Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

'En tom sida' i Microsoft Edge


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Förutsättningar: Fabriksåterställd dator med Windows 10, 64-bit. Ingen uppdateringshistorik. Datorn används uteslutande 'offline'. Problem: Browsern Edge tar mig till en Microsoft-sida när jag ställt in att nya flikar ska vara tomma. Bifogat bildcollage talar för sig självt. Vilken sida hamnar ni på när ni väljer 'Öppna nya flikar' -> 'En tom sida' i Edge?

IngenTomSida.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud, Avicii! Alt-X eller klick på de tre prickarna längst upp till höger öppnar 'Inställningar med mera'. I denna meny välj 'Inställningar' näst längst ned i menyn. Under fältnamnet 'Öppna nya flikar med' välj alternativet 'En tom sida', se bifogad bild till höger, det med rött inringade i min tidigare bifogade bild! Det är svar jag vill ha, inte frågor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men vad händer när du väljer "En tom sida"? Hos mig öppnas en Microsoft sida och inte en tom sida. Läste du inte mitt första inlägg?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev dosman:

Men herregud, Avicii! Alt-X eller klick på de tre prickarna längst upp till höger öppnar 'Inställningar med mera'. I denna meny välj 'Inställningar' näst längst ned i menyn. Under fältnamnet 'Öppna nya flikar med' välj alternativet 'En tom sida', se bifogad bild till höger, det med rött inringade i min tidigare bifogade bild! Det är svar jag vill ha, inte frågor!

Du ser ut att ha den äldre versionen av Edge, Avicii kanske har fått Chromiumvarianten installerad. Inställningarna ser inte lika ut. Tänkte inte du själv på det så är det väl inte heller konstigt om Avicii inte gjorde det.


(Skriver en kommentar trots den tråkiga tonen, mest för Aviciis skull.)
 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Du ser ut att ha den äldre versionen av Edge, Avicii kanske har fått Chromiumvarianten installerad. Inställningarna ser inte lika ut. Tänkte inte du själv på det så är det väl inte heller konstigt om Avicii inte gjorde det.


(Skriver en kommentar trots den tråkiga tonen, mest för Aviciis skull.)
 

Den version jag är 84.0.522.59 och jag har Windows 10 Pro 64-bit.

Nu använder jag inte Edge, utan Internet Explorer som är standardwebbläsare. En och annan sida funkar inte i IE och då blir det Edge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså den allra senaste versionen av Edge, den som kom ut den 11 augusti 2020. https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Edge

Jag har exakt samma version som dosman har och visar i sin skärmbild, vilket visas allra längst ner under min Allmänt-skärmbild men inte finns med i mitt skärmklipp. Längst ner står Om den här appen
Microsoft Edge 44.18362.449.0
Microsoft EdgeHTML 18.18363 @ 2019 Microsoft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du har alltså den allra senaste versionen av Edge, den som kom ut den 11 augusti 2020. https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Edge

Edge baserat på Chromium kom redan i januari. Den 11 augusti kom den senaste stabila versionen/uppdateringen, som det anges i högerkolumnen på Wikipedia. Så det nya utseendet på inställningarna har nog funnits ett bra tag, även om det kan ha förändrats något med tiden.


https://support.microsoft.com/sv-se/help/4501095/download-the-new-microsoft-edge-based-on-chromium

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.711482/microsoft-edge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Strunta i VAR inställningar sitter. Det är FUNKTIONEN det är fråga om; att man verkligen får den tomma fliksidan man begärt och inte hamnar hos Microsoft!

 

Som jag nämnde inledningsvis, jag citerar mig själv: "Förutsättningar: Fabriksåterställd dator..." Detta betyder att min Edge-version 'nollställdes' och som tydligen innehöll buggen att även nyskapade tomma flikar ledde till en Microsoft hemsida! Ni andra Edge-användare som mottagit åtskilliga updateringar, har avlägsnat buggen i Edge.

 

Jag innehar även en laptop med Windows7 som alltid är uppdaterad. Den är bestyckad med två varianter av Edge. 'Canary' heter versionen som Microsoft sedemera släppte till Windows7. Den fungerar felfritt liksom den vanliga Edge som kom som uppdatering långt senare. Den fungerar också felfritt, angående nya tomma flikar.

 

Sammanfattning:

Windows 7 (32-Bit):
Edge 83.0.478.50 -> Ctrl-T -> skapar ny tom flik

 

Windows 7 (32-Bit):
Edge 86.0.573.0 -> Ctrl-T -> skapar ny tom flik

 

Windows 10 (64-Bit)
Edge 44.18362.449.0 -> Ctrl-T -> leder till en Microsoft sida!

 

Jag antar att om jag ger Windows Update klartecken så kommer Edge-buggen att försvinna i ett nafs. Så jag tar mig friheten att markera den här tråden som löst!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev dosman:

Jag antar att om jag ger Windows Update klartecken så kommer Edge-buggen att försvinna i ett nafs. Så jag tar mig friheten att markera den här tråden som löst!

Ja det är ju bra att den kan anses vara löst.

Jag är lite nyfiken bara..

 

Om detta stämmer..

23 timmar sedan, skrev dosman:

Datorn används uteslutande 'offline'.

..så undrar jag dels vad du använder webbläsaren till och dels hur du gör för att uppdatera den?

 

Bara intresserad alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får väl stilla din nyfikenhet då. I en annan tråd berättade jag att jag köpte en begagnad towermodell dator, Spire, med Windows 10, 64-bit. Den har jag aldrig Internetsurfat med. Den är avsedd som reservdator. Vad jag använder webbläsaren till? Svar: För teständamål och offline surf, förstås! Av en tillfällighet upptäckte jag då buggen i Edge browsern.

 

Som du vet så kör jag fortfarande med Windows XP på min huvuddator. I den är det Firefox 52.9 som gäller. (I den fungerar också 'Ctrl-T', T som i TAB, för att skapa ny tom fliksida).

 

Som svar på din andra undran om uppdatering av Windows 10 kan jag säga att i en nära framtid så kanske jag tar den under armen (den väger nästan ingenting) och knallar till ortens bibliotek och uppdaterar den via deras generösa WiFi. Hoppas du är nöjd med svaren. Inga fler frågor eller inlägg i den här tråden tack. Ett 'gillande' har jag dock ingenting emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...