Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Lighthouse2

LÖST Behöver en utblåsslang anslutas eller inte?

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Finns det någon här som kan det här med portabel AC?

Har en portabel AC där inte ens supporten vet svaret på om man behöver ansluta utblåsslangen när maskinen körs i DRY Mode (avfuktning) eller inte. 

Är det tydligt i manualen och jag inte förstår (eller ens supporten....) eller framtår det tydligt och i så fall vad är svaret? Har pratat med tre (!) supportkillar, ingen visste!

Alla maskiner är väl olika men i stort sätt lika ändå, och på andra tillverkares manualer så står det att utblåsslangen INTE behöver anslutas men samtidigt,

dvs att den kan köras utan att ha slangen ut genom fönstret.  Å andra sidan, när den väl är igång i Dry Mode så blåser det het luft ut bak, vilket gör den fuktiga varma

luften ännu mer varm?!

AC.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Starta den och se vad som händer. Klart är att om den spottar ur sig värme i utblåset kommer det bli varmare i ditt rum.

Att dra ut fukt bygger ju på att producera kall yta som luften dras över där fukt kondenseras. Slutsumman på lufttemperaturen av det som kyls ned och det som tar bort värmen blir alltid lite högre än temperaturen i rummet.

Hur mycket? Ingen aning. Testa och se.

Ur det som står ovan så är det bara i fläktläge som lutfutsläppslangen inte måste anslutas, dvs vid tork ska den det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Så fort den avger värme. så bör man ju ansluta utblåsslangen, man vill ju inte ha kvar värmen i lokalen där den står, då är det ju ingen vits med att den kyler, å andra sidan, när den används för att avfukta lokalen, så drar den ju i sig fukt som blir ihopsamlat som vatten, och detta vatten måste man ju också ta bort på något sätt, men beroende på storlek på AC´n, så brukar man antingen tömma den lilla behållare som brukar finnas bak på maskinen, eller så leder man bort vattnet via en smalare tappslang till något där vattnet kan ta vägen.

Så svaret torde väl bli...Nej utblåsslangen borde inte behövas anslutas om man bara har avfuktning påslagen, eftersom man inte använder den stora slangen för att leda bort det vatten som samlas.

Edit: På jobbet har vi några större AC, och dom har utblåsslangen kontinuerligt kopplat till utluftventil, och en separat tappslang för det vatten som produceras när dom funktionerna är igång.

Men annars, som Monshi tipsar om, testa och se hur det är för just din AC, det finns ju många modeller, och alla är ju inte lika.

Vad heter din modell?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2

Så klart har jag testat och det är ju därför jag skriver och frågar, eftersom jag inte vet hur en avfuktningsmaskin SKA fungera.

Jag har anslutit en slang för ev kondensering att rinna ut (enligt bruksanvisning), det är inte det som är krångligt att förstå.

Det som däremot är konstigt är att när den körs igång på Dry Mode så börjar den blåsa precis som vid Cool och Fläkt och samtidigt så blåser det ut varmluft bak i utblåshålet. På vilket sätt detta är avfuktande för luften i rummet, det är det jag inte får ihop. Ska inte avfuktare "suga in" luft?!

Bilden - Så här står det på en annan (likvärdig) AC maskin och har också läst olika svar - en del säger man ska ansluta, en del att man inte ska.

AC2.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Som jag skrev ovan så måste den för att avfukta kyla ned ytor i maskinen och från dessa leda bort kondensvatten.

Vid skapande av kyla skapas 50% mer värme än kyla (typ) varvid den spottar ut sig värme.

Om denna värme stör, led bort den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
22 minuter sedan, skrev Monshi:

Som jag skrev ovan så måste den för att avfukta kyla ned ytor i maskinen och från dessa leda bort kondensvatten.

Vid skapande av kyla skapas 50% mer värme än kyla (typ) varvid den spottar ut sig värme.

