Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Städa med Klorin - vad tycker ni?


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Att städa med Klorin i hemmet har ju varit ”bannlyst” sedan lång tid tillbaka. Det är länge sedan jag själv använde medlet. I badrummet har jag använt nästan enbart Yes diskmedel under en period, men gick över till grönsåpa för någon månad sedan.
Det har fungerat bra men jag känner att jag skulle vilja komplettera med desinfektionsmedel, med tanke på virus-  och bakteriesjukdomar. Det behöver inte användas för jämnan utan någon gång då och då       - eller kanske ”efter uträttat behov”.
Det finns mängder med husmorsknep för rengöring men det är just desinfektering jag är ute efter.
Vad tycker ni?

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska vara lite försiktig med desinficering. För 10-20 (?) år sen gjordes det mycket reklam för desinficerande rengöringsmedel för diskbänkar (har för mig att de innehöll silver) men vid tester så visade det sig att de visserligen dödade många bakterier men det var sådana bakterier som vi är vana vid och brukar kallas för snälla och det ledde till att det blev gott om plats för elaka sjukdomsalstrande bakterier så att de kunde föröka sig fritt. Alltså direkt olämpligt för rengöring av diskbänkar.

 

Om man tänker på coronavirus så är medel med hög alkoholhalt ett bra sätt att ta död på det viruset men noggrann handtvätt fungerar ju också lika bra, dvs. vanliga rengöringsmedel som diskmedel, såpa och allrent är fullt tillräckliga men ytan bör sköljas efteråt så man får bort alla inkapslade viruspartiklar. Alltså rengöringsmedel är bra på att oskadliggöra det mesta som är farligt för oss.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt i allt du skriver, men det är främst badrumsrengöring jag syftar på, handfatet och toalettskålen. Eftersom jag själv har varit utsatt för sjukdomar orsakade av bakterier så räcker det inte med att tvätta och sprita händerna som jag gör flera gånger om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klorin är kan ha sin fördel, t.ex. om man drabbas av kräksjukan i familjen och vill rengöra i toaletten. Problemet som jag förstått det är att klorinet i avloppet "överlever" ända till vattenreningsverken där vatten renas biologiskt och dödar de bakterier som används för detta. Så bara av den anledning tycker jag man bör använda Klorin mycket sparsamt. Men även för ens egen skull med tanke på vad Cecilia nämnde om goda bakterier.

Vad gäller Covid-19 så fungerar allt fettlösligt på dem då de har en fettkapsel som löses upp och den dör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Hakinger:

Problemet som jag förstått det är att klorinet i avloppet "överlever" ända till vattenreningsverken där vatten renas biologiskt och dödar de bakterier som används för detta.

Enligt Wikipedia så är det ryktet inte sant: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

Därmed inte sagt att jag tycker att Klorin är något som man normalt behöver.

 

19 minuter sedan, skrev kiwi01:

Du har rätt i allt du skriver, men det är främst badrumsrengöring jag syftar på, handfatet och toalettskålen. Eftersom jag själv har varit utsatt för sjukdomar orsakade av bakterier så räcker det inte med att tvätta och sprita händerna som jag gör flera gånger om dagen.

Allt tar sig ju inte in i kroppen via händerna. De bakterier som kan växa till i luftvägarna har vi ju ofta i slemhinnorna men de kan inte växa till sig förrän vi blir förkylda av ett virus.

 

Men är man orolig för bakterier från handfat och toalett så kan man ju rengöra med natriumhypoklorit (t ex Klorin).

 

3 minuter sedan, skrev kiwi01:

Vad är det för goda bakterier som finns i toalettstolen???

Det finns antagligen bakterier där som vi inte blir sjuka av eftersom alla bakterier som kommer ut från kroppen och dit inte är sjukdomsframkallande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Enligt Wikipedia så är det ryktet inte sant: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

Därmed inte sagt att jag tycker att Klorin är något som man normalt behöver.

