Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ang ComHem och digitala övergången - En enklare lösning!


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

39 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Vad är det för stolpskott till helt otekniska som skriver artiklarna i tidningarna. Är det ingen annan som reagerar?

Hoppas du vill ge oss lite källor till det uppenbara elände som verkar pågå. ?

Mig veterligen har det sålts apparater de senaste 10 åren som ska klara dagens sändningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kalla folk för stolpskott när du sitter i ett glashus?
Chromcast kopplar man in i ett HDMI-kontakt och inte ett USB-kontakt.

Men du får tänka på att det är gamla människor vi pratar om som inte kommer att klara av det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Förslaget är enkelt och billigt - skaffa en surfplatta (700 kr) / alternativt använd smartphone om det redan finns, och en ChromeCast (500 kr) och ett TV-abonnemang på någon av dem Live Play tjänsterna som finns, både hos ComHemPlay, Telia Play, bland annat. 

Men det är ju det som är grejen, dom som nu råkar ut, vill förmodligen inte skaffa nya apparater, lägga ut enligt dom onödiga pengar på något som dom anser sig inte vilja ha, dom känner sig påtvingade ny teknik som kanske känns både främmande och svåra att använda.

 

Visst kan du se mycket via denna ChromCast, men det tillkommer alltid kostnader för att kunna se något, vill man betala detta? Och du måste ju ha tillgång till Wifi för att kunna använda denna ChromCast, har alla det?

 

Vi ska nog tänka oss för innan vi säger ditten eller datten för mycket, vad vet vi om hur mycket information som egentligen har presenterats för dom som är utsatta? Det är journalister som skriver dessa artiklar, har dom rätt info egentligen? Ibland undrar jag?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde inte ha tagit bort ditt inlägg, Lighthouse2. Det var inget fel på det du skrev, tycker i alla fall jag som inte har, och aldrig har haft, någon TV. Att företag försöker lura folk (speciellt äldre) att köpa nya, onödiga saker vet jag i alla fall. Mothugg får man alltid räkna med om man startar en diskussion. Jag tycker du ska stoppa in det du skrev igen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så bra att ta bort inledande inlägg, nu är tråden i princip "död", när man inte vet vad man eventuellt vill kommentera på.

 

Stoppa gärna in ditt inlägg igen @Lighthouse2, annars blir det problem att fortsätta i tråden. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Du borde inte ha tagit bort ditt inlägg, Lighthouse2. Det var inget fel på det du skrev, tycker i alla fall jag som inte har, och aldrig har haft, någon TV. Att företag försöker lura folk (speciellt äldre) att köpa nya, onödiga saker vet jag i alla fall. Mothugg får man alltid räkna med om man startar en diskussion. Jag tycker du ska stoppa in det du skrev igen.

Hur gör jag nu? Ska jag kommentera inlägg som inte finns kvar (har den inte sparad).

 

Tack för det lästes som det var menat, för att hjälpa och kanske väcka en idé hos några släktingar att kunna hjälpa föräldrar/granne. Att äldre kanske inte behöver köpa en ny TV när alternativ finns, var det enda inlägget egentligen ville poängtera. Att hjälpa varandra hitta billigare alternativ.  Sen är det som med allt annat valfritt att välja det som passar.

 

Men många äldre vet inte ens om att detta alternativ finns, med många bra (många även gratis!) Play-kanaler och Chromecast, och tanken var att någon kanske läser inlägget och kan - som jag gjorde i veckan nu med en äldre granne - hjälpa att ordna så hon/han slipper slanta upp många tusen (som dom inte alltid har) på en ny TV, när den dom har fungerar alldeles utmärkt ännu!

Kanske har dom internet hemma, ja då är Chromecast ett bra alternativ, annars så klart inte.

 

Och nej, alla har så klart inte tillgång till Chromecast och surfplatta - men det är dock billigare prylar att skaffa än en ny TV.

Och jo, min gamla Chromecast har USB för strömmen, ber om ursäkt att jag glömde lägga till "och HDMI" i texten också.   ? 

 

 

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var väl onödigt, Datordanne :(. Lighthouse2 har ju redan upprepat det viktigaste i sitt första inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mina pessimistiska stunder…

 

Min hypotes:

Tror inte butikens stjärnsäljare släpper ut vår konsument med vilken surfplatta som helst. Det blir en iPad för runt 6000 kronor och till det senaste Chromecasten!

