Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med tangentbord och mus


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Inte bara jag är nära ett nervöst sammanbrott (pga allt krångel).
Helt plötsligt slutade tangentbordet att skriva bokstäver trots att det nyss hade fungerat utan problem. Kollade att kabeln satt i ordentligt, det gjorde den men jag tryckte in lite extra. Det var allt som behövdes, det gick att skriva igen. Jag noterade också att en liten grön lampa på tangentbordet lyste både före och efter. (Ska den göra det?)
Bara ett ögonblick senare upptäckte att det inte går att scrolla med musen, Kugghjulet snurrar men det ”tar” inte. Då började den röda lampan blinka nervöst, som den brukar göra när batteriet tar slut. Det var verkligen inte dags då batterierna suttit i exakt fyra veckor bara, men jag satte i nya. Till att börja med blinkade lampan lika nervöst men lugnade ner sig sedan, och nu fungerar scrollen.   
Men nu fungerar inte siffertangenterna längst ut till höger. Har för mig att det ska finnas ett lås någonstans – så hur gör jag nu för att siffertangenterna kan användas igen?
(Siffrorna ovanför bokstäverna fungerar, men av någon anledning var caps lock på, så när jag försökte logga in med bank-id ”lyckades” jag spärra ut mig…).

Så hur får jag igång siffertangenterna? Ska den lilla gröna lampan lysa eller inte? Den har nämligen slocknat.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju börja med att fråga följande...

 

Vad heter ditt tangentbord, är det något eget märke eller ett vanligt "neutralt"?

 

Antar att tangentbordet är USB-anslutet, har du testat flera USB uttag, eftersom du tydligen tryckte in kabelkontakten "lite extra", glappkontakt?

 

Du säger att det från och till lyser en grön liten lysdiod, antingen att det markerar att tangentbordet är strömsatt, eller att den markerar att sifferknapp-delen är aktiverad, ofta så står ordet Num bredvid en sådan lysdiod. Oftast brukar det då finnas en tangent som heter NUMLOCK, och som då finns bredvid den lilla lysdiod enligt raden ovan här.

Har du en sådan tangent, testa att trycka på den och se om lysdioden tänder eller inte?

 

Musen som tydligen inte heller vill fungera som den ska...

Är den trådlös eller inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

 

Hej,

Jag har ett Logitech Ultra X Premium tangentbord och där skall en grön lampa lampa lysa som indikerar att den numeriska tangentbords-delen till höger är aktiverad.

 

Trycker jag på num-lock så släcks lampan och därmed aktiveras istället pilarna och page up/down, insert, del etc. för knapparna där ute till höger har dubbla funktioner.

Detta är vanligt hos dom flesta tangentbord.

 

Sedan har jag även en lampa för caps-lock och om den är tänd så blir det alltid stora bokstäver, så den är normalt släckt hos mig.

 

I vissa BIOS kan man ställa in att num-lock skall vara på så att siffertangenterna till höger aktiveras direkt när datorn startas upp.

 

Och musen är den trådlös? Jag hade en annan gammal soffsurf dator stående vid sidan av soffan med trådlös mus och tangentbord.
USB-radio sändaren/mottaren satt bak på chassit så det blev dålig mottagning, pga. metallchassit skärmade bort signalerna, men då skaffade jag en USB 0,5m förlängningskabel så jag kunde ha den lilla radiosändaren/mottagaren för musen ovanpå chassit och lite närmare och vips var det problemet borta.

 

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen tangent som det står num-lock på, däremot har jag en tangent som det står en halvmåne på, alltså en symbol, men vad det betyder vet jag inte (och törs inte prova). Den finns längst ut upp till höger, faktiskt intill den gröna lampan son jag såg lysa; har aldrig "sett" det förr. Så lärde jag mig det åtminstone, det är ju bra att veta och versalerna är på av misstag.

Jag har en Plexgear USB-mus, sändaren sitter på framsidan, men jag tycker den är fladdrig, dvs jag har otroligt svårt att hitta markören ibland. Och så slukar den batterier. Har en Logitech  också  som jag borde testa. Har för mig att man måste installera ett program i datorn för det (?) så det får bli vid något tillfälle när jag inte har något viktigt på gång.

 

(Ska berätta en spökhistoria också: Skaffade Tivo-box från Comhem för något år sedan som jag hade ständiga problem med, den gick inte att få igång eller den slocknade mitt i ett program. Jag gjorde allt som ska göra, kolla kablarna, låta den byta plats, starta om osv. Ibland hjälpte det, men det kunde ta en halvtimme ibland. Vid ett tillfälle konstaterade Comhem att boxen är död och de skulle skicka en ny. Tre dagar senare stod jag i köket när jag hörde någon prata i vardagsrummet. Den gamla boxen hade startat av sig själv mitt i ett pågående program. Box nr 2 krånglar av och till, för några dagar sedan var jag tvungen att ringa och klaga. Boxen startade av sig själv efter tre timmar; dagen efter fick jag besked om att en ny box är på väg då den gamla är död.)

Förlåt att jag tog så mycket plats men jag behövde skriva av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag har en Plexgear USB-mus, sändaren sitter på framsidan, men jag tycker den är fladdrig, dvs jag har otroligt svårt att hitta markören ibland.

Pröva med att ändra musinställningarna här:

Inställningar - Enheter - Mus

Justera storlek på markör och muspekare

resp

Fler musalternativ - Pekaralternativ - Visa pekarspår och Visa var pekaren är när ...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du skall testa Logitech trådad eller trådlös mus/tangentbord behövs ingen särskild programvara (följer det med en cd-skiva så strunta i denna), drivrutinerna installeras automatiskt via Windows och är det enda som behövs för normal användning.
Bara att plugga in och para ihop trådlösa enheterna genom att trycka på en knapp på undersidan eller bara slå på enheten.
Finns i regel en på/av knapp på undersidan av trådlösa enheten/rna.
Har ett sådant trådlöst kit (mus+tangentbord) själv samt en trådad mus Logitech Mx518.

 

Dessutom se till att det inte kommit damm eller smuts på laserlinsen på undersidan av musen, det påverkar starkt hur musen reagerar mot underlaget.

Sedan kan vissa möss vara mer känslig och inte fungera så bra mot alla typer av underlag.

Min erfarenhet är att Logitech gör bra möss och är bättre än Plexgear.

Mitt tips är att har du en Logitech så testa denna och batteriförbrukningen kommer troligen också att gå ned markant.

:thumbsup:

Redigerad av Flyfisherman
Korrigerat
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Citat

Jag har ingen tangent som det står num-lock på, däremot har jag en tangent som det står en halvmåne på, alltså en symbol, men vad det betyder vet jag inte (och törs inte prova).

Halvmåne-knappen är en snabbknapp för att sätta datorn i sleep eller strömsparläge.

Det kan vara trist att av misstag komma åt denna om man tex. är mitt uppe i nåt viktigt, håller på med Skype-samtal etc.

Så den knapp-funktionen kan stängas av om man vill:

 

Start > Inställningar (lilla kugghjulet) > System > Energiinställningar > på höger sida klicka på 'Fler energiinställningar' > Ange hur strömbrytarna skall fungera > Strömsparknappen => Gör ingenting.

 

Man kan enkelt ändra till nån annan funktion för den knappen om man ångrar sig.
På en bärbar kan den funktionen vara väldigt bra, men på en stationär dator med separat tangentbord är den tveksam.

 

bild.thumb.png.b2aa45b286ce23baf3bae67b11ab1bad.png

 

Eller en annan väg via Kontrollpanelen:

bild.png.cfb342a8a691ef138501e91fd937c70c.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...