Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datum och tid för filer i Teams och SharePoint (Microsoft 365)


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

För filer på hårddisken i datorn finns flera tidsuppgifter - Skapad, Ändrad och Använd. Kopieras filer till en annan disk så får filerna aktuellt datum och klockslag för när de kopierades och tiden för Ändrad behålls. Man ser fortfarande när någon senast redigerade innehållet. Men kopieras filer till Teams-mappar eller SharePoint, i Microsoft 365, så verkar det finnas endast en tidsuppgift, för senaste händelse oavsett om den handlade om Skapad, Ändrad eller Använd.


Jag tycker datum och klockslag för "Ändrad" är mest intressant och undrar om jag missat något, eller om det är så illa som jag beskrivit.


Refererar till följande tråd, som jag kom att tänka på, den kanske förtydligar det om tidsuppgifterna.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev polken:

Blir det skillnad om du synkar fil/mapp eller laddar upp fil/mapp till Sharepoint?

Antar att man måste "förbereda" något för att kunna synka, t ex ha OneDrive sync app installerad (vilket jag inte har).
https://docs.microsoft.com/en-us/sharepoint/sharepoint-sync


Men skulle det fungera för att behålla tiden för "Ändrad" så blir det i alla fall nya tidsuppgifter efter att filer kopieras inom SharePoint, det blir det inte när de kopieras på disken i datorn.


Jag är inte ensam om att efterfråga detta, se länken (ett exempel av flera).
Frågan där är några år gammal så hanteringen av tider kan ju ha förbättrats sen dess, men det verkar inte så. Frågeställaren hade också testat någon form av synkronisering, vilket inte hade medfört önskat resultat.
https://techcommunity.microsoft.com/t5/sharepoint/how-to-preserve-original-organic-properties-of-a-file-as-after/m-p/116643


Det finns en del lösningar när det gäller att migrera hela "datalager". Men som det står i ett svar till frågan ovan "This makes it less attractive for day to day usage by end-users." Och som frågeställaren uttryckte det "I cannot imagine losing properties of a file as it is uploaded into SharePoint!!!!!!!!"
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...