Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Quartz verk batteri fel?


Dag Erlandsson
 Share

Go to solution Solved by Dag Erlandsson,

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har ett fånigt problem med en China klocka. Den stannar hur jag än gör på 14.29. På väggen. Men om jag tar ned den och lägger den plant på en byrå då går den problemfritt. Vad kan det vara för fel? 

90C8EC18-58B9-4396-B4DE-4E7E95ED0BDD.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Dag.

Du har "roliga" fel du ?

Klockan stannar alltså bara på 14:29, men inte på 02:29?

Isf kan man ju utesluta mekaniska fel.

Är det en radiokontrollerad klocka?

 

Redigerad av bengt 429
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev bengt 429:

Du har "roliga" fel du ?

Klockan stannar alltså bara på 14:29, men inte på 02:29?

Roligt också att just "bengt fyra-tjugonio" kommenterar (tycker jag i alla fall).

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådana väggklockor har vi haft flera stycken på jobbet i olika storlekar, som betett sig på liknande sätt, oavsett batteribyte ibland, och ändrade positioner, så har dom fungerat bara om dom har fått hänga på ett visst sätt.

 

Några har som i detta fall, bara slutat att fungera, om man flyttat dom, kanske från vägg 1 till vägg 2, dessa hamnar på elektronik-återvinningen, medan andra fungerar från och till fortfarande.

 

Har tyvärr inget bra svar, men har väl med elektroniken att göra, eller att det är någon form av glapp vid batteripolerna?

 

Oftast är dom ju så pass billiga, så det är billigare att köpa ny, lönar sig inte att försöka reparera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Men kanske om jag köper ett nytt Quartz verk på Clas Ohlsson?

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
28 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur beter sig klockan om du hänger/lutar klockan så att 12 är nedåt?

Ska prova ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Hur beter sig klockan om du hänger/lutar klockan så att 12 är nedåt?

Och, om klockan skulle fungera då. Vad bevisar det isf?

Jag skulle iaf inte villa ha en klocka som hänger upp och ned ?

Jag frågade Dag om klockan bara stannade på 14:29, och inte på 02:29, men fick inget svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev bengt 429:

Och, om klockan skulle fungera då. Vad bevisar det isf?

Jag skulle iaf inte villa ha en klocka som hänger upp och ned ?

Naturligtvis inte men om klockan då fortfarande stannar på 14.29 så kan det ju vara något mekaniskt problem som gör att timvisaren är extra trög just där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Naturligtvis inte men om klockan då fortfarande stannar på 14.29 så kan det ju vara något mekaniskt problem som gör att timvisaren är extra trög just där.

 

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Naturligtvis inte men om klockan då fortfarande stannar på 14.29 så kan det ju vara något mekaniskt problem som gör att timvisaren är extra trög just där.

Ja visst, men då borde den ju också stanna på 02:29.

Vi får avvakta ett svar från Dag om hur det är med den saken,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Ja här blev det märkligt. Se bild.

 

Men då kanske det har med läges beroende att göra på nått vis? Har nu bänt själva urverket något, för att se om det kan vara någon hjälp. 

787B8604-4C67-4A48-8612-3D688A981BE1.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stannade den under natten (23.28) eller först nu på dagen (11.28)?

I det senare fallet hade den ju redan passerat precis det läget under natten utan att stanna.

 

Hade du bytt batterier?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är verkligen knepigt, men som i mitt inlägg, så känner jag igen dessa symptom, men har inget bra svar, om det kan handla om dåligt kvartsverk, någonting med visarna, men det borde inte vara det, visarna sitter ju på en axel som vrids av kuggarna i verket, har du testat att lägga den på ett bord bara och se?

Dom klockor på mitt jobb som vi kasserade, fungerade om man lät dom ligga rakt upp och ner på en plan yta, men vad har man då för nytta av klockan?

Men som du var inne på att byta verket, då måste du öppna framsidan och plocka bort visarna, om det är möjligt, på vissa klockor är plast "glaset" limmat och då blir det ganska svårt att komma åt visarna, och svårt att byta verket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Stannade den under natten (23.28) eller först nu på dagen (11.28)?

I det senare fallet hade den ju redan passerat precis det läget under natten utan att stanna.

 

Hade du bytt batterier?

Jag satte den upp och ned först imorse så den gick sedan 7;30... Nya batterier 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
2 minuter sedan, skrev Laso:

Ja, det är verkligen knepigt, men som i mitt inlägg, så känner jag igen dessa symptom, men har inget bra svar, om det kan handla om dåligt kvartsverk, någonting med visarna, men det borde inte vara det, visarna sitter ju på en axel som vrids av kuggarna i verket, har du testat att lägga den på ett bord bara och se?

Dom klockor på mitt jobb som vi kasserade, fungerade om man lät dom ligga rakt upp och ner på en plan yta, men vad har man då för nytta av klockan?

Men som du var inne på att byta verket, då måste du öppna framsidan och plocka bort visarna, om det är möjligt, på vissa klockor är plast "glaset" limmat och då blir det ganska svårt att komma åt visarna, och svårt att byta verket.

Ja och på ett bord går klockan excellent. Den kanske är höjdrädd? ?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Dag Erlandsson

Problemet löst! Tack alla! Jag gjorde som så att jag böjde Quartz verket utåt, så jag på nått sätt flyttade den ut läget. Nu har klockan gått som den ska. Förmodligen något med läget helt enkelt. Stort tack! 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...