Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bryta ut värden beroende på summa


Bloodgeyser
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en kund som köper för X kronor varje månad. På summan kund köper ska bonus genereras beroende på vad den ackumulerade årssumman för månaden är. Om kund t.ex. köpt för Y kronor över tre månader så ska det ge 1% bonus på dessa månader upp till 500000. Därefter kommer nästa nivå som ligger mellan 500,000-1,000,000 som då ska ge 2%, osv med steg om 500,000 upp till 10% som då får vara bonusen för allt över 5,000,000.

Om kund som exempel köper för 200,000 i jan, feb och mars så ska alltså jan ge 1% på 200,000. Feb detsamma. Mars ska ge 1% för 100,000 och 2% för 100,000.

Skulle de köpa för 1,300,000 redan i januari så ska det då ge 1% på 500,000 och 2% på 500,000 samt slutligen 3% på 300,000. Februari skulle då sedan fortsätta från nivån om 3%.

Hoppas detta räcker som förklaring.

 

Hur bryter jag ut de olika värdena ur försäljningssummorna per månad? Jag har försökt med det jag känner till, men det slinker alltid igenom siffror någonstans.

Tacksam för hjälp med detta problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du dina data ordnade? Där i ligger stora fråga.

Är det en rak fin tabell i stil med

Datum, kund, händelse, intäkt, ...

 

dvs något som det går att  summera över. Eller hur ser det ut?

Får jag veta det kan jag nog ge dig en lösning.

Procentdelen är enkelt löst med en passa-index eller liknande om vi bara får ordning på övriga data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tabell från vä till hö om tre rader. Rad 1=månad, rad 2=summan för månaden, rad 3=ackumulerad summa. 

Jag lyckades lösa det med lite min/max-kombos. Ser dock gärna din lösning på saken ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och summan har du alltså på plats?

Hämtad från andra data jag då inte behöver bry mig om.

 

Om många olika nivåer är ett enkelt sätt att skriva in brytpunkterna i en tabell och sedan söka i denna med passa.

Ifall vi tar lite mindre belopp och en tabell som denna

Brytvärde Procent
0 0%
3 5%
9 10%
15 12%
100 13%

 

Om du i denna söker med

=INDEX(Tabell1[Procent];PASSA(C2;Tabell1[Brytvärde];4))

där i har ett tal i C2 så kommer du få som svar procentvärdet under eller exakt lika med värdet i C2.

Om värdet 0, 1, 2 => 0%

3, 5, 6, 7, 8 => 5%

osv.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...