Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda Innehåll


Merkant
 Share

Rekommendera Poster

Tangentbordet fungerar inte längre. Det har hänt på två datorer efter varandra. Misstanke:körde en gammal drivrutin för logitech f.a. få igång trådlöst. Den ena datorn kunde jag lösa genom återställning, men den andra kommer jag inte in i eftersom jag måste knappa in ett  lösenord, vilket ju inte går då. Kan jag på något sätt komma in med ngn typ av reparationsdisk (vilket jag inte har)? Jag vill helst behålla program och filer som finns på datorn. Jag använder Windows 10 på båda datorerna, men denna som jag skriver på nu är köpt för ngt halvår sedan, medan den drabbade är äldre och Windows 10 är en gratisuppdatering från den tiden det begav sig. Tacksam för tips.

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en inloggning till Windows som kräver lösenord eller efterfrågas det långt tidigare?

Kan du ta en bild med mobilen och posta här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Merkant:

Tangentbordet fungerar inte längre.

Du har inget tangentbord liggande, med kabel om drivrutiner för trådlöst krånglar. Har du inte något tangentbord själv kanske du kan låna ett. Kan du sen logga in igen så kanske problemet med drivrutinen är lättare att lösa då.


Är det t ex inloggningen till Windows du inte kan skriva in, som Mikael63 frågar om, så kan du använda det virtuella skrivbordet, se länken.
https://www.techjunkie.com/windows-log-in-without-keyboard/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era frågor/tips/mm! Nu har jag kommit en bit på väg. Hittade nämligen ett tangentbord med usb-sladd - och det fungerar! Kvarstår att få tangentbordet på den bärbara att fungera. Har för mig att det inte går att återställa och behålla programmen som finns i datorn - däremot mina filer. Jag kanske har fel? Fler förslag?

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Karlhåkan:

Tack för era frågor/tips/mm! Nu har jag kommit en bit på väg. Hittade nämligen ett tangentbord med usb-sladd - och det fungerar! Kvarstår att få tangentbordet på den bärbara att fungera. Har för mig att det inte går att återställa och behålla programmen som finns i datorn - däremot mina filer. Jag kanske har fel? Fler förslag?

Merkant

Är det så att Merkant och Karlhåkan är samma person?

Inloggad med olika namn på olika enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbord och mus 

Trådlös eller med USB kabel !

 

Se till daton hel avstängda 

Ta steg för steg 

Trådlös 

Börja med att sätta in usb adapter i daton .  (Har haft en tidigare mus och tagenbord) så bör daton hitta den direkt vi uppstart 

 

Usb kabel,  mus och tagenbord . 

Sätt dessa i sina olika tagenbord 

Usb bör sitt i det utaget där usb brukar sitta ( väldigt viktigt )

 

Vänliga mus och tangentbord . Nästa runda ut tag i två olika färger 

 

Datorn borde hitta någon dess . 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev Mr. Tao:

Har du löst det? 

Nej, jag har inte det. Väntar på eventualla flera tips.

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått riktigt klart för mig vari problemet består.

 

Är det så att du har en bärbar dator och där (det inbyggda) tangentbordet inte fungerar?

Detta med att skriva lösenord saknar egentlig betydelse, det är tangentbordet som inte fungerar?

 

Hur ser det ut "i BIOS"?

Jag antar att man kan "enable" och "disable" diverse enheter där och då kanske även tangentbordet?

Du får använda det externa tangentbordet för att navigera bland inställningarna. Ta inte bort stöd för USB i uppstarten bara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-12 på 23:39, skrev ChristerE:

Du har inget tangentbord liggande, med kabel om drivrutiner för trådlöst krånglar. Har du inte något tangentbord själv kanske du kan låna ett. Kan du sen logga in igen så kanske problemet med drivrutinen är lättare att lösa då.


Är det t ex inloggningen till Windows du inte kan skriva in, som Mikael63 frågar om, så kan du använda det virtuella skrivbordet, se länken.
https://www.techjunkie.com/windows-log-in-without-keyboard/

 

 

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Jag har inte fått riktigt klart för mig vari problemet består.

 

Är det så att du har en bärbar dator och där (det inbyggda) tangentbordet inte fungerar?

Detta med att skriva lösenord saknar egentlig betydelse, det är tangentbordet som inte fungerar?

 

Hur ser det ut "i BIOS"?

Jag antar att man kan "enable" och "disable" diverse enheter där och då kanske även tangentbordet?

Du får använda det externa tangentbordet för att navigera bland inställningarna. Ta inte bort stöd för USB i uppstarten bara!

 

Jag har en bärbar dator där det inbyggda tangentbordet inte fungerar. Om jag återställer windows så skall det fungera - så var det med den andra laptopen iaf med samma problem. Där hade jag inga problem med inlagda program som kunde försvinna, det har jag däremot på den nu aktuella (min gamla) laptopen. Jag är osäker på om programmen försvinner vid en återställning - mina filer kan jag iaf behålla.

Bios var "100 år sen" jag var inne i, så i så fall måste jag få en briefing för att våga mig på.

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite olika hur man kommer in i BIOS på olika datorer. Om du skriver exakt vad datorn heter blir det enklare att leta upp en bruksanvisning till den, i vilken det brukar stå hur man tar sig in i BIOS. Själv startar jag min stationära HP-dator och trycker direkt och upprepade gånger på på F10-tangenten på tangentbordet för att komma dit. För dig kan det vara att du ska trycka på F1-, F2- eller F8-tangenten eller kanske på Delete-tangenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog trycka på F2-tangenten
http://tim.id.au/laptops/packardbell/easynote dt85.pdf Se sid 36ff CHAPTER 2: System utilities BIOS setup utility
1. Turn on the notebook.
2. Press F2 when the Press <F2> to enter Setup prompt appears on the bottom of the screen. Use the left and right arrow keys to move between selections on the menu bar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Karlhåkan:

Merkant

Det vore bra om du kunde hålla dig till samma användarnamn i en och samma tråd.

