Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nya Firefox för Android - nej tack!


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en tid använt FF i mobilen. Har då ställt in att bokmärkessidan ska vara startsida. Har bara fem sådana.

Detta finns inte i nya FF.

 

När man navigerar bakåt med enhetens "back" så har man kunnat göra just det, backa, vilket kan stänga fliken som startades från bokmärkessidan och ytterligare back stänger FF.

Endast i undantagsfall har det blivit kvar öppnade flikar.

Detta fungerar inte i nya FF.

 

Söker annan webbläsare.

Chrome går bort då den visar reklam.

Just nu testar jag DuckduckGo men den beter sig inte heller som jag vill.

 

Önskar förslag på alternativ som har de av mig önskade funktionerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Opera i mobilen, har gjort i flera år, är nöjd ?

 

Den har "speeddial", sync over devices, Adblock, och lite till ?

Redigerad av NicoIe
Skrivfel, för snabb på tangenterna ?
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig, vet inte hur dom har tänkt, men layoten för android/mobila FF är ju totalt omgjord.

 

Har också använt FF i mobilen sedan länge, också bokmärkessidan som startsida, flikar upptill som faktiskt fungerat bra, kört med synkning mot FF i vanliga datorn, allt har fungerat utmärkt.

Nu är allt borta, omgjort, visst går det att hitta vissa saker som bokmärken m,m men då måste man in i inställningar och leta runt, vansinnigt. Går kanske att lära om, få det att fungera hyfsat, den ska få en liten chans innan jag eventuellt ger upp.

 

Nu ska man plötsligt samla sina länkar i samlingar, ska det vara lättare, så istället för att man direkt klickar på en länk/flik, måste man öppna en samling först och sedan klicka på sin länk, osmidigt.

 

Men jag fick direkt också öka typsnittstorleken, ikonerna är ju såå små, texten under dessa små ikoner är oläsliga.

 

Letar också efter någon annan webbläsare, men dom flesta fungerar på samma sätt, utgår från sökmotor, sedan får man troligen göra bokmärken av sidorna, inget för mig.

 

Jag hoppas att teamet bakom FF inte hittar på något liknande tok för FF för Windows, och ställer till det, då tappar dom en användare här direkt.

Redigerad av Laso
Tilägg
  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den s.k. uppdateringen av eldräven till Androidmobiler är inte en sådan, utan ett totalt nytt hopkok, som i dag förstörde mitt liv.

Till råga på allt kräver en massa sajter Javascript, som inte finns med! Kan inte läsa exempelvis SL:s sida, får inte information, inga kartor; kan inte köpa biljetter till billigaste pris – reskassa bara på nätet – kul för mig som fattigpensionär. Hur sjutton ska jag fixa Javascript?

Måste jag nu byta webbläsare (vill inte ha Chrome, som tränger sig in överallt). Tittade på Opera, tja, nää. Är det någon som kan berätta om Javascript? Jag har använt Firefox i åratal och varit nöjd, men nu verkar räven ha raskat genom isen.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Javascript i Firefox se sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/1011318

för det finns förstås.

 

Kan ju också vara problem med att FF blockerar så mycket spårare mm att webbplatserna inte fungerar: https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/mobile/

och i så fall behöver du konfigurera FF.

 

Är inte SL:s mobilapp bättre än deras webbplats i mobiler?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Angående Javascript i Firefox se sidan https://support.mozilla.org/en-US/questions/1011318

för det finns förstås.

Påverkar inte mig angående den nya layouten av FF.

 

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan ju också vara problem med att FF blockerar så mycket spårare mm att webbplatserna inte fungerar: https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/mobile/

och i så fall behöver du konfigurera FF.

Än så länge blockerar FF varken mer eller mindre än tidigare efter uppdateringen av ny vers.

Tidigare så var ju varje sidflik precis som för Windows vers synliga, och var alltså lätt att se vilka flikar man hade framme´, precis som i windows, nu i FF så ser man bara en liten liten siffra, hur många man har framme, inte vilka det är.

Är man inne på en sajt och går vidare och sedan försöker backa sig ur, så är det nästan omöjligt, och fliken blir kvar.

 

Tydligen många som inte gillar nya vers, vi får se om det ändras något framöver.

 

Har varit i kontakt med FF utvecklarteam, men inget svar ännu.

 

Om du använder nya FF @Cecilia, upplever inte du några negativa förändringar?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem jag svarar nu, om jag svarar.
Har rotat runt om allt som rör Java, men ingenting funkar. Den enda SL-app med bijettköp som f. i Ff är bara till för att köpa biljett för omedelbar användning, inte reskassa för Accesskortet.

Nu ger jag upp för att slippa fler gråtattacker och övergår till Opera, trots allt. Där är det ordning på Java script åtminstone, halleluja. Bara lite jobbigt att hatta mellan två webbläsare.

Behåller räven så länge för att se om Java dyker upp. Men tack för alla tips!

Redigerad av GrrR
Otydlig skrivning!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet, men slarvade med definitionerna. Javascript fungerade i alla fall inte, jag orkade inte hålla på. Så Opera blev mitt förstaval, men här är jag inne på Firefox. Svårt att hålla isär vilket jag har valt vid en sajt, men det går ju att se.

Jag har hållit på med datorer i jobb och privat sedan 1988, fast det kanske inte verkar så – smart phone skaffade jag för sju år sedan. Nu börjar jag tröttna på harvandet, och är lyckligtvis friherrinna. Föredrar papper, också i böcker.

Redigerad av GrrR
ordval
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag tillhör förmodligen en minioritet, men jag tycker den nya versionen av Firefox för Android var en klar förbättring mot hur den såg ut tidigare. Den är inte perfekt, men upplever inga större problem med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...