Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Accesspunkt


iTompalinen
 Share

Rekommendera Poster

Jag bor i lägenhet med Routern från Telia ute i hallen och WiFi blir dåligt i den del där man normalt är och då skaffade jag en repeater men den tappar ofta kontakten så jag måste starta om den, så nu har jag tagit en gammal router som jag hade och gjort till en accesspunkt och det funkar jättebra. När jag använde repeatern så skickade ju den ut samma nätverksnamn eftersom den bara förstärker signalen.

När jag var på nätet och läste hur jag skulle sätta upp routern för att få den till en accesspunkt så tolkade jag det som att jag måste ha ett annat nätverksnamn på accesspunkten än det som jag har på Telia routern. Så på Telia routern heter den Corona 5.0 och på accesspunkten heter den Corona 5.0_AP.

Men nu till frågan. När jag byter rum så vill jag ju att datorn alltid tar den starkaste signalen och då måste jag ju fysiskt byta nätverk, det behövde ja ju inte med repeatern.

Kan man inte ha samma nätverksnamn på Routern och accesspunkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev iTompalinen:

Jag bor i lägenhet med Routern från Telia ute i hallen och WiFi blir dåligt i den del där man normalt är och då skaffade jag en repeater men den tappar ofta kontakten så jag måste starta om den, så nu har jag tagit en gammal router som jag hade och gjort till en accesspunkt och det funkar jättebra. När jag använde repeatern så skickade ju den ut samma nätverksnamn eftersom den bara förstärker signalen.

När jag var på nätet och läste hur jag skulle sätta upp routern för att få den till en accesspunkt så tolkade jag det som att jag måste ha ett annat nätverksnamn på accesspunkten än det som jag har på Telia routern. Så på Telia routern heter den Corona 5.0 och på accesspunkten heter den Corona 5.0_AP.

Men nu till frågan. När jag byter rum så vill jag ju att datorn alltid tar den starkaste signalen och då måste jag ju fysiskt byta nätverk, det behövde ja ju inte med repeatern.

Kan man inte ha samma nätverksnamn på Routern och accesspunkten?

Du kan ha samma nätverksnamn på båda två, så gör man när man bygger stora nät som täcker tex köpcentra mm.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mr Andersson:

Du kan ha samma nätverksnamn på båda två, så gör man när man bygger stora nät som täcker tex köpcentra mm.

Tack, det var det jag misstänkte. Då blir livet mycket enklare nu. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att se till att de använder olika kanaler kan ju vara bra, om inte annat för att kunna ske skillnad när man gör ev. felsökning.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Mikael63:

Att se till att de använder olika kanaler kan ju vara bra, om inte annat för att kunna ske skillnad när man gör ev. felsökning.

 

Bra att tänka på tack för info. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig täckning med wi-fi!

Utaget  för inkommande intenet, bruk sitta i hallen! .. 

Så har jag det , 90% har det så!

* lösning 1

Jag lös mitt problem genom dra nätverk kabel till det ställ jag vet rauoten gör mest nytta .. !?? 

* Lösning 2 

Lös nummer två hade varit sätta Swich vid hallen sen dra uta flera netvärk kablar . 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur din lägenhet ser ut och hur det går att dra en kabel så kan du vinna väldigt mycket på att placera din befintliga router lite mer centralt i lägenheten. Om möjligt. Den strålar runt sig, precis som en lampa.

 

Det ger högre kapacitet i nätet att inte nyttja en accesspunkt då trafiken mellan routrarna givetvis tar en hel del av utrymmet i ditt WiFi.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

Beroende på hur din lägenhet ser ut och hur det går att dra en kabel så kan du vinna väldigt mycket på att placera din befintliga router lite mer centralt i lägenheten. Om möjligt. Den strålar runt sig, precis som en lampa.

 

Det ger högre kapacitet i nätet att inte nyttja en accesspunkt då trafiken mellan routrarna givetvis tar en hel del av utrymmet i ditt WiFi.

Jag har redan löst det med att byta namn på nätverket på Accesspunkten som jag var ute efter och jag har väldigt bra hastighet. Och jag kan inte flytta routern eftersom jag bor i ett nybyggt hus med färdigdragna nätverksuttag i hela lägenheten och allt utgår från hallen. Och från routern kommer även TV och IP telefoni. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om nätverkskabel i lägenheten...

Borde det då inte gå att ... fast nu hamnar jag hal is för vet inte säkert hur man undviker NAT i NAT om man gör såhär

1: Teliaroutern, stäng av WiFi, dela bara ut nätverk via nätverkskabel till resten av huset.

2: Placera din gamla router centralt med nät från nätverkskabel.

 

Fast risk, som sagt att du från NAT i NAT, dvs att teliaroutern delar ut ett NAT-nät som din andra router i sin tur skapar ett nytt NAT-nät i. Kanske att man ska brygga telia-routern?

Det är ett alternativ om du får problem med nätet, nu verkar det fungera bra så vi kan lämna det med detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunskaper ! 

Tack du info hur just det nätvärk se ut. 

(Antagna från min sida . Är följande 

Inkommande nätvärk gå via en fördelar 

Som har ett antal portar till varje utag)

Fråga är vad är för låda !?? 

Är det en fiber omvandlar ? 

Är det en swich fördelar 

Är det en raouter 

 

Ju mer info vi kan få från början . Lättare hjälp till 

 

Sen går sätta trådlös raouter ,utag som du  vill ha raouten i .

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...