Det blir väldigt förvirrande om det ser ut som att en medlem svarar på frågor ställda till en annan medlem.

Kan även uppfattas som irriterande.

Tänk dig att någon ställer en fråga till dig och jag slänger in ett svar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Du ska nog trycka på F2-tangenten
http://tim.id.au/laptops/packardbell/easynote dt85.pdf Se sid 36ff CHAPTER 2: System utilities BIOS setup utility
1. Turn on the notebook.
2. Press F2 when the Press <F2> to enter Setup prompt appears on the bottom of the screen. Use the left and right arrow keys to move between selections on the menu bar.

Väldigt utförlig manual må jag säga!

 

Det verkar dock inte finnas någon inställning för att slå av/på det interna tangentbordet. (och det är ju kanske bra)

Manualen visar utförligt hur man kan byta tangentbordet och det finns även info om att kontrollera kablaget (internt då) om tangentbordet inte fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. Ladda ner Windows 10 från Microsoft.
  2. Skapa en bootable Winodws USB-sticka med hjälp av "Rufus"
  3. Boota datorn från USB stickan
  4. Fortsätt som det är en ny installation
  5. Installera Windows på den största portionen som finns där UTAN VARKEN TA BORT el. FORMATERA någon partition. 
  6. På det sättet flyttar Windows den gamla installationen till "Windows.old" mapp. Där inne hittar du alla dina filer
  7. Efter detta tangentbordet ska funka + lösenordet är borta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-12 på 23:39, skrev ChristerE:

Du har inget tangentbord liggande, med kabel om drivrutiner för trådlöst krånglar. Har du inte något tangentbord själv kanske du kan låna ett. Kan du sen logga in igen så kanske problemet med drivrutinen är lättare att lösa då.


Är det t ex inloggningen till Windows du inte kan skriva in, som Mikael63 frågar om, så kan du använda det virtuella skrivbordet, se länken.
https://www.techjunkie.com/windows-log-in-without-keyboard/

 

Det var ditt tips som hjälpte mig att leta rätt på det lösa tangentbordet och usb-sladden. Tack

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det vore bra om du kunde hålla dig till samma användarnamn i en och samma tråd.

Det blir väldigt förvirrande om det ser ut som att en medlem svarar på frågor ställda till en annan medlem.

Kan även uppfattas som irriterande.

Tänk dig att någon ställer en fråga till dig och jag slänger in ett svar.

Jag kan förstå att det är irriterande, och jag ber om ursäkt för det. Hur det blivit så är en historia för sig, och jag har, på min fråga om hur jag tar bort den ena identiteten,  fått råd av Cecilia hur jag skall undvika denna tråkiga mix som vi har nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-17 på 23:07, skrev mbgtmari:

Du ska nog trycka på F2-tangenten
http://tim.id.au/laptops/packardbell/easynote dt85.pdf Se sid 36ff CHAPTER 2: System utilities BIOS setup utility
1. Turn on the notebook.
2. Press F2 when the Press <F2> to enter Setup prompt appears on the bottom of the screen. Use the left and right arrow keys to move between selections on the menu bar.

Jag fick aldrig optionen i punkt 2 ovan, så jag gjorde omstart och tryckte F2 på måfå direkt efter påslaget, och det fungerade. Men dessvärre hittade jag inget i BIOS som rörde tangentbordet. Det var i alla fall trevligt att återse BIOS!

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Merkant:

Men dessvärre hittade jag inget i BIOS som rörde tangentbordet.

Nä, det framgick även av manualen

På 2020-08-18 på 13:03, skrev Mikael63:

Det verkar dock inte finnas någon inställning för att slå av/på det interna tangentbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

19 minuter sedan, skrev Mikael63:

Nä, det framgick även av manualen

 

OK, jag var aldrig inne i manualen - gick direkt på BIOS´en.

Redigerad av Mikael63
Plockat bort en citatruta som nog hade hamnat fel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-18 på 15:44, skrev Mr. Tao:
  1. Ladda ner Windows 10 från Microsoft.
  2. Skapa en bootable Winodws USB-sticka med hjälp av "Rufus"
  3. Boota datorn från USB stickan
  4. Fortsätt som det är en ny installation
  5. Installera Windows på den största portionen som finns där UTAN VARKEN TA BORT el. FORMATERA någon partition. 
  6. På det sättet flyttar Windows den gamla installationen till "Windows.old" mapp. Där inne hittar du alla dina filer
  7. Efter detta tangentbordet ska funka + lösenordet är borta.

Om jag skall "ladda ner" Windows 10, måsta jag väl köpa det? Kan jag utnyttja det Windows 10 som jag har på min nya laptop? Det är dock lite olika bakgrund på den och den jag behöver reparera.

Merkant

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Senkommen epilog.

Problemet löste sig sålunda:  Jag laddade hem en "Återställningenhet" från Microsoft, och med den kunde jag återställa windows, med mina jobbfiler intakta (så när som på listan med alla e-postadresser). Alla program var ju sabbade, men de jag ville ha kunde jag installera om. Men det viktiga var ju att jag fick tillbaka tangentbordet.

Jag tackar alla som engagerat sig i mitt problem!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...