Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa eget installationsmedium


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag är nästan klar med en helt nybyggd dator... Eftersom jag kommer vilja ha Windows 10 Pro av olika orsaker, och min media-pc har windows 10 pro. Kan jag använda den för att skapa installationsmedium för den nya datorn. Och då räcker det med att skaffa en produkt-nyckel antar jag? Och med det egenskapade installationen så bör jag kunna lägga med drivrutiner som kan vara optimala redan från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tror det blir enklast att använda Windows Media Creation Tool där du anger Windows 10 utgåva, språk etc.
Om du inte skall använda den gamla datorn med Windows 10 Pro, har jag för mig att just Pro licencensen tillåter dig att flytta denna till en annan dator.
Tidigare på Windows 7 (Pro och Ultimate) var det så att man kunde ha flera installationer med samma licens men bara en dator aktiv åt gången. Hur det är med licensreglerna på Windows 10 kan jag inte säga säkert.

Din sista fråga har jag inte testat själv, men annars så kör man in senaste drivrutinerna från moderkortstillverkaren (chipset först), efter Windows installation och glöm inte Windows Update med flera omstarter tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Guide till hur du gör för att addera egna drivers till en Windows 10-iso;

DISM - Add or Remove Drivers on an Offline Image / TenForums.com

 

Ladda hem och skapa ISO eller usb-image;

Ladda ned Windows 10 / Microsoft.com

Läs sektionen:

Använda verktyget för att skapa installationsmedia (USB-enhet, DVD eller ISO-fil) och installera Windows 10 på en annan dator (klicka för att visa mer eller mindre information)

 

Sedan är det bara att tjacka en OEM- eller Retail-licens från valfri återförsäljare för att få tillgång till en produktnyckel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Din sista fråga har jag inte testat själv, men annars så kör man in senaste drivrutinerna från moderkortstillverkaren (chipset först), efter Windows installation och glöm inte Windows Update med flera omstarter tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

Jo, men poängen med att skapa installationsmedium ifrån en redan uppdaterad dator är väl för att då får man med alla senaste uppdateringarna... Eller så tänkte jag u alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...