Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar på fiber... (Löst)


DePhaz
 Share

Go to solution Solved by ChristerE,

Rekommendera Poster

Ber om ursäkt inte kännde till kongkus ansöka Europa kontoret 

 

 

 

Jag kommer inte försvar. 

Dovado hemsida.  Är  inte den bästa sidan. ( att dom haft teknisk bild fel) 

Fortfarande så står ingenting om konkurs på deras hemsida!

Där mot är adressen till Europa kontoret 

Bort taget . 

Vill finna det som man vill läsa om deras produkter står allt  på dera sidan 

Dovado är lite märk. 

* Nu säljs deras produkter i handeln 

* Tredje part mjukvara går ladd till deras produkter ,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar inte in någon specifik ordning. Ska bara göra ett litet påpekande så det blir rätt (hoppas du inte misstycker Monshi ? ). Stafstaf skrev att det var bra med en USB sticka OM fast internet lägger av. Men jag har redan mobilt bredband så det är lugnt. ?  Telia jagar mig och vill att jag ska köpa fiber från dem men jag blockerar deras telefonnummer. Envisa människor de där callcentren (...).

 

Jo, jag får väl kika hur det ser ut. Bahnhofs router kostar som sagt inte så mycket men det stör mig att jag inte vet hur den ser ut. Jag vet i vart fall att jag har ganska god WiFi teckning i huset. Det är ett hus med gjutna valv och så men signalen går fram.  Synd att Dovado har konkat, de hade fina produkter. Små och smidiga verkade de också vara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev DePhaz:

Jag svarar inte in någon specifik ordning. Ska bara göra ett litet påpekande så det blir rätt (hoppas du inte misstycker Monshi ? ). Stafstaf skrev att det var bra med en USB sticka OM fast internet lägger av. Men jag har redan mobilt bredband så det är lugnt. ?  Telia jagar mig och vill att jag ska köpa fiber från dem men jag blockerar deras telefonnummer. Envisa människor de där callcentren (...).

 

Jo, jag får väl kika hur det ser ut. Bahnhofs router kostar som sagt inte så mycket men det stör mig att jag inte vet hur den ser ut. Jag vet i vart fall att jag har ganska god WiFi teckning i huset. Det är ett hus med gjutna valv och så men signalen går fram.  Synd att Dovado har konkat, de hade fina produkter. Små och smidiga verkade de också vara.

 

 

 Citat" Synd att Dovado har konkat, de hade fina produkter.  * Små och smidiga verkade de också vara." 

* till lägga är ŕiktugit nöjd deras produkter 

 

Dovado Europa kontoret,  konkurs 

Huvudkontor extera och finns om läser hemsida. Om ett kontor gå om kull så brukar andra följa efter.  

Usb sticka,  går använda i flera rauotar 

Sök på prisjakt , använd filter . 

Eftersom du behöver en stabil raouter så förslår den ska minst :

gästnät, 2,4 mhz , 5 mhz Wi-Fi minst fyra lan port. 

Glöm inte plasera rauoten där kan täcka upp en stor yta. Eller där ni oftas . 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev DePhaz:

Bahnhof säljer en router "HG2711" på sin sida för drygt 1K. Men jag lyckades inte hitta några bilder på den.

Det verkar handla om en router från Tilgin. Hittar inte HG2711 på Tilgins webbplats, men de visar en modell HG2700.
https://tilgin.com/products/multi-access-gateway/


På Bahnhofs webbplats hittar jag bilder på HG2711 på ett par sidor. Se punkten nr 3 på respektive sida, modellbeteckningen hittas i de färgade fälten under bilderna.
https://www.bahnhof.se/vaxjo/telia-oppen-fiber/telia-oppen-fiber-lagenhet

https://www.bahnhof.se/tv

 

 

22 timmar sedan, skrev DePhaz:

Nä, det behövs en router. Ny teknik ? Dummare än den gamla.

