Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pool + salt?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Thirteen,

Rekommendera Poster

Jo tråden ligger rätt. Jag behöver avreagera mig genom att skriva av mig.

Jo det finns pool-forum men jag trivs här, ju!

 

Går väl händelserna lite i förväg, återkommer till det.

 

Efter ca 10 år med en större ovanmarkspool och två-tre(?) år utan pool efter det har vi nu skaffat en sk. terasspool.

Den rymmer bara 1,6 kbm och det är väl mer att betrakta som en badtunna, fast i glasfiber.

Efter ca 10 år med klordosering varav de 3-4 senaste åren (av dessa) sneglandes på att använda salt i stället så bestämde vi oss för det denna gång.

I samband med köpet la jag till en säck salt och ett instrument för att mäta salthalten. Enl. uppgifter via telefon från leverantören var det "bara att dosera tills man får rätt halt". Som jag tolkade svaret. När poolen var på plats (hugaligen vilket jobb) och filterpump, slangar mm var kopplade så började vi kolla på "hur man gör". Jag hade då alltså erfarenhet av att dosera såväl klor som pH-höjande medel men hade ingen erfarenhet av detta med salt.

 

ALL info vi hittat på nätet menar att man måste använda en sk. klorinator, eller saltgenerator som en del kallar det.

Har läst på hur detta fungerar och det är inga konstigheter med det. Verkar vara ett smart system. (fast angriper metall på ett annat sätt som det verkar)

Problemet är att jag inte har någon sådan klorinator. Leverantören upplyste inte om det och de har inte ens en sådan i sitt sortiment.

En sådan kostar ca 3000 kr om man går på en modell som säljs tillsammans med ovanmarkspooler hos leksakshandlare. Billigaste hos fackhandeln kostar ca 6000 kr.

Hade jag vetat detta redan från början, och leverantören hade haft en och hade upplyst om att jag måste ha en sådan hade jag kunna överväga att lägga på den kostnaden eller fortsätta med klorpuckar. Nu har jag ett instrument för 545 kr och en säck salt som dessutom var dubbelt så dyr som en hos ex. Bauhaus eller liknande till ingen nytta. Hittills.

 

Återkommer nu till att jag kanske retar upp mig i onödan. Jag kontaktade leverantören via e-post igår (söndag) och har i skrivande stund (måndagkväll) inte fått svar. (tidigare har de svarat både kvällar och helger)

Det är kanske personalbrist pga. Covid-19 och eller att de själva nu har tagit semester. Får väl avvakta innan jag ringer dem.

 

Nu till mitt egentliga ärende, nu när jag har skrivit av mig rätt mycket.

Jag hoppas att det finns någon tanke med salt utan klorinator, att saltvatten + en så pass liten volym på något sätt ska fungera ändå.

Har försökt kolla på nätet salt+badtunna men har då bara fått träffar där man frågar om man kan ha saltvatten i en trätunna. Inte anledningen till det. (jo någon tänkte havsvatten)

 

Så - finns det några kunniga inom detta tro?

Jag kan påminna om att jag nu har koll på detta med salt-klorinator via elektrolys. Det är en undran om hur leverantören tänker, när de inte säljer klorinator men väl salt + instrument och en massa andra pumpar, värmare osv..

 

Tillägg:

Idag fick jag svar från leverantören och ett klarläggande per telefon.

Återkommer till det senare. Jag är fortfarande intresserad av synpunkter i ämnet!

 

Redigerad av Mikael63
Svar från leverantör
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Thirteen:

Ämnar du göra en silltunna? ?
(Jag och mina associationer)

Du är inte ensam om denna association!

 

Utan att gå händelserna i förväg ytterligare så hörde jag mig för hos en fd. kollega som i sitt svar bl.a. skriver:

Citat

(Om man inte blandar till en så kraftig saltlösning så att det blir saltlake, förstås, men jag gissar att du inte vill känna dig som en saltsill när du kryper ned i poolen…..)


Återkommer med hela historien när det så att säga mynnat ut...

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-19 på 11:44, skrev Mikael63:

Återkommer med hela historien när det så att säga mynnat ut...

Inte riktigt än men vi kan avsluta här. Många samstämmiga uppgifter pekar enhälligt åt att det är bortkastat att tillföra salt till en pool om man inte använder en sk. klorinator.

Ja om man inte gör en silltunna då.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...