Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac-HD på PC


Blander2000
 Share

Go to solution Solved by polken,

Rekommendera Poster

Har två externa hårddiskar som formatterats för och använts på Mac. Jag har ingen Mac längre, nu vill jag öppna den på en PC. Det hörs ett "pling" när jag pluggar in den i PC:ns USB-uttag. Men hårddisken dyker aldrig upp i "Den här datorn". Finns det något sätt att komma åt diskens innehåll eller att formattera den från en PC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Tack. Kan jag även formattera om den för PC med det programmet?

 

Du behöver inget extra program för det. Använd Diskhanteraren som finns inbyggd i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Blander2000:

Tack. Kan jag även formattera om den för PC med det programmet?

 

Nej, det skall du inte kunna.

Att använda Diskhanteraren i Windows är inte säkert att det går.

Diskhanteraren kan mycket väl vägra att kännas vid en disk som är formaterad för Apple. Diskhanteraren vägrar till exempel att kännas vid fler än en partition på en disk som är GPT-formaterad och inkopplad via USB. 

 

Däremot kan du använda DiskPart, som finns i Windows via Kommandotolken. 
Har du inte använt DiskPart tidigare kan det vara lite knepigt att använda den. Du måste dessutom vara extra försiktig vid användning av DiskPart eftersom den gör precis det du ber den om utan att fråga en extra gång.

Väljer du t.ex. kommandot Clean så rensar den disken/partitionen du valt utan att fråga om du verkligen vill det samt att allt försvinner. Väljer du fel disk eller partition i DiskPart och kör Clean så har du fått problem.

 

Ett alternativ är att använda MiniTools Partition Wizard.

Om jag inte missminner mig hanterar den diskar som är formaterad för Apple också.

 

Du hämtar den kostnadsfria versionen här:

 

https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser