Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac-HD på PC


Blander2000
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

Har två externa hårddiskar som formatterats för och använts på Mac. Jag har ingen Mac längre, nu vill jag öppna den på en PC. Det hörs ett "pling" när jag pluggar in den i PC:ns USB-uttag. Men hårddisken dyker aldrig upp i "Den här datorn". Finns det något sätt att komma åt diskens innehåll eller att formattera den från en PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Tack. Kan jag även formattera om den för PC med det programmet?

 

Du behöver inget extra program för det. Använd Diskhanteraren som finns inbyggd i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Tack. Kan jag även formattera om den för PC med det programmet?

 

Nej, det skall du inte kunna.

Att använda Diskhanteraren i Windows är inte säkert att det går.

Diskhanteraren kan mycket väl vägra att kännas vid en disk som är formaterad för Apple. Diskhanteraren vägrar till exempel att kännas vid fler än en partition på en disk som är GPT-formaterad och inkopplad via USB. 

 

Däremot kan du använda DiskPart, som finns i Windows via Kommandotolken. 
Har du inte använt DiskPart tidigare kan det vara lite knepigt att använda den. Du måste dessutom vara extra försiktig vid användning av DiskPart eftersom den gör precis det du ber den om utan att fråga en extra gång.

Väljer du t.ex. kommandot Clean så rensar den disken/partitionen du valt utan att fråga om du verkligen vill det samt att allt försvinner. Väljer du fel disk eller partition i DiskPart och kör Clean så har du fått problem.

 

Ett alternativ är att använda MiniTools Partition Wizard.

Om jag inte missminner mig hanterar den diskar som är formaterad för Apple också.

 

Du hämtar den kostnadsfria versionen här:

 

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att jag kan se HD:n i Enhetshanteraren. Det står att den fungerar som den ska och att drivrutinen är uppdaterad. Men den syns INTE i mappen Den här datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det blir så när disken är formaterad på ett sätt som Utforskaren inte förstår.

Eller inte tilldelad en enhetsbokstav. 
Formattera disken från diskhanteraren och tilldela en enhetsbokstav. 

Redigerad av polken
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Blander2000:

Det märkliga är att jag kan se HD:n i Enhetshanteraren. Det står att den fungerar som den ska och att drivrutinen är uppdaterad. Men den syns INTE i mappen Den här datorn. 

Enhetshanteraren hämtar information från BIOS. Eftersom BIOS känner av disken som fysiskt inkopplad disk hittar också Enhetshanteraren disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan leva utan att få tillbaka data på dessa diskar, men jag vill åtminstone kunna använda dem. Status just nu: De syns Enhetshanteraren och jag kan se dem i Datorhanteraren. I Datorhanteraren ska man kunna formattera dem, men det alternativet är grått. 

 

Jag kan fortfarande inte se dem i Utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
1 minut sedan, skrev Blander2000:

Jag kan leva utan att få tillbaka data på dessa diskar, men jag vill åtminstone kunna använda dem. Status just nu: De syns Enhetshanteraren och jag kan se dem i Datorhanteraren. I Datorhanteraren ska man kunna formattera dem, men det alternativet är grått. 

 

Jag kan fortfarande inte se dem i Utforskaren.

Högerklicka på volymerna i diskhanteraren och välj Ta bort volym. Ta bort så många du kan från den disken och skapa sen en ny volym och formattera den.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Jag kan leva utan att få tillbaka data på dessa diskar, men jag vill åtminstone kunna använda dem. Status just nu: De syns Enhetshanteraren och jag kan se dem i Datorhanteraren. I Datorhanteraren ska man kunna formattera dem, men det alternativet är grått. 

 

Jag kan fortfarande inte se dem i Utforskaren.

Använd MiniTools Partition Wizard som jag länkar till i ett tidigare inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Blander2000:

Jag kan leva utan att få tillbaka data på dessa diskar, men jag vill åtminstone kunna använda dem. Status just nu: De syns Enhetshanteraren och jag kan se dem i Datorhanteraren. I Datorhanteraren ska man kunna formattera dem, men det alternativet är grått. 

 

Jag kan fortfarande inte se dem i Utforskaren.

I detta fall behöver du försöka göra det med hjälp av en 3th party mjukvara t.ex.

 

MiniTool Partition Wizard Free

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Använd MiniTools Partition Wizard som jag länkar till i ett tidigare inlägg.

Laddade ned det, men kan inte se hur jag ska använda den för att formattera. Bara scanna. 

 

Redigerad av Blander2000
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev polken:

Högerklicka på volymerna i diskhanteraren och välj Ta bort volym. Ta bort så många du kan från den disken och skapa sen en ny volym och formattera den.

Funkade, tack!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...