Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mikael63

LÖST Gott kaffe?

Rekommendera Poster

Mikael63

Ha, den trådtiteln drar till sig uppmärksamheten va?

Nu är det dock inte så att jag vill veta hur man gör gott kaffe, bästa metoden, bästa utrustningen osv.

Jag vill få synpunkter från de som dricker eller har druckit kaffe från i första hand Tassimo-maskin och i andra hand från andra kapselmaskiner.

Jo, frågan gäller kaffe via kapsel, oavsett vad ni föredrar.

Gott eller inte gott är ju (verkligen) en smaksak som kan variera från person till person.

Jag är därför inte så mycket intresserad av vilket kaffe, från en kapselmaskin, som du tycker är gott utan jag vill ha en jämförelse mellan vanligt bryggkaffe, el-bryggare, med låt säga Gevalias mellanrost och kapslar som ger samma smak, oavsett om det är gott eller ej.

Ja, eller jämförelse mellan gott lunchrestaurang-kaffe (jodå det finns) och kapsel.

Vi har provat olika kapslar för just kaffe (inte cappuccino osv.) och inte hittat någon som ger denna likhet jag är ute efter. Gevalias (tror jag?) Americano var väl den som var mest lik. Dock bara testat det som lokala butiker har + plus tre olika Jacobs beställt på nätet.

Tanken är att testa andra fabrikat/sorter men kanske få lite hjälp med att hitta, låt säga tre olika sorter att beställa.

Det är alltså inte frågan om en smakupplevelse i världsklass utan "vanligt kaffe" fast via kapsel jag är ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia
Postad (redigerade)

Jag har ett syskon som är väldigt känslig när det gäller kaffets smak, framför allt när det gäller garvsyra och liknande som bildas när kaffet bryggs under lång tid eller varmhålls. Hen kan absolut inte tänka sig att dricka varmhållet kaffe på caféer och lunchrestauranger, och kunde tänka sig att dricka vårt bryggkaffe men inte mer än en kopp, men nu när vi har en Tassimo så dricker hen gärna två koppar för att det är så "gott".

Uppskattar man däremot garvsyran mm så blir det svårt att få till samma smak i en kapselmaskin där kaffet kommer i kontakt med vattnet under kort tid och dricks på en gång. Min sambo kompenserar det genom att välja ett mörkare rostat kaffe, t ex Ebony, men det blir ju inte precis likadant. (Själv dricker jag inte kaffe alls.)

Redigerad av Cecilia
stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Speciellt roligt är det att man med hjälp av streckkoderna på Tassimo-kapslarna kan lura maskinen att brygga något annat. Klistrar du en kod från cappuccino-kapsel på en kapsel mörkbrygg, så brygger den svagare kaffe (inte för att man vill ha det men, bara för att förklara).
Använder koder för XL koppar att lura maskinen att brygga vanliga koppar med mer hett vatten!
Annars får man halvkopp - nu får man helkopp. 🙂

Men just för Tassimo och kapsel anser jag att godast blir att använda den enbart för två smaker - varm choklad och espresso.
Godast i Tassimo är Gevalia Ebony (med XL-kod). Och varm choklad vintertid.

I undantagsfall duger Jacobs Monarch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
Postad (redigerade)
På 2020-08-15 på 11:35, skrev Cecilia:

t ex Ebony

På 2020-08-15 på 11:37, skrev Lighthouse2:

Godast i Tassimo är Gevalia Ebony (med XL-kod).

Testat Ebony nu men njae, smakar typ ingenting.

Tillägg:

Mja, kanske.. nu när kaffet svalnat rejält smakar det nog lika som svalt kaffe från bryggaren.

Redigerad av Mikael63

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Testat Ebony nu men njae, smakar typ ingenting.

Tillägg:

Mja, kanske.. nu när kaffet svalnat rejält smakar det nog lika som svalt kaffe från bryggaren.

Du har ju turen att till den maskinen det finns rätt många mörka i smaken att testa sig fram med. Kanske nån till slut passar i smaken! 😄    https://www.kaffekapslen.se/till-tassimo.html 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Kanske nån till slut passar i smaken! 😄

Jo förvisso men det kan bli dyrt att testa sig fram.

Egentligen är det inte jag som klagar på kaffet men jag blir ju, hrm, så att säga lidande av det....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Jag säger spontant att en kaffemaskin med poddar kan aldrig någonsin ge bästa kaffet, inte minst pga bismaken av allt avfall och extra steg i produktionen den skapar och även det pris poddarna betingar

Inte det du ville höra, det vet jag.

En nymald böna i antingen en perfekt bryggare eller i en enkel pressokanna kan i mina värld ge det bästa kaffet.

En av de godaste kopparna jag druckit av vanligt bryggt kaffe kommer faktiskt från restaurangen på toppen av Kulturhuset en dag från många år sedan. Lent men kraftigt och fylligt.

