Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera celler och kopiera till ny arbetsbok


Volvo3
 Share

Rekommendera Poster

Jag har massor med tal i en rad som jag vill formatera till 0"-" eller 0"+" beroende på värden i en annan rad. Det fungerar ju med Villkorsstyrd formatering, men problemet är att jag sen vill kopiera över de formaterade talen till en annan arbetsbok och då följer ju inte formateringen med. Hur löser jag detta? Kan jag använda mig av något annat än Villkorsstyrd formatering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det, inte när formatering ska bero på andra celler.

 

Ett alternativ jag kan se är ett jag inte direkt rekommenderar, det är att med VBA-kod gå igenom cellerna och lägga på en formatering som anpassas efter granncellen du vill bero på. Måste då köras om när värden i granncellen ändras.

 

Annars måste du, som du nog förstår, även ta med cellerna formateringen beror på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Jag tänkte mig annars om det i granncellerna står "-" eller "+" och sen köra formeln SAMMANFOGA. Dock så visas ju alla decimaler då. Går det att göra så inte alla decimaler visas? Jag vill dock inte avrunda till heltal innan man sammanfogar eftersom decimalerna ska kunna visas om man vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som iofs går är att använda formeln TEXT för att formatera resultatet som text.

=TEXT(A5;"ÅÅMMDD")

där ÅÅMMDD är normal formateringsregel för datum (200808 idag)

Där kan du villkorta med OM vad för formateringsträng du ska ha exempelvis.
Kanske enklare att skriva OM(..;TEXT();TEXT())

än TEXT(A1:OM(..;"regel1";"regel2"))

 

Notera dock att när du formaterar som TEXT tar du bort information från talet i cellen, du tappar talformatet och kan inte använda i beräkningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Monshi:

Det som iofs går är att använda formeln TEXT för att formatera resultatet som text.

=TEXT(A5;"ÅÅMMDD")

där ÅÅMMDD är normal formateringsregel för datum (200808 idag)

Där kan du villkorta med OM vad för formateringsträng du ska ha exempelvis.
Kanske enklare att skriva OM(..;TEXT();TEXT())

än TEXT(A1:OM(..;"regel1";"regel2"))

 

Notera dock att när du formaterar som TEXT tar du bort information från talet i cellen, du tappar talformatet och kan inte använda i beräkningar.

 

 

Har du möjlighet att visa mig i bifogad fil? I cell C9 vill jag exempelvis att det ska stå "19-". I cell D9 ska det bara stå "21", i cell E9 ska det stå "26+" osv.

 

Exempel.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, det är så enkelt?

 

=TEXT(C5;"#") & IFS(C5<21;"+";C5=21;"";C5>21;"-")

exempelvis men det stämmer inte riktigt då värdet i D5 inte är exakt 21.

Och notera, den här formeln formaterar inte C-raden utan skapar en kopia med...eller...

 

Testa lägg på denna formateringsregel på dina celler:

[>=22]#+;[<21]#-;#

Det verkar fungera som du vill.

Alla tal större 22 heltal+, mindre än 21 heltal- och tal mellan 21,0 och 21,999999 får bara heltalet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt.

Jag bifogar ett uppdaterat exempel. På rad 9 har jag manuellt skrivit in som jag vill att det ska vara.

Kanske du kan skriva formel/formatering på rad 11 hur det automatiskt blir så? Rad 11 vill jag sedan kunna klistra in i en ny arbetsbok och att eventuella plus- eller minustecken då följer med talen.

Exempel_NY.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där blir mycket mycket mer avancerat än formateringsregler klarar, det kräver formel med lite logik i.

 

Är det värdena i rad 7 som ska styra utfallet?

Isåfall ger

=TEXT(B5;"#") &B7

på rad 11 samma resultat som du har på rad 9.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Dock så blir det bara heltal utan decimaler. Blir ju samma som att använda =SAMMAN(AVRUNDA(B5;0);B7).

Jag vill att det ska synas heltal i cellen, men decimalerna ska synas i formelfältet när man står i cellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då går det icke att lösa utan VBA-kod.

 

och då måste vi ställa oss frågan är detta verkligen verkligen något du behöver?

För då måste vi dynamiskt sätta formateringsregler på cellerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...