Så undrar jag vad du hade för teknik tidigare, som inte innefattade en router?
(Frågar eftersom du kommenterat.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-09 på 11:12, skrev ChristerE:

Det verkar handla om en router från Tilgin. Hittar inte HG2711 på Tilgins webbplats, men de visar en modell HG2700.
https://tilgin.com/products/multi-access-gateway/


På Bahnhofs webbplats hittar jag bilder på HG2711 på ett par sidor. Se punkten nr 3 på respektive sida, modellbeteckningen hittas i de färgade fälten under bilderna.
https://www.bahnhof.se/vaxjo/telia-oppen-fiber/telia-oppen-fiber-lagenhet

https://www.bahnhof.se/tv

 

 

Så undrar jag vad du hade för teknik tidigare, som inte innefattade en router?
(Frågar eftersom du kommenterat.)

Jag googlade på modellnamnet och fick samma router som i länken. Ser smidig ut ändå. Ingen plastlåda som måste sitta på väggen. Och förfular rummet. 

 

Jag kör nu med internet via telefonlinjen. En liten "dosa" som sätts i telejacket och därefter en kabel ner till routern som sitter kanske 20cm under. Det är modem och router i ett så inget "extra" behövs. En kabel går upp genom taket till rummet över. Inte snyggt men den stationära har inget WiFi. Går ju att fixa nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev DePhaz:

Jag kör nu med internet via telefonlinjen. En liten "dosa" som sätts i telejacket och därefter en kabel ner till routern som sitter kanske 20cm under. Det är modem och router i ett så inget "extra" behövs.

Nu förstår jag dina tidigare kommentarer (tror jag, är bäst att tillägga). Kopparledningarna i telefonlinan behöver bara ett kontaktdon, telejacket, och det är inte konstigare att ansluta ett modem än att koppla in den fasta telefonen.


Att det behövs en router är inte konstigt och du har ju en nu också ("Nä, det behövs en router."). Routrar och modem går bra att bygga ihop. Med fiber behövs inte modemet men det är förmodligen onödigt kostsamt att förse routrar och annat med både nätverksuttag och fiberuttag, eller tillhanda olika modeller beroende på typ av anslutning. Därför används mediaomvandlare som konverterar fiber till ethernet. Men sådana kombinerade med t ex routrar blir inte så bra, annars skulle det väl finnas. Därav en extra box.


I en del fastigheter med fiber tas trafiken om hand i switchar "i källaren" och då får man bara ett nätverksuttag i bostaden. Ett uttag på väggen, som med telejacket fast för "nätverk". Så var det bredbandsswitchen, den som delar upp internet, tv och bredbandstelefoni. Den kan kombineras med mediaomvandlaren, men det blir ändå en låda extra jämfört med ett modem anslutet i telejacket.


Kanske en onödig genomgång, men i alla fall en liten utläggning angående detta med extra boxar. ?
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev ChristerE:

Kanske en onödig genomgång, men i alla fall en liten utläggning angående detta med extra boxar.

Ja, det är ofta ganska onödiga utläggningar, det går att minska på "onödig/oväsentlig" information, det behövs oftast inte en hel A4 med information om något som bara kanske är "jobbigt" att läsa, när det väsentliga kanske finns mitt i på 3-4 rader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev ChristerE:

Därför används mediaomvandlare som konverterar fiber till ethernet. Men sådana kombinerade med t ex routrar blir inte så bra, annars skulle det väl finnas.

Det finns. Ett exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:


I en del fastigheter med fiber tas trafiken om hand i switchar "i källaren" och då får man bara ett nätverksuttag i bostaden. Ett uttag på väggen, som med telejacket fast för "nätverk". Så var det bredbandsswitchen, den som delar upp internet, tv och bredbandstelefoni. Den kan kombineras med mediaomvandlaren, men det blir ändå en låda extra jämfört med ett modem anslutet i telejacket.

 

Vi alla olika kunskaper och info.

Visss bostadsbolag har bygg upp lokala netvärk till hela lägenheten med flera utag i varje rum 

Dragit fibern ända in till lägenheten 

Där efter sätt in fiber omvandlar typ Swich.  

Allt handlar om kunskaper . 

 

Min dåvarande bostad föreningar. Sätt upp kontakten hel fel ställ. 

 

Vad är bäst eller praktisk ? Det få vara och en  göra ut efter förutsättningar!

