Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Leab

LÖST Textkodning i Thunderbird

Rekommendera Poster

Leab

Hej när jag skickar mail så får mottagaren en massa ? och liknande. Thunderbird är intälld på Västeuropeiskt men jag har läst att Unicode kan vara bra att ändra till men hur ställer man in det som default i Tb? När jag ska skicka ett nytt mail så har det gått tillbaka till Västeuropeiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari
Postad (redigerade)

Visa > Textkodning > Välj automatiskt Under Välj automatiskt finns Unicode och Västeuropeiskt. Unicode är förprickat hos mig.

Nu funkar inte den vägen längre utan man ska tydligen gå via Verktyg > Inställningar > Visa > Formatering > Avancerat Och där står det faktiskt

1438991344_TBTextkodning.png.6d6d75c20b88ca5f8e44e6fb27f12d08.png

men det blir rätt i alla fall.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab

Fungerar tyvärr inte den hoppar tillbaka till Västeuropeiskt fbild.png.40a9be08cae953e652cc41861fd34af4.png

ör varje nytt mail.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab

Jag hittade inställningen under "inställningar/visa/formatering/teckensnitt och färger.😀

Stort tack för hjälpen😀.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Bra att du hittade den rätta vägen själv. Jag hade Thunderbird på engelska förut så det var därför jag hade svårt att hitta den rätta vägen i den svenska versionen.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab

Problemet nu är att det inte med den senaste versionen 78.x inte går att synka kontakter och kalender med Android och programmet Myphone explorer eftersom tillägget i Tb inte är uppdaterat och det verkar ta tid, så jag ligger kvar på en äldre version så länge. Det var en utvikning från ämnet men kanske intressant ändå.😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
27 minuter sedan, skrev Leab:

den senaste versionen 78.x

Du menar väl 68.x? Min version är i alla fall 68.11.0 (32-bitar) och det är den senaste.  Men för dig är det förstås klokt att vänta med uppdatering tills tillägget blir uppdaterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
5 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Du menar väl 68.x? Min version är i alla fall 68.11.0 (32-bitar) och det är den senaste.  Men för dig är det förstås klokt att vänta med uppdatering tills tillägget blir uppdaterat.

Senaste skarpa versionen är 78.x men jag ligger kvar på 68.9.0 för säkerhets skull😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Har du kollat om det jobbas med att skriva om just de tilläggen så att de kan fungera med nyare versioner av Thunderbird?

Om inte bör du nog försöka hitta alternativa tillägg så att du kan uppdatera TB för att hålla nere risken att någon försöker utnyttja ett känt säkerhetshål.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Jag kör TB beta 80.0b2 och har hittills bara haft krångel med en av beta-versionerna. Länkar gick inte att öppna i mail, men det fixade dom snabbt till. Det går inte heller att ladda hem svenska språkpaketet (inte kompatibelt står det).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du kollat om det jobbas med att skriva om just de tilläggen så att de kan fungera med nyare versioner av Thunderbird?

Om inte bör du nog försöka hitta alternativa tillägg så att du kan uppdatera TB för att hålla nere risken att någon försöker utnyttja ett känt säkerhetshål.

Jag har kollat på MyPhone explorers Tyska forum med hjälp av Google översätt men det verkar som att det är ganska mycket jobb att utveckla ett nytt tillägg så det verkar inte vara någon jätteprioritet på det. Tb har gjort om något i "profilen" som tydligen strular till det. Jag kan ingenting om detta, det är det jag fått fram av sökning. På Tb's tilläggssida finns bara tillägget 2.0.25 för Tb version upp till ver. 73.*. Eftersom jag vill kuna synka min telefon så måste jag i dagsläget ha en äldre version.

För att inte historien ska bli för lång så uppdaterade sig Tb automatiskt till 78.x och då gick allt åt skogen milt sagt. Som tur var hade jag kvar den äldre versionen så jag kunde installera den och då fungerade ju allt igen.

Så jag väntar och ser när tilläget kommer. Tills dess hänger jag kvar på den äldre versionen eftersom det i nuläget inte finns någon fungerande lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
2 minuter sedan, skrev Leab:

Så jag väntar och ser när tilläget kommer.

Och om det aldrig kommer?

Det måste väl finnas andra sätt att synka med telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Och om det aldrig kommer?

Det måste väl finnas andra sätt att synka med telefonen.

Inte vet jag. Sådant kan jag väldigt lite om. Jag hade tidigare Outlook 2013 som fungerad mycket bra med Myphone men jag stötte på andra problem som hade med åldern på Ou 2013 att göra. Då hittade jag Tb som fungerade bra och eftersom jag redan visste hur jag skulle konfigurera Myphone så fick jag ingång den tillsammans med Tb. Att börja om och hitta något nytt program låter sig helst inte göras eftersom det är alldeles för abstrakt. I så fall behövs mycket hjälp från någon som kan det. Såklart kan jag skriva in ändringar manuellt i telefonen men är så mycket krångel med det. Jag skriver bara nya uppgifter i Tb för att sedan föra över till mobilen med synkprogrammet.

Detta är ju en väldig avvikelse från starten. Det kanske skulle varit en separat tråd, det ber jag om ursäkt för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Det ursprungliga problemet är ju löst i alla fall men jag kan flytta de senaste inläggen till en ny tråd om du vill.

De flesta synkar nog via mejloperatören, dvs om man har Gmail så har man deras kalender så att både datorn och mobilen hämtar från och skriver till Gmails servrar när det gäller mejl, kontakter och kalender. Har du kollat om din mejloperatör har kalender?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Leab
10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det ursprungliga problemet är ju löst i alla fall men jag kan flytta de senaste inläggen till en ny tråd om du vill.

De flesta synkar nog via mejloperatören, dvs om man har Gmail så har man deras kalender så att både datorn och mobilen hämtar från och skriver till Gmails servrar när det gäller mejl, kontakter och kalender. Har du kollat om din mejloperatör har kalender?

Jo det kanske de har men jag vill ha ett mailprogram i datorn, det är där skon klämmer. Det där borta i "molnet/webben" är inte min grej. Ska kolla om Tb har något annat tillägg, ska även Googla.

Stort tack för all input, vi får se om det löser sig😀

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Naturligtvis kan du fortsätta att använda Thunderbird även när du synkar på ett vanligare sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...