Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Money for nothing...


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Även om man är till åren kommen så inser man inte alltid att man är just det. När man står oförstående till vad ungdomar håller på med vet man att man är gammal, vilket jag blev påmind om häromsistens när jag av en ungdom fick lära mig vad Twitch är och hur man tjänar pengar där. (fast det handlar inte bara om twitch utan även "influencers" och youtubare egentligen)

Han visade mig en twitchare som spelade diverse datorspel i realtid. Alltså spelar och kommenterar själva spelet, inte sällan putslustigt och med diverse gutturala ljud och skrik.

Ungdomar loggar in på dennes konto och tittar. Otroligt många av dem skänker pengar, vilket man ser i realtid på skärmen. Det kan vara allt från nån tia upp till ett par hundringar (under den tiden jag tittade) som strömmar in från tittarna under de timmar som han sänder. Jag kollade under en halvtimma och under den tiden fick han in 360 dollar om jag inte räknade helt fel, och då är denne twitchare inte ens särskilt populär enligt ungdomen som vägledde mig, han hade strax över 5000 följare, vilket placerar denne twitchare bland fattiglapparna i den världen.

Jag frågade min guide till dagens ungdom vad de som betalar får för pengarna de skänker; och det är tydligen några specialgjorda ikoner som de kan använda i chatten som rullar på bredvid bilden från spelet.

 

På 1980-talet skrev Mark Knoppler låten "Money for nothing", den låten var en parodi (som jag förstått det), på någon han hört klaga på musikerna på den tiden, men jag förstår denna någon på 80-talet idag (och är inte så lite avundsjuk) ;)

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
  • Förvirrad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske får vara tacksam att pengarna läggs på ikoner och inte på droger?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...