Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skyddskort mot skimming


ritchie
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag funderar på att köpa ett kort ska skydda mig mot skimming genom att lägga detta kort i plånboken t ex tillsammans med övriga kort. Men, hur är det? Ger de verkligen något skydd? Läser man på bankers och kortföretagens sidor så skyddar deras kort mot skimmning. Men de företagen som säljer skyddskorten säger att korten är ett måste.

Någon som vet vad som gäller?

// ritchie 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ritchie:

Hej, jag funderar på att köpa ett kort ska skydda mig mot skimming genom att lägga detta kort i plånboken t ex tillsammans med övriga kort. Men, hur är det? Ger de verkligen något skydd? Läser man på bankers och kortföretagens sidor så skyddar deras kort mot skimmning. Men de företagen som säljer skyddskorten säger att korten är ett måste.

Någon som vet vad som gäller?

// ritchie 

Beställde ett enkelt skydd från nätet för under hundralappen och det fungerar faktiskt. Köp billigare och byt ut oftare, dom går sönder ganska lätt i plånboken (slits).

 

Och ja det fungerar. Testade att ha bankkortet i skimmingfodralet och frågade i kassan om jag kunde testa att blippa kortet och terminalen kände inte av det alls så länge det låg i fodralet.

Se också till att själva blipping-symbolen på kortet ligger vänt längst ner i fodralet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Thirteen:

Så här skriver Nordea Nordeas kontaktlösa kort är säkra

 

Ta reda på vad din bank säger om skyddskort mot skimming. Om din bank tycker det är en god idé med skyddskort, tar reda på vilket eller vilka kort på marknaden som din bank godkänner som skydd.

Neh, jag gillar inte nordeas bortförklaring, det kan nog stämma att du inte kan använda trådlös hejsanhoppsan för att kopiera kortet. Men du kan använda trådlös hejsanhoppsan att norpa 400 spänn från kortet. Och det är väl det som dessa skyddskort främst skyddar mot. Men dom nämner aldrig det som en risk, utan det är bekvämt att "blippa" och inte behöva kod och grejjer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev .M:

Neh, jag gillar inte nordeas bortförklaring, det kan nog stämma att du inte kan använda trådlös hejsanhoppsan för att kopiera kortet. Men du kan använda trådlös hejsanhoppsan att norpa 400 spänn från kortet. Och det är väl det som dessa skyddskort främst skyddar mot. Men dom nämner aldrig det som en risk, utan det är bekvämt att "blippa" och inte behöva kod och grejjer.

400 kronor är också pengar.

Beloppsgränsen för att ”blippa” ditt köp höjs till 400 kronor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kloka synpunkter! Jag kommer att kontakta min bank och höra hur de ser på saken. Vilka skyddskort de i så fall rekommenderar. Men korten på ca 100-lappen är ju trots allt en billig försäkring. 

// Ritchie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, fick svar från min bank att de inte ser det som ett problem och har därför inga egna "skyddskort". Det är ju så att bankerna inte kan erkänna att det finns tekniska problem med deras kort och därmed möjliggöra för skimming. För de företagen som säljer "skyddskort" är det här business, de behöver inte bevisa någonting.

// ritchie   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas Ohlson har också ett (i Östersund har dom dessa alldeles vid kassorna), kanske något dyrare. Dock ej testat men funderar på att skaffa ett jag också. Sedan är det ju bara att testa direkt i deras kassa vid betalning - fungerar köpet så blir det reklamation på en gång....

https://www.clasohlson.com/se/Bank--och-kreditkortsskydd-SkimSafe/p/Pr319900000

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att med två RFID-kort i plånboken så kan inte ens de som har rätt att avläsa korten göra det utan ska det fungera så måste jag plocka ut kortet ur plånboken. Det tycker jag verkar vara ett bra skydd mot skimning.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

IDG har idag en artikel om behovet av skimning:

Citat

– I normala fall går det inte att genomföra köp med de data man får ut från kortet genom trådlös avläsning eftersom det kräver online-verifiering med hjälp av data man inte kan få ut från rfid-taggen. För att lyckas med ett köp måste man känna till den symmetriska krypteringsnyckeln som ligger i kortet och hos kortutgivaren.

...

I praktiken, i verkligheten utanför en labbmiljö, bedömer vi det väldigt tveksamt att genomföra bedrägliga köp. Det går heller inte att skapa falska fysiska kort eftersom man inte har den hemliga nyckeln, säger Johnny Bengtsson.

...

Varför man som kriminell ska utsätta sig för den risk det innebär att avläsa kort i en butik kan jag inte förstå. Risken att åka fast är stor eftersom de flesta butiker har övervakningskamera som registrerar vilka som handlat på det sättet, och för det andra kan man köpa fullständiga kortuppgifter, inklusive CVC/CVV-koder, på nätet för någon krona styck, säger Jan Olsson.

...

– Vi känner inte till något fall i Sverige där man i praktiken lyckats genomföra ett bedrägligt köp utifrån avläst information från rfid-taggen, säger Johnny Bengtsson på NFC.

...

Köper man dessa kort kastar man pengarna i sjön. Är man nervös kan det ju vara skönt att ha ett skydd i plånboken, men jag rekommenderar inte att man skaffar dem tills motsatsen är bevisad, säger Jan Olsson.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.739288/polisen-noll-fall-av-kortskimming-i-sverige--folie-lika-bra-som-skydd

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där ser man. Om polisen säger att man inte har funnit något fall av kortskimming så stämmer det överens med bankernas synsätt. Det är nog så att dessa kort är tveksam business. 

// ritchie 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en "paperwallet" för ett par år sen då det var en startup. Den var intressant för att den är gjord av papper, riktigt tåligt papper, och nåt slags metallämne som sprider ut Rfid-signalen på något sätt. Jag tolkar det som flygplanens antiradarskydd :). Den håller än även om den är lite luggsliten i kanterna. Tunn är den också och får plats 8 kort.
Jag använder ett tag 10 kort, det gick in men töjde ut pappret lite så det rekommenderas inte.

Men det intressantaste med den är att den stoppar rfid-signalen från kreditkortens touchfunktion men inte för passerkort som jag på jobbet. Var tvungen att testa det för jag trodde inte det var sant. Fast iofs inte mot de apparater som buset använder, men antar att deras apparater inte fungerar heller då affärernas touchläsare inte hittar någon signal från kreditkorten i plånboken.
https://paperwallet.com/
 

*edit*
Fast sen såg jag denna artikel om att Polisen känner inte till ett enda fall där skimming av folks kreditkort i fickorna har anmälts i sverige :)

https://techworld.idg.se/2.2524/1.739288/kortskimning-inga-fall

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...