Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Saknad pin på DDR3


pethak
 Share

Rekommendera Poster

Hej

Kan en saknad pinne 239(jord) på ett DDR3-minne slå ut nätaggregatet? Jag tror det har hänt mig. Nätaggregatet är ett Cooler Master V750 80+ Gold halvmodulärt.

 

Mvh Petri

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej jag tror inte det. Men omöjligt är det kanske inte.Jag har aldrig hört talas om det du frågar. Det framgår inte så mycket om vad som hänt osv men det är felsökning som gäller. Nätaggregatet kanske fungerar men det har blivit knas på moderkortet. Om du inte redan provat med det här så får du börja med att plocka bort det skadade minnet och prova med ett annat och om du redan har flera minnes stickor installerade så kan du prova med att använda dom som fungerar. Men om nätaggregatet verkligen lagt av så är det ett nytt som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev pethak:

Hej

Kan en saknad pinne 239(jord) på ett DDR3-minne slå ut nätaggregatet? Jag tror det har hänt mig. Nätaggregatet är ett Cooler Master V750 80+ Gold halvmodulärt.

 

Mvh Petri

Om nätaggregatets fläkt står stilla så har nog nätaggregatet gått. 

Mvh

Mishi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev pethak:

Hej

Kan en saknad pinne 239(jord) på ett DDR3-minne slå ut nätaggregatet? Jag tror det har hänt mig. Nätaggregatet är ett Cooler Master V750 80+ Gold halvmodulärt.

 

Mvh Petri

Varför tror du att ett eventuellt trasigt minne har "slagit ut nätagget"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev pethak:

Hej

Kan en saknad pinne 239(jord) på ett DDR3-minne slå ut nätaggregatet? Jag tror det har hänt mig. Nätaggregatet är ett Cooler Master V750 80+ Gold halvmodulärt.

 

Mvh Petri

Om en pinne saknas i en krets för ström/spänning kan ingen energi passera igenom kretsen.

Att en saknad pinne på ett minne kan slå ut ett nätaggregat kan inte jag se som troligt. Den trasiga pinnen bör inte kunna ha någon kontakt någonstans, vilket innebär att ingen energi passerar den vägen.

 

Jag föreslår att du plockar bort minnet, kontrollerar att inte någon del av minnet sitter kvar i kontakten på moderkortet.

Finns det inga delar av minnet i kontakten, starta upp datorn utan minne och se om nätaggregatet går igång.

 

Om nätaggregatet fortfarande inte går igång, koppla bort eventuella andra minnen, grafikkort, ljudkort och andra kort som sitter i kontakter (även kallat slot) på moderkortet.

Kontrollera att alla anslutningar från nätaggregatet är anslutna till moderkortet.

Starta upp datorn och se om nätaggregatet går igång.

 

Säkerställ att du ESD-skyddar dina komponenter (använd ESD-armlänk och gärna en ESD-matta i kombination) innan du ger dig på att greja med datorn.

Redigerad av X-Men
Rättstavat ordet ”datorn”
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...