Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang ComHem och digitala övergången - En enklare lösning!


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Anders Ljungberg 101
2020-08-17 05:27, skrev Apikorsik:

Jag har (fortfarande) en fullt fungerande tjock-TV från c:a 2003, den har inte ens HDMI-kontakt. Dock har den SCART-kontakt. Jag bor i ett Com Hem-hus och har klarat mig i alla år med analoga grundutbud som inte kostar mig något. Döm om min förargelse när jag fick veta att Com Hem skulle sluta sända analogt, jag trodde att jag skulle behöva betala flera tusenlappar för en ny TV. Men det visade sig att det enda som krävdes var en digitalbox för 593 kr med ett digitalt grundutbud som också är gratis. Scartkabel kopplar ihop TV med digitalbox, installationen skulle t.o.m. min salig mor ha klarat. Ljud och bild blev väsentligt bättre, vilket är lite plåster på såret för kostnaden. Dock är jag missnöjd med att det digitala grundutbudet saknar två kanaler jag hade i det analoga. Grr.

jag upptäckte redan när DVD,n  kom  kom att bilden  var betydligt bättre än analog TV eller analog video . Färgen blev så ren och klar . Därför skaffade jag mig en digital TV från boxer för att få  lika fina färger där . Detta var typ 2001 ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Ljungberg 101
2020-08-17 14:57, skrev Apikorsik:

Christer E, tack för upplysande inlägg om varför analog sändning blir lite sämre på en bred-TV. Min gamla tjockis är en 16:9-TV och brukar automatiskt fylla ut bilden i hela rutan. Så det är därför upplösningen blir något sämre.

Ett litet problem jag fått med digitalutsändningen är att bilden blir aningen större än rutan, dvs en liten remsa av bilden försvinner utanför det synliga fältet. Har egentligen bara betydelse vid textning, då texten tenderar att försvinna under underkanten. Då får jag justera bildpositionen med TV:ns fjärrkontroll.

Dessutom känns det som att ansikten och annat blir något utdragna vertikalt, men det är väl en vanesak.

Du behöver SCART KABEL med 21 pin  och i boxens inställningar   välja 16:9 Eller automatiskt    om du har två utgångar bakom vuxen ska du  välja där det står  TV på. Inte video . boxen ska mata ut RGB signal inte composite signal 

Och och i boxen skall du . Och kolla att  utmattningen är på 50hz i boxen . Om det finns en sådan inställning och  färgsystemet  PAL 

Och och sedan kan du sätta TVn 16/9 som standard . Detta gäller om du har en gammal tjock TV 

Har har du en nyare TV använder du hdmi-kabel 

Och och förhoppningsvis har du ingen billig  Kina box  

Som som inte är programmerad korrekt sätt för  europeisk digital TV 

 

https://fyndiq.se/produkt/1-5m-scart-to-scart-cable-lead-21-pins-extender-adapter-connec-black-9983cbebf3974f12/

Redigerad av Anders Ljungberg 101
Skrev lite fel och information
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Anders Ljungberg 101:

Du behöver SCART KABEL med 21 pin image.png.fd38a95b7c8aa2ff8c20bfd671147726.png  och i boxens inställningar   välja 16:9 image.png.50a82f275c32e0b421a7dbdd06be65ac.pngEller automatiskt    om du har två utgångar bakom vuxen ska du  välja där det står  TV på image.png.bddc16ee82c2f9cbff6db569a3e0a305.png. Inte video . boxen ska mata ut RGB signal image.png.7549f53defff17b6628c25e404712a08.pnginte composite signal 

Och och i boxen skall du . Och kolla att  utmattningen är på 50hz i boxen . Om det finns en sådan inställning och  färgsystemet  PAL Finns inte

Och och sedan kan du sätta TVn 16/9 som standard image.png.85a158ab045c93df078b2214e91df8cf.png . Detta gäller om du har en gammal tjock TV 

Har har du en nyare TV använder du hdmi-kabel 

Och och förhoppningsvis har du ingen billig  Kina box  Boxen kommer från Comhem. Utgår från att den är OK. 

