Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Thirteen

Dags att avinstallera CCleaner

Rekommendera Poster

Laso

Är kanske ingen direkt nyhet, att detta program kan orsaka problem, det har det varnats om ganska länge här på eforum, att man bör undvika detta program. Och om man ändå vill använda det, så måste man vara noga med att konfigurera och använda det rätt, finns många inställningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thirteen

Ja, det beror lite på hur och vad man använder programmet till. Som brukare av Firefox så känns varningen nu befogad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

softpedia: There’s obviously no way to bring them back, but you can actually prevent this from happening by just setting up an exclusion in CCleaner. To do this, head over to CCleaner > Options > Exclude > Add and create the following rule:
Exclude1=PATH|%AppData%\Mozilla\Firefox\Profiles\*\|*.sqlite-shm;*.sqlite-wal||0|0|24

Hur gjorde du exkluderingen, @Laso? Jag gjorde så här:

1298791902_CCleanerExclude.thumb.png.6c31db81cb1df017977c948aeab5e6d3.png
Osäker på att det var rätt. Kanske borde jag ha prickat för Registry Key också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

@mbgtmari , nu har du kanske blandat ihop mig med Thirteen?Jag har inte ens CC installerat, har inte haft det under det senaste året.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Jag blandar inte ihop några personer. Jag trodde faktiskt att du fortfarande hade CCleaner. Att du, liksom jag, främst använder Firefox som webbläsare tror jag mig i alla fall veta. Om Thirteen har CCleaner vet jag inte. Han ger ju ofta länkar till diverse news om antivirusprogram och dylikt där man inte vet om han har egen erfarenhet av produkterna som nämns. Kan inte påminna mig om att han skrivit så mycket om vad han själv använder så därför tänkte jag inte på att fråga honom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Okej, ingen fara, det är många, mest engelskspråkiga forum, sajter, som jag tycker mer och mer börjar att höja ett finger för att CC i många fall gör lite mer än vad det påstår sig ska göra, när jag använde det själv sista tiden, så hade jag alltid FF och TB urbockad , men det kunde ibland slinka med någon obetydlig fil ändå. Och som många säger också, råkar man ha filer i registret som bara ligger där, så gör inte det någonting, systemet tar ingen skada av att det ligger lite skräp kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen
4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Om Thirteen har CCleaner vet jag inte. Han ger ju ofta länkar till diverse news om antivirusprogram och dylikt där man inte vet om han har egen erfarenhet av produkterna som nämns. Kan inte påminna mig om att han skrivit så mycket om vad han själv använder så därför tänkte jag inte på att fråga honom.

De program jag vill försöka använda mig av i den Windows-dator jag sitter vid för tillfället brukar bli de samma som finns i min signatur. Några enstaka specialprogram till är det också men inte så mycket mer. Använder molntjänster i den utsträckning det finns. Jo, jag har brukat CCleaner då jag gillar gränssnittet för olika funktioner där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

CCleaner är väl i sina bästa stunder att betrakta som ohyra på datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Pelle Penna

Intressant att se att man/ni nu slår ned på CC som tidigare har förespråkats av många "nördar".

Håller med om att det är ett jäkla oskick att skicka med en annan installation OM man inte ser upp. 

Använder CC ibland och kör registerstädning, kanske onödigt, men gör det iaf. Brukar skapa en återställningspunkt innan och även spara en kopia av registret.

Har aldrig drabbats av något krångel, däremot har registerstädning fixat en del installationsproblem, där någon installation inte fungerat riktigt och så försöker man och försöker att installera om osv. Då brukar en registerstädning ordna detta. 

Sedan har jag även Privazer och det påstås vara så bra, men jag har inte kört det under sista åren. Är det någon som har åsikt om detta program?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Registerstädning är inget som behövs i Windows. Det är att lura folk att säga det. Oftast ingen fara med det iofs och i undantagsfall (typ aldrig) kan något program kanske bråka pga gammalt värde i registret. Tror jag råkade ut för den en gång, med Windows 95...

Att rensa webbläsare på kakor, historik, är däremot inget konstigt. 

det är mina fem öre i detta ärende. Oftast ingen fara men till vilken nytta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen
Postad (redigerade)
15 timmar sedan, skrev Monshi:

Registerstädning är inget som behövs i Windows. Det är att lura folk att säga det. Oftast ingen fara med det iofs och i undantagsfall (typ aldrig) kan något program kanske bråka pga gammalt värde i registret. Tror jag råkade ut för den en gång, med Windows 95...

Att rensa webbläsare på kakor, historik, är däremot inget konstigt. 

det är mina fem öre i detta ärende. Oftast ingen fara men till vilken nytta?

Vill påminna om att tråden handlar om lite mer än registerstädning. I programmet finns bland annat en förträfflig dubblettsökare.

Edit.

Under min tid här på forumet har jag sett medlemmar som har städat bort registernycklar med olika program så jag förstår problemen som uppstår.

2153362535.jpg

Redigerad av Thirteen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Ja den skärmbilden Thirteen av CCleaner (på svenska) liknar min (på engelska) men ingen kunde tydligen besvara min fråga i det inlägget så jag drar slutsatsen att jag gjorde exkluderingen på ett riktigt rätt. Jag har alltid främst använt CCleaner som informationskälla, och inte som registerstädare. Alla uppgifter kan iofs hittas i Windows men de är lätthittade och tydligt uppställda i CCleaner. När det gäller kakor, historik och cache rensar jag bort dem direkt i mina webbläsare. För min del finns ingen anledning att avinstallera CCleaner som aldrig någonsin ställt till något obehagligt för mig under alla år jag haft det programmet installerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
På 2020-08-03 på 13:42, skrev mbgtmari:

softpedia: There’s obviously no way to bring them back, but you can actually prevent this from happening by just setting up an exclusion in CCleaner. To do this, head over to CCleaner > Options > Exclude > Add and create the following rule:
Exclude1=PATH|%AppData%\Mozilla\Firefox\Profiles\*\|*.sqlite-shm;*.sqlite-wal||0|0|24

Hur gjorde du exkluderingen, @Laso? Jag gjorde så här:

1298791902_CCleanerExclude.thumb.png.6c31db81cb1df017977c948aeab5e6d3.png
Osäker på att det var rätt. Kanske borde jag ha prickat för Registry Key också.

Kan nu meddela att jag faktiskt gjorde exkluderingen i filstädningen på rätt sätt. :DIdag testade jag nämligen om den skulle fungera. Precis som Laso hade jag bockat ur allt för Firefox. Kakorna tyckte jag dock att CCleaner kunde få ta bort. Och ja, filstädningen tog bort det lilla jag inte själv rensat i Chrome och Edge men i Firefox rensade CCleaner bara bort Firefox kakor: 1 480 kB (218 files).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...