 

Tror att detta kanske kan vara en hyfsad ”kris-tv” LG 32LM6300

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Det där var väl onödigt, Datordanne :(. Lighthouse2 har ju redan upprepat det viktigaste i sitt första inlägg.

Varför var det onödigt att kunna bifoga sitt borttagna inlägg, tycker det var bra gjort, så kan alla som inte hann se inlägget, ändå kommentera vidare vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Vad är det för stolpskott till helt otekniska som skriver artiklarna i tidningarna. Är det ingen annan som reagerar?

INGEN av dem går ut med att oftast (inte alltid, men oftast!) behöver dem med äldre platt tv inte gå och köpa en helt ny tv nu när ComHem gör om till digitalisering, ...

...

Även, ingen upplyser dessa människor i artiklarna att även om dom skaffar en ny TV så är det inte alls säkert att dom får in mer digitala kanaler för det, allt beror ju på vad det är som sänds ut just där dom bor digitalt. I vissa bostadsrättsföreningar så finns ett digitalt paket att tillgå via föreningen och ingår i hyran, medan det i vissa hus och områden bara kommer att finnas SVT, Kunskapskanalen och TV4. Ta reda på det före! Detta är det heller ingen som upplyser om i några artiklar.

Tillåter mig att citera då texten ju fanns i tråden ett tag, och också "inklistrad" av Datordanne.

 

7 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Tack för det lästes som det var menat, för att hjälpa och kanske väcka en idé hos några släktingar att kunna hjälpa föräldrar/granne. Att äldre kanske inte behöver köpa en ny TV när alternativ finns, var det enda inlägget egentligen ville poängtera.

Jag förstår Lighthouse2's kommentarer och håller med om att en hel del artiklar saknar information, eller t o m är vilseledande.


Men jag tycker som polken att en "box" från Com Hem kan vara att föredra före Chromecast, m m. Men först bör ju kollas om befintlig tv har digital-tv-mottagare för Com Hem. Jag har hjälpt personer som har det men inte förstått att kanalsöka de digitala kanalerna. Tala om att lyckan blev stor när inget nytt behöver införskaffas.


Com Hem har rätt bra information om förändringen, och förstår inte de drabbade själva så kan den kanske vara till nytta för "supporten".
https://www.comhem.se/digitalisering


Det är också enkelt att kolla utbudet för den adress det gäller.
https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

 

 

TILLÄGG:
Märkligt att första länken inte blev klickbar, inte ens med https:// tillagt först.
 

Redigerad av ChristerE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av dom stora problemen är att ComHem sakta men säkert håller på att helt ta bort det analoga tv-utbudet, och det beror delvis på att tillstånden inte förnyas för det analoga, och att det analoga anses för gammalt idag.

Men i samband med detta, så försvinner också ett antal kanaler som helt enkelt flyttas över till det digitala.

Så ska dessa kunder kunna se utbudet i fortsättningen, så måste utrustningen bytas till digitalt, med allt vad det sedan innebär. Både de tre hålen i lägenheterna måste bytas ut mot digitalt, och att många kunder har för gamla mottagare för att kunna ta emot det som ComHem sedan skickar ut i dessa nya hål i väggen.

 

Och det är för många inte helt enkelt, ny utrustning innebär att lära sig ny teknik, mer omkostnader osv.

Och många framförallt då äldre vill inte lära sig ny teknik av olika skäl, dom kanske inte heller har råd med det nya.

 

Lite OT. Det är inte bara ComHem som drabbas av detta, ComHem tog för ett tag sedan över Boxer, och en del av detta har redan drabbat alla som använder Boxer via takantenn, med många problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Laso:

 ComHem tog för ett tag sedan över Boxer, och en del av detta har redan drabbat alla som använder Boxer via takantenn, med många problem.

Boxer har aldrig haft analoga kanaler. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev polken:

Enklaste(och kanske billigaste)lösningen torde vara att beställa en box från comhem. 
 

