Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funktioner på Facebook borta


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

På Facebook går det inte längre att mass-radera sökningar i aktivitetslinjen?! Den funktionen är borttagen.

Och tidigare raderade sökningar ligger nu plötsligt kvar i tidslinjen igen och har kommit tillbaka! Som gubben i lådan har samtliga dykt upp igen!

 

Är detta något nytt och permanent ändrat eller går det att mass-radera allt på något nytt annat sätt?  

 

Bild visar hur det brukar se ut.  "Clear Searches" i högra hörnet är alltså numera borta och finns inte kvar!

FB-search.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I januari i år kom den här artikeln

https://www.theverge.com/2020/1/28/21111981/facebooks-clear-history-tool-now-available-to-everyone

Jag har också tittat i en ganska ny artikel i Washington Post med rubriken Now you can delete old Facebook posts without deleting Facebook. Facebook’s new Manage Activity setting helps batch delete old posts — and keep stalkers, employers and police from nosing around your past. Här är den artikeln i cache http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ofaAOwrH8WwJ:https://www.washingtonpost.com/technology/2020/06/02/facebook-manage-activity/&client=firefox-b-d&hl=fr&gl=se&strip=1&vwsrc=0

Citat:

Like a lot of other Facebook controls, Manage Activity is a bit hidden. It’s also only available on the smartphone app version of Facebook, though it should be coming to the Web version eventually. To access it in the Facebook app:

* Find your way to your own profile page by tapping on the circle with your picture in the upper left. (You’ll know you’re there when you see your name at the top and a bigger version of your profile photo on top of a list of your friends.) Then look for and tap on the button labeled “Go to Activity Log.”

* There you’ll see a list of everything you’ve ever contributed to Facebook. Tap a button on top labeled “Manage Activity.” And when it pops up, tap you want to manage “Your Posts.”
*  On this new screen, you’ll be able to filter your posts. First you can choose what kind of posts, such as check ins, photos or everything. Then you can filter those posts by date range — say your college years — or by people who are tagged in them.
* Once you’ve selected some posts, you can choose to either “Archive” or “Trash” them.

(Unfortunately, you can’t select all the posts in your filter view at once — you have to tap each one individually. What, you thought Facebook was going to make this easy?) The archive option hides them so only you can access them, but doesn’t actually remove them from Facebook. The trash option puts them into a kind of recycling bin for 30 days, after which Facebook takes out the trash and they’ll totally disappear for you, too.

 

Now for the disappointing news. You can’t filter posts by keyword — say, the word “drunk.” Only date ranges and people are available for now. Facebook says it might add more in the future. You also can’t remove posts and photos contributed by other people. Instead, you have to ask those people to take them down. (I hope you’re still on speaking terms.)

 

If your concern is a government demanding access to your old posts, know that It can take Facebook up to 90 days to remove the old posts from its computers — and some data could remain in its disaster-recovery backups for a period of time afterward.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, skrev mbgtmari:

I januari i år kom den här artikeln

https://www.theverge.com/2020/1/28/21111981/facebooks-clear-history-tool-now-available-to-everyone

Jag har också tittat i en ganska ny artikel i Washington Post med rubriken Now you can delete old Facebook posts without deleting Facebook. Facebook’s new Manage Activity setting helps batch delete old posts — and keep stalkers, employers and police from nosing around your past. Här är den artikeln i cache http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ofaAOwrH8WwJ:https://www.washingtonpost.com/technology/2020/06/02/facebook-manage-activity/&client=firefox-b-d&hl=fr&gl=se&strip=1&vwsrc=0

Citat:

Like a lot of other Facebook controls, Manage Activity is a bit hidden. It’s also only available on the smartphone app version of Facebook, though it should be coming to the Web version eventually. To access it in the Facebook app:

* Find your way to your own profile page by tapping on the circle with your picture in the upper left. (You’ll know you’re there when you see your name at the top and a bigger version of your profile photo on top of a list of your friends.) Then look for and tap on the button labeled “Go to Activity Log.”

* There you’ll see a list of everything you’ve ever contributed to Facebook. Tap a button on top labeled “Manage Activity.” And when it pops up, tap you want to manage “Your Posts.”
*  On this new screen, you’ll be able to filter your posts. First you can choose what kind of posts, such as check ins, photos or everything. Then you can filter those posts by date range — say your college years — or by people who are tagged in them.
* Once you’ve selected some posts, you can choose to either “Archive” or “Trash” them.

(Unfortunately, you can’t select all the posts in your filter view at once — you have to tap each one individually. What, you thought Facebook was going to make this easy?) The archive option hides them so only you can access them, but doesn’t actually remove them from Facebook. The trash option puts them into a kind of recycling bin for 30 days, after which Facebook takes out the trash and they’ll totally disappear for you, too.

 

Now for the disappointing news. You can’t filter posts by keyword — say, the word “drunk.” Only date ranges and people are available for now. Facebook says it might add more in the future. You also can’t remove posts and photos contributed by other people. Instead, you have to ask those people to take them down. (I hope you’re still on speaking terms.)

 

If your concern is a government demanding access to your old posts, know that It can take Facebook up to 90 days to remove the old posts from its computers — and some data could remain in its disaster-recovery backups for a period of time afterward.

Tackar för ditt svar, även fast svaret gällde poster/inlägg. Min fråga handlade dock om hur man raderar samtliga sökningar tillsammans efter dom gjorde om, eller om inte det går längre.

"Clear Search" är borttaget.

Tråkigt att dom ändrar till det sämre!

Bild visar före och efter deras ändring.