Som som inte är programmerad korrekt sätt för  europeisk digital TV Och att den är rätt konfigurerad för Comhem. 

?

Kan tillägga att problemen är lösta, frånsett att Text-TV på boxens fjärrkontroll fortfarande ger för stor bild så del av texten döljs utanför bildrutan. Det löser jag genom att använda TV:ns egen text-tv. Dvs från TV:ns  fjärrkontroll. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Ljungberg 101
2020-08-17 05:27, skrev Apikorsik:

Jag har (fortfarande) en fullt fungerande tjock-TV från c:a 2003, den har inte ens HDMI-kontakt. Dock har den SCART-kontakt. Jag bor i ett Com Hem-hus och har klarat mig i alla år med analoga grundutbud som inte kostar mig något. Döm om min förargelse när jag fick veta att Com Hem skulle sluta sända analogt, jag trodde att jag skulle behöva betala flera tusenlappar för en ny TV. Men det visade sig att det enda som krävdes var en digitalbox för 593 kr med ett digitalt grundutbud som också är gratis. Scartkabel kopplar ihop TV med digitalbox, installationen skulle t.o.m. min salig mor ha klarat. Ljud och bild blev väsentligt bättre, vilket är lite plåster på såret för kostnaden. Dock är jag missnöjd med att det digitala grundutbudet saknar två kanaler jag hade i det analoga. Grr.

Kom  ihåg att boxen måste stödja mpeg4 om du vill kunna se på alla kanaler 

 

https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/vad-behover-jag-veta-om-mpeg-4

2020-08-17 14:57, skrev Apikorsik:

Christer E, tack för upplysande inlägg om varför analog sändning blir lite sämre på en bred-TV. Min gamla tjockis är en 16:9-TV och brukar automatiskt fylla ut bilden i hela rutan. Så det är därför upplösningen blir något sämre.

Ett litet problem jag fått med digitalutsändningen är att bilden blir aningen större än rutan, dvs en liten remsa av bilden försvinner utanför det synliga fältet. Har egentligen bara betydelse vid textning, då texten tenderar att försvinna under underkanten. Då får jag justera bildpositionen med TV:ns fjärrkontroll.

Dessutom känns det som att ansikten och annat blir något utdragna vertikalt, men det är väl en vanesak.

Du behöver SCART KABEL och i boxen  välja 16:9 Eller automatiskt    om du har två utgångar bakom vuxen ska du  välja där det står  TV på. Inte video . boxen ska mata ut RGB signal inte composite signal 

Och och i boxen skall du . Och kolla att  utmattningen är på 50hz i boxen . Om det finns en sådan inställning och  färgsystemet  PAL 

Och och sedan kan du sätta TVn 16/9 som standard . Detta gäller om du har en gammal tjock TV 

Har har du en nyare TV använder du hdmi-kabel 

Och och förhoppningsvis har du ingen billig  Kina box  

Som som inte är programmerad korrekt sätt för  europeisk digital TV 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Anders Ljungberg 101:

jag upptäckte redan när DVD,n  kom  kom att bilden  var betydligt bättre än analog TV eller analog video . Färgen blev så ren och klar . Därför skaffade jag mig en digital TV från boxer för att få  lika fina färger där . Detta var typ 2001 ? 

Fanns det platt-TV 2001 re'n? ? Eller var det en digitalbox du köpte från Boxer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Ljungberg 101
13 minuter sedan, skrev Apikorsik:

 

? På den tiden jag jag hade en tjock TV och såg på en DVD med amerikanska färgsystemet   NTSC med 60 Hz  så blev bilden lite större 

Det var därför jag nämnde pal och 50hz ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Ljungberg 101
4 minuter sedan, skrev Apikorsik:

Fanns det platt-TV 2001 re'n? ? Eller var det en digitalbox du köpte från Boxer?

Digitalbox box med abonnemang 

Min TV var en telefunken vilket jag hade köpt för ungefär 10000 kr 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...