktum att denne har din BankId-inloggning.

 

Så det är nog detta som är avsikten

33 minuter sedan, skrev Hakinger:

så att det blir så bökigt som möjligt

så att de många gånger slipper göra något alls...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar från Klarna, och tydligen är det staten som inte litar på BankID, vilket är lite märkligt då det är staten som gett tillståndet eftersom de tycker att det är "säkert", och det är därför det ska vara krångligt för kunden som faktiskt äger informationen.
Men misstänker att de som ska lämna ut informationen inte protesterar nämnvärt ;)

Tydligen kan det ta upp till 90 dagar att få ut uppgifterna också efter att man identifierat sig med BankID så många gånger som de kräver. :o Det är inte bara Klarna som drar benen efter sig har jag märkt. Men det kanske beror på att de inte kan använda program som samlar in all den info som jag begär ut på de sekunder det tar för en dator att göra just det?
 

Undrar förresten om det är lika krångligt för de företag som får ta del av uppgifterna (inte sällan sk "samarbetsparnters" som de delar den info jag begär ut) måste de identfiera sig 2 eller fler gånger, och tar det "upp till 90 dagar" tro? ;)
Jag misstänker att så inte är fallet, de är ju "samarbetspartners" vi andra är bara kunder....
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...