 

 

Verkar som Botkyrka kommun inte läst Wikipedia
https://botkyrka.se/klimat--miljo/luft-mark-och-vatten/ett-renare-vatten.html#!
 

Citat

Klorin klassas som miljöfarligt avfall

Klorin använder många när de tvättar för blekning eller fläckborttagning. Klorin klassas som farligt avfall och innehåller giftiga ämnen som påverkar det biologiska reningssteget i reningsverket negativt. Bakterierna i det biologiska reningssteget använder näringen i avloppsvattnet som föda och renar på så vis vattnet. Kommer det då in giftiga ämnen är risken stor att bakterierna dör och vattnet förblir orenat och föroreningarna förs vidare ut i våra vattendrag.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Vad är det som förvirrar dig Mikael63 ?? ?

Detta:

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Att städa med Klorin i hemmet har ju varit ”bannlyst” sedan lång tid tillbaka.

Har aldrig hört det.

 

Det skulle inte gå att köpa Klorin på ICA (i Sverige, tänk på det) om det var farligt på något sätt.

De små mängder som når reningsverken från sådan användning (hushåll, rengöra toastolen) märks/påverkar inte. Det blir ju uppblandat med allt annat avloppsvatten.

Efter 35 år som anställd/med kunder inom VA borde jag hört något. Man klorerar ju vattenledningsnäten vid/efter haveri.

Cecilia som väl dricker ytvatten (hugaligen!) har väl klorsmak på vattnet?

 

Är man tveksam till Klorin kan man använda annat som dödar, ex.

https://www.nkv.se/hygien-stad/kem-rengoring/desinfektionsmedel/ytdesinfektion-dax-plus-1000ml

eller

https://www.swedol.se/frysskydd-995-1-lof-2401271.html

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Mikael63:

Cecilia som väl dricker ytvatten (hugaligen!) har väl klorsmak på vattnet?

Jovisst är vattnet klorerat här liksom på många andra ställen, men det är väl viss skillnad på det klor man tillsätter dricksvatten och natriumhypoklorit som det är i Klorin och som omvandlas till salt i kontakt med biologiska material.

 

27 minuter sedan, skrev Mikael63:

Har aldrig hört det.

Det bedrevs en sån kampanj i början av 90-talet: https://sv.wikipedia.org/wiki/Klorin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Cecilia skriver om handtvätt är så sant som det skrivet. Så länge man ser till att tvätta händerna med tvål och vatten i minst 20-30 sekunder är det lika effektivt som att sprita händerna.

Tyvärr inger spritning av händerna en falsk trygghet. Skälet är att nästan alla som inte jobbar inom sjukvården inte vet hur en korrekt spritning skall göras. 
”Svensson” tar sprit på händerna, gnuggar lite och tror sedan allt är klart. Så är inte fallet.

 

Händerna måste gnidas och ”skavas” samt att man måste tillse att utrymmet under naglarna får ordentligt med sprit. Det är i synnerhet under naglarna som bakterier och virus samlas. 
 

Jag har varit på resande fot under sommaren och bott på hotell. Vid frukostbordet har jag sett så många exempel på dålig handhygien att jag skulle kunna skriva en roman!

 

Folk kommer in i matsalen, tar på sig handskar och hämtar sin mat.

De sätter sig vid ett bord och börjar ordna med maten och äter. 
Här finns det exempel på de som nyser, rätt in i handsken, kikar på den och sedan går de och hämtar mer mat.

 

Bara för att man har handskar på sig innebär det inte att man sprider skit omkring sig.

Annat exempel är att en person torkar sig under näsan med ovansidan av handen, som har handske på sig. Kort efter går denna person och hämtar mer mat, med samma handskar på sig!
 

Folk spritar händerna genom att ta några droppar i handen, gnider handflatorna mot varandra, sätter på sig handskar och hämtar mat.