Jag har (fortfarande) en fullt fungerande tjock-TV från c:a 2003, den har inte ens HDMI-kontakt. Dock har den SCART-kontakt. Jag bor i ett Com Hem-hus och har klarat mig i alla år med analoga grundutbud som inte kostar mig något. Döm om min förargelse när jag fick veta att Com Hem skulle sluta sända analogt, jag trodde att jag skulle behöva betala flera tusenlappar för en ny TV. Men det visade sig att det enda som krävdes var en digitalbox för 593 kr med ett digitalt grundutbud som också är gratis. Scartkabel kopplar ihop TV med digitalbox, installationen skulle t.o.m. min salig mor ha klarat. Ljud och bild blev väsentligt bättre, vilket är lite plåster på såret för kostnaden. Dock är jag missnöjd med att det digitala grundutbudet saknar två kanaler jag hade i det analoga. Grr.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Laso:

Ett av dom stora problemen är att ComHem sakta men säkert håller på att helt ta bort det analoga tv-utbudet, och det beror delvis på att tillstånden inte förnyas för det analoga, och att det analoga anses för gammalt idag.

Men i samband med detta, så försvinner också ett antal kanaler som helt enkelt flyttas över till det digitala.

Så ska dessa kunder kunna se utbudet i fortsättningen, så måste utrustningen bytas till digitalt, med allt vad det sedan innebär. Både de tre hålen i lägenheterna måste bytas ut mot digitalt, och att många kunder har för gamla mottagare för att kunna ta emot det som ComHem sedan skickar ut i dessa nya hål i väggen.

 

Och det är för många inte helt enkelt, ny utrustning innebär att lära sig ny teknik, mer omkostnader osv.

Och många framförallt då äldre vill inte lära sig ny teknik av olika skäl, dom kanske inte heller har råd med det nya.

 

Lite OT. Det är inte bara ComHem som drabbas av detta, ComHem tog för ett tag sedan över Boxer, och en del av detta har redan drabbat alla som använder Boxer via takantenn, med många problem.

Anledningen de själva anger är att analoga signaler tar upp mycket mer plats i frekvensbanden än digitala sändningar. Kan säkert stämma. Dock behöver man inte byta de tre hålen som du uttrycker det. Om du har tre hål är uttaget uppgraderat och kan ta emot digitala sändningar. De äldsta uttagen har bara två hål. Jag tror inte det finns sådana kvar, Com Hem genomförde en stor uppgradering för flera år sen. Det stämmer dock att har man en gammal TV utan inbyggd digitalbox blir man tvungen att skaffa en digitalbox eller ny TV. 

Teknikskiften är inte begränsade till TV-världen enbart, de är legio i vår vardag. Bilar går inte att meka själv med på uppfarten längre, många butiker tar inte emot kontanter längre, att betala räkningar över disk är det väl knappt någon som gör längre. Bönderna behöver inte gräva och så för hand, de sitter på en gigantisk traktor istället.  OSV OSV.   Det är bara att hänga med, på gott och ont. Mest gott.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tillåter mig att citera då texten ju fanns i tråden ett tag, och också "inklistrad" av Datordanne.

 


https://www.comhem.se/digitalisering


Det är också enkelt att kolla utbudet för den adress det gäller.
https://www.comhem.se/kundservice/tv-och-play/grundutbud

 

 

TILLÄGG:
Märkligt att första länken inte blev klickbar, inte ens med https:// tillagt först.
 

Länken du anger ovan till digitaliseringsinformationen är inte komplett, därför går den inte att klicka på. Rätt länk ska vara: 

https://www.comhem.se/tv/digitalisering

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Laso:

... så försvinner också ett antal kanaler som helt enkelt flyttas över till det digitala.

...

... de tre hålen i lägenheterna måste bytas ut mot digitalt, ...

Vad är det du avser här, kanalerna i det analoga utbudet finns väl sedan tidigare i digital form. Märkligt annars, kan jag tycka. Det som händer är att de analoga kanalerna försvinner.


Som Apikorsik redan skrivit, med "tre hål i väggen" är det förberett för digital-tv (och bredband via kabel-tv-nätet). Så har väl Com Hem planerat nedsläckningen under en längre tid och förberett fastighetsägare som ännu inte uppgraderat att det är dags att göra det (om inte alla redan gjort det). Rätt nonchalant mot tv-tittarna annars. Skulle det sen finnas någon fastighetsägare som inte gjort det så kan i så fall inte Com Hem klandras för det.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Apikorsik:

Jag har (fortfarande) en fullt fungerande tjock-TV från c:a 2003, ...

...

Ljud och bild blev väsentligt bättre, ...