 

FB-search2.JPG

FB-search.JPG

Redigerad av Lighthouse2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag ser ju att Clear Searches finns på bilden från 2018 men inte på 2020 bilden. I Facebook-hjälpen, daterad 2020, står det inget om borttagandet av "delete all searches".  
https://www.facebook.com/help/382661798450396  Inte heller vet jag om den rensningsmöjligheten är borttagen i Classic Facebook-versionen också.

 

Jag tycker jag borde ha hittat någon fler som klagat hos Facebook eller någon annanstans men det har jag inte gjort. Emellertid hoppas jag att någon Eforummedlem som använder Facebook i alla fall kan bekräfta att hen också sett att man inte längre kan radera samtliga sökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Ja jag ser ju att Clear Searches finns på bilden från 2018 men inte på 2020 bilden. I Facebook-hjälpen, daterad 2020, står det inget om borttagandet av "delete all searches".  
https://www.facebook.com/help/382661798450396  Inte heller vet jag om den rensningsmöjligheten är borttagen i Classic Facebook-versionen också.

 

Jag tycker jag borde ha hittat någon fler som klagat hos Facebook eller någon annanstans men det har jag inte gjort. Emellertid hoppas jag att någon Eforummedlem som använder Facebook i alla fall kan bekräfta att hen också sett att man inte längre kan radera samtliga sökningar.

Håller med om att det är konstigt att det inte uppmärksammats mer eller att fler klagar eller ifrågasätter detta. Det är därför jag frågar här utifall jag missat någon "dold special-funktion" och att man absolut kan välja "delete all searches".

Att nu manuellt sitta och behöva radera varje sökning låter ju, och är, helt konstigt!

 

Dessutom har tidigare raderade sökningar (!)  kommit tillbaka i aktivitesloggan, vilket i sig låter som en bugg. Nästan samtliga anvisningar på nätet och i forum om hur man rensar sökningen i aktivitetsloggan är från 2019, efter det är det "tyst". 

Det mesta handlar om nya fuktionen att "bulk-delete old posts" men det är ju en helt annan sak.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i flera webbläsare och utan tillägg av typen Adblock och annat som påverkar en webbsidas utseende?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Nästan samtliga anvisningar på nätet och i forum om hur man rensar sökningen i aktivitetsloggan är från 2019, efter det är det "tyst". 

Att ta bort sina sökningar en efter en är förstås  inget man vill. Det är alltför tidskrävande. Men instruktioner publicerade 2020 finns och där påstås det att man (fortfarande) kan ta bort alla sökningar. Den här instruktionen t ex https://www.futura-sciences.com/tech/questions-reponses/internet-facebook-effacer-son-historique-recherche-6375/

publicerades den 7 juni. Facebooks instruktion i länken jag tidigare gav är också 2020-markerad. Nya Facebook Så här tar du bort alla sökningar:

1 Klicka på nedåtpekande pil-knappen överst till höger i Facebook.
2 Tryck på Inställningar och sekretess > Aktivitetslogg.
3 Uppe till vänster i aktivitetsloggen klickar du på Filter.

4 Bläddra till Sökhistorik och klicka på cirkeln för att välja och klicka sedan på Spara ändringar.

5 I menyn till vänster klickar du på Rensa sökningar.

Förfarandet i Gamla Facebook, om du har provat att gå tillbaka till den, är litet annorlunda.

1 Gå till din profil genom att klicka på din profilbild längst upp till höger på Facebook. 2 Klicka på Aktivitetslogg längst ned till höger på din omslagsbild.

3 Klicka på Mer i den vänstra kolumnen och välj sedan Sökhistorik.
4 Längst upp till höger klickar du på Rensa sökningar.

 

Jag har ju inte Facebook men att ens Google- eller Bingsökningar skulle leta sig in i och markeras i Facebook har jag svårt att tro. Annars är det ju enkelt att ta bort sökningar, rensa cache och ta bort kakor i de webbläsare jag använder (Firefox, Chrome och Internet Explorer) så det är klart att du kan göra det i den webbläsare du använder.

 

Jag hoppas fortfarande att någon som själv använder Facebook vill dela med sig av sina kunskaper till dig.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Att ta bort sina sökningar en efter en är förstås  inget man vill. Det är alltför tidskrävande. Men instruktioner publicerade 2020 finns och där påstås det att man (fortfarande) kan ta bort alla sökningar. Den här instruktionen t ex https://www.futura-sciences.com/tech/questions-reponses/internet-facebook-effacer-son-historique-recherche-6375/

publicerades den 7 juni. Facebooks instruktion i länken jag tidigare gav är också 2020-markerad. Nya Facebook Så här tar du bort alla sökningar:

1 Klicka på nedåtpekande pil-knappen överst till höger i Facebook.
2 Tryck på Inställningar och sekretess > Aktivitetslogg.
3 Uppe till vänster i aktivitetsloggen klickar du på Filter.

 

Mycket konstigt detta. Tackar för lite medhjälp i mysteriet!  ?

Har ägnat en god stund nu åt att leta information men hittar ingenting egentligen. Så hoppas också på att någon annan användare av Facebook kan hoppa in med om hur det ser ut på deras sida!

 

Men jag har testat inlogg på både Edge, Safari, Chrome och Firefox men själva Clear Searches-knappen är borta. Och det är utan Adblock eller liknande. Den är helt enkelt borttagen.

 

Tyvärr är Filter (som anges under punkt 3) helt inresponsive och ingenting man kan trycka eller klicka på alls. Det är bara en helt vanlig text. Några andra alternativ till borttagning än manuellt finns inte att trycka på eller hitta. 

 

 

 

FB-search3.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...