Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"öppen" datorlåda sökes


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Flyfisherman,

Rekommendera Poster

För tio år sedan köpte jag den för mig ultimata datalådan som håller temperaturen nere enkelt: "Antec Lanboy Air"

Grejen med den är att väggarna på lådan är gjord av metallnät, och den har 5 tysta fläktar som blåser in i lådan istället för ut.
Detta ger en konstant temperatur på processorn på 28-30 grader vid normal drift och kanske 10 grader mer vid fullt ös vid AAA-spel t.ex.. Moderkortet ligger på rumstemperatur, just nu 26 grader. Och man kan variera hastigheten på fläktarna man vill, men jag kör alltid på lägsta för då hörs inte fläktarna nämnvärt (har den i vardagsrummet). Nu när det är riktigt varmt i rummet ligger processorn på 33 grader. det blir inte dammigt inne i lådan som man kan tro, mesta av dammet fastnar på utsidan av fläktgallren och är enkelt att damsuga bort när det blir för mycket. Själv fläktbladen samlar ju damm förstås, men inte så det stör. Jag rengjorde dem först efter 9 år, alltså förra året :)

Jag ska bygga en dator åt en kompis och tänkte genast att denna låda måste han ju ha. Men då det var så länge sen verkar den inte finnas kvar till försäljning, ens på amazon.
Jag verkar inte kunna hitta några andra "öppna" datorlådor, vilket jag tycker är mycket märkligt att ingen verkar ha kopierat denna idé då den är så genial. nån som har något tips om datorlådor som har fritt luftflöde som denna?

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Tech Guided:  The Best Open Air PC Cases in 2020

gameslearningsociety.org (GLS): Top 7 Best Open Air PC Case On The Market 2020 Reviews

För att få lite tips. :)

 

Själv vill jag ha en tyst maskin med bra luftflöde även vid gaming och rejäl last (ja där kan jag styra chassifläktarna via moderkortets fläktprofil eller Asus FanXpert4), så jag kör nu på ett delvis nytt bygge med ett isolerat Fractal Design Define 7 som släpptes tidigare i år.

Ingår 2x140mm front + 1x140mm bak, men där har jag kompletterat med ytterligare 3x140mm Noctua fläktar: 1 insug i botten samt 2 utblås i toppen.

Totalt 6x140mm chassifläktar - 3 insug och 3 utblås.
Fläktfilter i front, botten samt topp.

 

Inga problem att hålla tempen nere under belastning med:

CPU kylare Noctua NH-D15 SE-AM4 2x140mm

AMD Ryzen 9 3950X CPU på ett Asus ROG Crosshair VIII Hero moderkort och ett
AMD ROG RX480 OC 8GB grafikkort.

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...