 

Att vars fiber omvandlar. Är alla överens om. Där efter så ska Man  tänka till ordentligt.  

Fast kabel? , Wi-Fi ? 

 

I tidigare in lägg . Har berätta lite om mitt system . Det byggar på fast kabel för ta på bästa hastigt till och från INTENET,  jag har försök få alla skrivare på fast kabel . 

Pc, skrivare, TV,  mibox strima material,  (ikea trådfria lampor ) 

Wi-Fi,  skrivare , pada , minst tre. Mobiler.  Smart klocka 

Allt sitter lokal netvärk,  

När port inte räcker till så blir tvungen sätta in swich .

 

En fundering som man borde ha med . Vad och vilka enheter vill ha med sitta system..

Sen bygger man upp system . 

Något har man lär sig med tiden . Bättre har 5 port eller mer från början..

Wi-Fi 2.4 mhz  5 mhz . Visss äldre enheter kan fungera på 2.4 mhz . 

Köp fel produkter , få bytta enheter som fungerar med varandra."  Kan blir dyrt " 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev polken:

Det finns. Ett exempel.

Men tror du den är tänkt som en konsumentrouter?


Det finns routingprotokoll i den men den presenteras som en brandvägg. Specen anger NAT-T men jag ser inget om NAT.


https://en.wikipedia.org/wiki/NAT_traversal

https://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Address_Translation

https://www.zyxel.com/products_services/Business-Firewall-USG20-VPN-USG20W-VPN/


Anslutningar för fiber finns förstås i massor av utrustning, men är nog ovanligt för konsumentprodukter.

Bara ett par exempel (bilderna):
https://industrywired.com/why-data-centers-will-continue-to-be-a-significant-aspect-for-the-it-industry/

https://datacenterfrontier.com/packetfabric-grows-as-sdn-solutions-simplify-data-center-networking/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-10 på 22:42, skrev Laso:

Ja, det är ofta ganska onödiga utläggningar, det går att minska på "onödig/oväsentlig" information, det behövs oftast inte en hel A4 med information om något som bara kanske är "jobbigt" att läsa, när det väsentliga kanske finns mitt i på 3-4 rader.

Där håller jag inte riktigt med. Men eforum har nu inte "tummen ner"  ... Tyckte det var en bra genomgång och den blir en bra avslutning på denna tråd. Jag kommer att editera ursprungsposten och kalla den löst.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev DePhaz:

Jag kommer att editera ursprungsposten och kalla den löst.

Till vänster om varje inlägg i trådar som du har startat så finns det en bock. Om du klickar på bocken framför det inlägg som du tyckte hjälpte dig mest så kommer tråden att markeras som löst automatiskt och dessutom får framtida läsare en liten vink om vilket inlägg som kan hjälpa dem som har samma fundering.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Men nu var det ju många som lyckades övertyga mig om att min tankegång var fel (alternativt: besegrade min tjurighet). Nå, ChristerE hade ett inlägg från den 3/8 som jag markerade då det var ett bra svar. ?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-09 på 00:29, skrev DePhaz:

Telia jagar mig och vill att jag ska köpa fiber från dem men jag blockerar deras telefonnummer. Envisa människor de där callcentren (...).

Inte för att vara petig men jag tvivlar på att det är Telia som jagar dig. Det är förmodligen någon av deras återförsäljare eller ännu troligare något företag som utger sig för att vara deras återförsäljare. Vad jag vet så ringer Telia själva aldrig runt för att ragga kunder. Däremot är det många som utger sig för att vara Telia eller Teliaåterförsäljare som ringer runt bland företag och är riktigt jobbiga. Jag har även informerat Telia om detta men det är inte mycket dom kan göra tyvärr. Dom kan kicka återförsäljare som blir rapporterade men dom som utger sig för att vara återförsäljare kan dom inte göra så mycket åt.
Jag har flera gånger blivit uppringd då dom presenterat sig som "Hej jag heter Olle och ringer från Telia".

Min första fråga blir då "Är du anställd av Telia?".

Svaret blir då 10 gånger av 10 "Nej men vi är Teliaåterförsäljare".

Och då lägger jag på luren.

 

Redigerad av smeghead
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...