Det brukar skrivas att digital-tv ger bättre bild och ljud, vilket inte är så fel. Men den största anledningen till bättre bild när man går från analog till digital utsändning är bred-tv-formatet (widescreen), 16/9, och den analoga sändningens format, 4/3.


Analog tv distribueras i formatet 4/3. När hela bilden visas på en bred-tv blir det svarta fält på sidorna (om proportionerna inte förvanskas), som när gamla tv-program visas. Nyare program spelas in i formatet 16/9 och när de sänds i analoga kanaler läggs därför svarta fält till i över- och underkant av bilden. I en bred-tv brukar då den reella bilden förstoras för att täcka bildskärmen och de "nyttiga" antalet bildlinjer fördelas över hela skärmens höjd och bilden blir "suddigare".
 

1232105648_AngComHemochdigitalavergngen.JPG.dc37dd0826e106a8a178d7746187dc72.JPG

https://calculateaspectratio.com/aspect-ratio

 

 

8 timmar sedan, skrev Apikorsik:

Länken du anger ovan till digitaliseringsinformationen är inte komplett, därför går den inte att klicka på. Rätt länk ska vara: 

https://www.comhem.se/tv/digitalisering

Jodå, webbadressen/länken är korrekt och fungerar (bara inte klickbar här i forumet). Det är inte ovanligt att diverse sidor får en "extra adress" utan flera "nivåer" efter själva domänen, för att bli kortare i presentationer.


Testa t ex följande länk, som heller inte blev klickbar i forumet. Men kopiera eller skriv den i webbläsarens adressfält så fungerar den, och ändras till sin "egentliga" adress.
https://www.comhem.se/stanga-epost

 

TILLÄGG:

La till https:// före så blev länken ovan klickbar, och den ändras till den egentliga adressen när den används.

 

Och nu fungerar det även för denna adress, konstigt att det inte fungerar i det tidigare inlägget.

https://www.comhem.se/digitalisering

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer E, tack för upplysande inlägg om varför analog sändning blir lite sämre på en bred-TV. Min gamla tjockis är en 16:9-TV och brukar automatiskt fylla ut bilden i hela rutan. Så det är därför upplösningen blir något sämre.

Ett litet problem jag fått med digitalutsändningen är att bilden blir aningen större än rutan, dvs en liten remsa av bilden försvinner utanför det synliga fältet. Har egentligen bara betydelse vid textning, då texten tenderar att försvinna under underkanten. Då får jag justera bildpositionen med TV:ns fjärrkontroll.

Dessutom känns det som att ansikten och annat blir något utdragna vertikalt, men det är väl en vanesak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och ang. min trådrubrik. Om någon har intresse bara så finns här från ComHem's Facebook massor av inlägg om teknik och funktion i och med digitaliseringen, från kunder som vill ha svar hur dom ska lösa detta   - Några vet om att Play-tjänster och Chromecast finns som alternativ, men flertalet verkar hålla kvar vid att bara ny tv och box är enda svaret.

 

Länken fungerar inte här att öppna (??) så förkortade den :

shorturl.at/bcnR0

 

 

Redigerad av Lighthouse2
Länken fungerar inte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland blir länken inte understruken trots att man tryckt på mellanslags- eller Entertangenten efter sista bokstaven i länken. Då brukar jag logga ut från Eforum och därefter logga in igen, leta upp min tråd, trycka på Redigera, gå in i inlägget och trycka på mellanslagstangenten efter länknamnet och då brukar länken bli understruken och klickbar. Det är emellertid inte hela världen om du inte gör det för din shorturl fungerar utmärkt om man kopierar den och klistrar in den direkt i webbläsarens adressfält.:)

Redigerad av mbgtmari
Jag behövde inte ens trycka på Redigera utan kom direkt in i mitt inlägg denna gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-17 på 17:36, skrev Laso:

Tråden börjar spåra ur lite nu, kan vi hålla oss till Trådrubriken tack...

Kan du ange inlägg, eller delar av, där det börjat spårat ur, så man förstår din bedömning. Undrar också hur du tolkar trådrubriken - Com Hem och nedstängning av analoga kanaler (som det handlar om) är inga problem - men "En enklare lösning" ...?


Kanske har ingen haft så mycket mer att skriva om, eller så är man osäker på vad som är okej.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...