Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är Adobe Flash Player 27 NPAPI säkert?


Öland4ever
 Share

Rekommendera Poster

Jag har alltid haft Adobe Flash Player installerat på mina tidigare stationära datorer. Men så snackade jag med en kompis häromdagen som förvånansvärt påstod att detta program har varit väldigt mycket i blåsväder senaste året (eller åren) då det påstod dra åt sig malwares. Vilket jag märkligt nog totalt har missat (eller glömt bort).

 

Så min fråga är - bör jag avinstallera Adobe Flash Player 27 NPAPI?

 

Kollade upp när senaste versionen installerats på min dator och märkligt nog var det samma dag jag uppdaterade till v2004 av MS Win 10 Pro. Tydligen är Adobe Flash Player 27 NPAPI associerat med Firefox, vilket är min huvudsakliga webläsare.

Gjorde en sökning på nätet om just Adobe Flash Player och det var ju knappast någon positiv läsning. Därför har jag lagt frågan under "Virus, skadliga program & botemedel".
Är verkligen MS Defender Antivus bra på att hålla koll på vad Adobe Flash Player kan ställa till med? Uppdaterar för övrigt datorn (MS Win 10 Pro) varje gång jag startar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash är ett stort program och därmed så innehåller det buggar och under åren så har kriminella hittat sätt att utnyttja buggarna på ett skadligt sätt.

 

Idag finns det bättre sätt att göra aktivt innehåll på webbsidor än Flash och därför är det utgående så Adobe slutar väl att uppdatera det någon gång i vinter. Är du säker på att du fortfarande besöker webbsidor som använder Flash?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Flash är ett stort program och därmed så innehåller det buggar och under åren så har kriminella hittat sätt att utnyttja buggarna på ett skadligt sätt.

 

Idag finns det bättre sätt att göra aktivt innehåll på webbsidor än Flash och därför är det utgående så Adobe slutar väl att uppdatera det någon gång i vinter. Är du säker på att du fortfarande besöker webbsidor som använder Flash?

Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag faktiskt inte. Eller snarare, det vet jag väl först när jag avinstallerat programmet och jag besöker en websida och inte "videon" drar igång.

 

Men är det många websidor idag år 2020 som kräver mjukvaran ifråga?

 

Står det och väger mellan att någon udda sida kräver Flash och risken att bli drabbad av malwares så är ju naturligtvis svaret väldigt enkelt.

 

Vet du hur många som blivit drabbade av malwares/virus rent allmänt genom Flash ex i Sverige per år? Borde väl rimligen finnas någon statistik över detta som jag inte hittat ännu.

 

Tack för ditt svar btw. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Ja, det var ju en bra fråga. Det vet jag faktiskt inte. Eller snarare, det vet jag väl först när jag avinstallerat programmet och jag besöker en websida och inte "videon" drar igång.

Du kan faktiskt inaktivera Flash:

Firefox-menyn - Tillägg - Insticksmoduler

De tre punkterna på Flash-raden - Aktivera aldrig

 

1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Men är det många websidor idag år 2020 som kräver mjukvaran ifråga?

Nej, det är mycket ovanligt numera eftersom det varit känt i några år att Flash ska bort.

 

1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Vet du hur många som blivit drabbade av malwares/virus rent allmänt genom Flash ex i Sverige per år? Borde väl rimligen finnas någon statistik över detta som jag inte hittat ännu.

Numera är det ovanligt i alla fall eftersom webbläsare för mobiler ofta inte har stöd för Flash och i datorer så uppdateras oftast Flash automatiskt, vilket har gjort det ointressant att försöka utnyttja säkerhetshål i Flash. Men någon statistik har jag aldrig sett till under de senaste 15 åren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När corde html5 finns inbyggda för ljud och bild . Det är några gamla websidor inte uppdatera sina cord. Som man få problem att spela material från . 

 

Alla moderna webläsare läser av vilka format som ljud bild ska behandlas 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...