Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batteritid


Gäst
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Vill bara visa (och skryta om) vad verkligt bra batteritid  är. Det är en Mi Max 3 med 6,95" display och 5 500 mAh batteri. Återstående 47 timmar stämmer då telefonen beräknar detta efter min användning över tid. Enligt mig världens bästa telefon. Som sagt enligt mig med mina behov. Betalade 1 500 kr för den för snart 1 år sedan från Gearbest. Jo den var helt ny i obruten förpackning och global version.

 

Hejdå!

IMG_20200801_104804.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt beror på vad man gör med telefonen. Om den bara ligger håller säkert min även i närmare två dygn. Nu har jag inte testat det ska sägas. I denna stund "gissar" telefonen på 10,5 timmar (med 66% batteri) men det baseras på hur jag använder telefonen normalt sett och inte på vad den skulle klara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Monshi:

Allt beror på vad man gör med telefonen. Om den bara ligger håller säkert min även i närmare två dygn. Nu har jag inte testat det ska sägas. I denna stund "gissar" telefonen på 10,5 timmar (med 66% batteri) men det baseras på hur jag använder telefonen normalt sett och inte på vad den skulle klara.

Så är det. Ingen användare kan jämföras med någon annan. Själv tycker jag att en halvtimmes laddning någon gång då och då räcker för att jag aldrig ska vara utan ström. Sen försöker jag normalt att hålla det mellan 20 och 80% eftersom batterier mår bäst av det. Ladda till 100% är egentligen inte alls bra. Det känns bra att aldrig få batteriångest vilket många telefonanvändare verkar lida av.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det handlar verkligen om hur man använder sin mobil, och vilket skick batteriet är i, kan starta tidigt på morgonen med min på 100%

Efter jag kommer hem senare på eftermiddagen "vanlig arbetsdag", så har jag kvar ca 20-30%, inget onormalt under dagen, men har dock blåtand påslagen, mitt batteri börjar dock hålla laddningen sämre, telefonen har några år på nacken.

 

Så när jag jobbar, måste jag ladda minst en gång per dag. Flera på jobbet, laddar även på jobbet, dom har för det mesta sladden i konstant, ändå har många av dom "värstingmobiler", och borde ha kraftigare batterikapacitet.

Men som sagt, det är så olika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt om  batterierna @Bosse-i-skogen

Batterierna i telefoner idag har inget minne, som gamla batterier, men de slits lite extra om de laddas fullt eller dras ur för mycket.

Även när batteriet är 100%  är det egentligen inte det, telefonen i sig begränsar det till lite mindre än den egentligen klarar. Precis som elbilar fast de är än mer protektionistiska, håller nere laddprocenten, har jag för mig.

 

40-60% sägs vara bästa... 20-80% ett mer realistiskt.

jag laddar aldrig min mobil under natten, att låta den ligga vid datorn och ladda går vanligen ganska långsamt men det räcker för mig.

 

Och om vi talar laddning så är inte den av många så hett önskade snabbladdningen heller det bästa för batterierna direkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Monshi:

Och om vi talar laddning så är inte den av många så hett önskade snabbladdningen heller det bästa för batterierna direkt.

Med typ 65 watts som den senaste Oppo Reno 4 pro-telefonen har så laddas den från tom till full på 35 min. Trevligt ja men är det en nödvändighet? 

 

8 minuter sedan, skrev Monshi:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Monshi:

Även när batteriet är 100%  är det egentligen inte det, ... Precis som elbilar fast de är än mer protektionistiska, håller nere laddprocenten, har jag för mig.

Ja, det gäller att förstå vad 100 % avser. Vet att i t ex Opel Ampera (laddhybrid) så anges 0 % kvar och den går över till bensindrift när det är ca 20 % kvar i batteriet. Och när batteriet anges fullt laddat är det bara till ca 80 % av batteriets faktiska kapacitet. Allt för att öka batteriets livslängd.


Så finns det en annan finess med att inte tömma batteriet helt (om jag fattat rätt). Hjulen drivs alltid från elmotorn (150 hk), bensinmotorn (ca 85 hk) driver endast en generator. Det senare räcker bra för det mesta men vid snabb acceleration kan "reserven" i batteriet används fast det anges vara tomt, så blir accelerationen som vid ren eldrift.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...