Sinnet, känslan, den dagen, allt tillsammans gav den bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Det godaste kaffe jag druckit var kok-kaffe. Kokat på å-vatten, över öppen eld, vid ett vindskydd min far hade byggt.

Jag var (knappt?) tonåring och hade egentligen inte börjat dricka kaffe än.

Ur minnet bör det ha varit ungefär här:

https://www.hitta.se/kartan!~63.07560,17.19877,14.82903788490296z/tr!i=Rzx4TtBk/geocode!l=63.07457:17.19473?usergeo=1

Inte långt från platsen där min farfars far satt bo och där släktnamnet finns på kartan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sune Cylinder

Kanske lite sen på bollen, men det här är mina erfarenheter: Började med Nespresso, men tyckte efter ett tag att sett till pris och kvalitet inte matchade, testade sedan Senseo, men där var priset ok, men gillade inte riktig smaken på kaffet, så då blev det Tassimo, har haft den i ett par år och testat en hel del av det ganska rika utbudet av smaker och kommit fram till följande! Gevalia original är utmärkt som vardagskaffe, har vattenmängd på  medel och tre bönor (Bosch maskin) även Gevalia Dark om man behöver en extra kick. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna
11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det godaste kaffe jag druckit var kok-kaffe. Kokat på å-vatten, över öppen eld, vid ett vindskydd min far hade byggt.

Jag var (knappt?) tonåring och hade egentligen inte börjat dricka kaffe än.

Ur minnet bör det ha varit ungefär här:

https://www.hitta.se/kartan!~63.07560,17.19877,14.82903788490296z/tr!i=Rzx4TtBk/geocode!l=63.07457:17.19473?usergeo=1

Inte långt från platsen där min farfars far satt bo och där släktnamnet finns på kartan.

men man får skilja på tid och tillfälle.

Jag tycker fortfarande att kokkaffe över öppen eld vid något vattendrag i norrland är GOTT. Det hör liksom till, men hemma skulle jag inte vilja ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev Sune Cylinder:

Gevalia original är utmärkt som vardagskaffe, har vattenmängd på  medel och tre bönor (Bosch maskin) även Gevalia Dark om man behöver en extra kick. 

Ja det är Bosch här med. Har inte testat + - knapparna, glömt om de betyder styrka eller vattenmängd?

Tassimon har liksom varit en lat-lösning när det gäller just vanligt kaffe. (Andra drycker blir jättegoda, Chai-Latte är favoriten).

Skulle man räkna på hur många koppar kallt kaffe man häller ur kaffebryggaren så skulle det till viss del uppväga kostnad för kapslarna. Vi jobbar båda hemifrån och det går då mer kaffe här hemma, det som man annars skulle ha druckit på kontoret. Kunde vi hitta kapsel-kaffe som smakar lika som på jobbet skulle Tassimon kunna ersätta jobbets kaffeautomat.

Det är alltså inte frågan om att få fram ett gott kaffe att bjuda på vid (ev. i dessa tider) besök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sune Cylinder
3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja det är Bosch här med. Har inte testat + - knapparna, glömt om de betyder styrka eller vattenmängd?

Tassimon har liksom varit en lat-lösning när det gäller just vanligt kaffe. (Andra drycker blir jättegoda, Chai-Latte är favoriten).

Skulle man räkna på hur många koppar kallt kaffe man häller ur kaffebryggaren så skulle det till viss del uppväga kostnad för kapslarna. Vi jobbar båda hemifrån och det går då mer kaffe här hemma, det som man annars skulle ha druckit på kontoret. Kunde vi hitta kapsel-kaffe som smakar lika som på jobbet skulle Tassimon kunna ersätta jobbets kaffeautomat.

Det är alltså inte frågan om att få fram ett gott kaffe att bjuda på vid (ev. i dessa tider) besök.

Vår maskin har beskrivande symboler, ex. en böna två, tre, eller vattenmängd hel kopp, halv, trekvarts, passar bra för den ej teknik intresserade (frun till ex;) Tror nog om man söker en maskin som gör riktigt gott kaffe blir det till att inhandla en som maler kaffet och tillreder direkt, hade Bosch som gjorde så, men som dessvärre gick sönder efter lång och trogen tjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ebony fick godkänt från högsta instans!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Kul, så du tyckte att det smakar ingenting men andra tycker det är mycket gott :D

Eller har du tryckt på några knappar för att få det bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Kaffet måste liksom få stå och dra i koppen innan det blir någon smak, något som högsta instansen också ansåg.

För mig funkar tassimo-kaffe överlag som kaffet på jobbet dvs. något att dricka, något (annat) att göra.

Vill jag dricka något gott väljer jag andra drycker, ex. choklad eller chai-latte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...