Väl vid bordet tar de av sig handskarna, äter och går därefter för att hämta mer mat, utan att sätta på sig handskar igen.

 

En korrekt hantering vid frukostbordet är att först se till att tvätta händerna ordentligt. Därefter sprita händerna på det sätt som föreskrivs inom vården. När det är klart skall handskar på.

 

Gästen kan nu hämta mat och därefter sätta sig till bords. 
När så är gjort skall handskarna tas av på ett kontrollerat sätt så att handsken vrängs ut och in vid avtagandet. Handskarna skall därefter släppas ned i en behållare för kontaminerat innehåll. 
 

Nu kan gästen börja äta.

 

Om gästen behöver hämta mer skall gästen först tvätta händerna, därefter sprita dem på nytt, sätta på sig rena handskar för att därefter hämta det som gästen önskar. Med andra ord skall samma procedur upprepas som vid första tillfället.

 

Om så inte sker är användandet av handskar slöseri med resurser. Proceduren är dock för omständlig för att ”Svensson” skall anamma den. Därmed sprids bakterier och virus okontrollerat trots att folk tror att de gör rätt.

 

Yes diskmedel har förlorat sin miljömärkning då det visat sig att Yes innehåller miljöskadliga ämnen.

 

Silver användes i kyl och frysskåp som bakteriedödande ämne och marknadsfördes hårt. Det är miljöskadligt och inte så effektivt som man ville göra gällande.

 

Överdriven desinficering är mer skadligt än det gör nytta.

Redigerad av X-Men
Ordet ”inte” föll bort i inledningen av inlägget.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev många intressanta inlägg.

Ska be att få meddela att i morgon går jag och köper en flaska klorin. Jag avser att använda det med måtta/vid behov och endast i toaletten och handfatet, precis som jag skrev. Jag kommer inte att använda det i köket. Inte heller planerar jag att tvätta händerna och gnugga under naglarna med det. Trots att min näsa rinner och jag torkar den för jämnan, tänker jag inte tvätta min näsa med klorin. Jag köper inte argumentet att man inte ska städa bort eventuella skadliga bakterier ur toaletten då det även finns goda bakterier i tarmarna. (Varför ska man då medicinera människor med sjukdomar orsakade av bakterier bara för att det finns goda också?)

Bra såhär? ??

Redigerad av Mikael63
tagit bort tom citat-ruta
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakterier i toaletten... de tar sig inte upp ur den och du är inte i kontakt med de ytor som kan ge dig sjukdom.

As simple as that.

Visst sägs det att om du spolar toaletten med öppen sits sprids en dimma på toaletten med icke helt rent vatten. Inte ens av det finns det någon (större) risk att bli sjuk. Med reservation för om det går magsjuka.

 

Porslinsmaterialet i toalettskålen är även enkelt att hålla rent, det är slätt.
Att man normalt rengör toaletter med syrliga medel är främst för att få bort avlagringar som ofta är kalkhaltiga.

 

(btw smutsigast på toaletten tävlar nog spolknappen på toaletten och vredet på handfatet om, stolen i sig har nog färre bakterier per ytenhet än de.)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh my gosh, Att göra ren toaletten omfattar givetvis att även att rengöra sitsen och locket (som du glömde nämna) likaså spolknappen. Rengöring av handfatet omfattar givetvis även kranen. Toalettborsten och hållaren/skålen som den står i är nog värst ändå. Ytenhetens storlek har ingen betydelse.
Min toalettstol är blankare och vitare än mina tänder.

 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska förövrigt gå bra att göra ren toan med vinäger... och kanske lite såpa.... Ättika borde även fungera om vi talar om mer "naturliga" ämnen än klorin. Ättika och vinäger sura, lågt ph-värde. Klorin är basiskt (högt ph-värde) så kombinera dem INTE.

 

Och vad är skillnaden mellan grön och gul såpa? Jo ett färgämne..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...