Om denna värme stör, led bort den.

Stör och stör, det är väl mer att jag undrar om det är fel på maskinen eller om den ska blåsa ut kalluft upptill (som fläkt) medan den drar ut lika mycket värme bak.  I så fall så måste absolut utblåsslangen anslutas, vilket jag läser inte behövs, så det verkar godtyckligt vad man vill göra med den saken.  Jag vet som sagt inte hur en avfuktare ska fungera.  Saken är också den att om utblåsslang måste/bör anslutas så kan den inte användas i det rum som den behövs för avfuktningen och är då inte till nån nytta och jag måste finna på en annan lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Troligtvis är effekten såpass liten att det inte är någon fara för maskinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fagerja

Luften, som blåses ut av en luftavfuktare är varmare än luften, som sugs in. Så en luftavfuktare höjer temperaturen i rummet. Temperaturhöjningen har inte så stor inverkan på hur varmt man upplever då torr luft kyler kroppen effektivare än fuktig luft. Kroppens värmebalans beror på luftens temperatur, fuktighet och hastighet samt värmestrålningen (från t.ex solen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Abalo

Vad heter den här portabla AC, det står ingenstans??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429

Ett par bilder som visar funktionen på luftavfuktare.

Avfuktare.png.a8d66e8361320753034651e2e1c21f34.png

Avfuktare1.png.9872b60629e27f205dbd9bd843f98385.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Efx

Hej!

Den portabla ac n du har har flera funktioner ( det är inte bara en ac utan en luftavfuktare också ) och du använder dom funktioner som önskas sommar som vintertid! Ta som exempel att du har en fuktig sommarstuga du besöker vintertid. Då vill du bli av med fukten och få det varmt och torrt. Då kopplar du inte i slangen utan väljer att den varma torra luften ska släppas ut i stugan. Men så här sommartid när det är varmt som idag och om det blir för varmt att släppa ut den varma torra luften där du är då kopplar du i slangen för utblås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
31 minuter sedan, skrev Efx:

Hej!

Den portabla ac n du har har flera funktioner ( det är inte bara en ac utan en luftavfuktare också ) och du använder dom funktioner som önskas sommar som vintertid! Ta som exempel att du har en fuktig sommarstuga du besöker vintertid. Då vill du bli av med fukten och få det varmt och torrt. Då kopplar du inte i slangen utan väljer att den varma torra luften ska släppas ut i stugan. Men så här sommartid när det är varmt som idag och om det blir för varmt att släppa ut den varma torra luften där du är då kopplar du i slangen för utblås.

Ja har haft flera AC tidigare och det här är den bästa hittills.  För kylning inomhus är den helt suverän!

Det enda jag aldrig brytt mig tidigare om att använda har varit just Dry Mode, men nu har jag fått förklarat det här med utblåset och att det inte är fel på den, att den blåser ut varmluft, utan att det är det just Dry Mode gör.

Jag trodde att den skulle dra in fuktig luft men var inte införstådd - vilket jag är nu - att den också hade kompressor som drog ut enormt med varmluft samtidigt bak.  Men nu vet jag alternativen i användning.

Tackar för all information, är nöjd med alla svar och nu låter jag maskinen vara på kylning bara tills vidare, och har behagliga +20 inomhus. 🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
På 2020-08-06 på 19:26, skrev Lighthouse2:

Finns det någon här som kan det här med portabel AC?

En portabel AC är visserligen bekväm för att den är just portabel, men som AC är den inte speciellt effektiv. Du får dålig effekt på en portabel AC eftersom den kommer värma upp luften i det rum som den ska kyla luften i. Dvs. den kommer att motarbeta sig själv.

För den som vill läsa på kring detta med portabla AC och varför de är ett dåligt val rekommenderar jag följande videoklipp från Technology Connections där han går igenom på djupet dess för- och nackdelar.

https://www.youtube.com/watch?v=_-mBeYC2KGc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...