Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen signal till skärmen när inloggningsrutan ska ritas upp


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Jag kopplade ur en elsladd från en grenkontakt där datorn och olika tillbehör till den är inkopplade. Efter det så slocknade min skärm och klagade på att den inte hade någon signal.

Startade om datorn och skärmen fungerar som den ska fram tills att inloggningsidan ska ritas upp. (Antar att det är då drivrutinen för grafikkortet laddas?) och skärmen klagar på att det inte finns någon signal igen och slocknar. Detta i Linux.

Inga problem tänkte jag, drivrutinen har blivit konstig tänkte jag och bootar till windows istället som jag har på en annan SSD, men precis samma sak händer där!

Nå, jag tar då och startar upp med en linux liveUSB som inte är modifierad på något sätt, men samma sak där...

Då jag har displayport tänker jag att det kanske är den sladden som bråkar och byter ut den till HDMI-sladd istället, men det löste inte heller problemet - fortfarande slocknar skärmen precis när inloggningssidan ska ritas upp.
Byter sen bildskärm till en annan som jag har liggande, men inte ens det hjälpte. Signal till skärmen har jag ju vid uppstarten så att jag kan komma till BIOS och Grub (där jag väljer om jag vill starta Linux eller Windows) så skärmarna är det troligen inga fel på.

Sen provar jag med en USB-sticka där jag har Macrium Reflect (skivavbildningsprogram för backupper) men den lyckas jag med, dvs får inga problem med att det inte finns signal och kan använda den för att återställa Windows om jag vill. Den stickan är det WindowsPE på.

 

Nu har jag helt slut på idéer. Vad kan ha hänt? Nån slags strömspik då jag har elsladden till skärmen på samma grendosa som den som jag kopplade ur en annan sladd ifrån?  Kan det på något sätt ha skadat drivrutinen? Men det borde väl inte ha påverkat Windows uppstart i så fall?

Jag har Asus Predator 34 tum och reservskärmen är också en ASUS, 28 tum.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar det om du startar Windows i felsäkert läge då endast en mycket enkel drivrutin används?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Funkar det om du startar Windows i felsäkert läge då endast en mycket enkel drivrutin används?

Jag vet inte hur man tar sig till felsäkert läge i Windows längre, det är tydligen inte som förr då man tröck på F8 för att få menyn. Men hursomhelst så löste det sig. Det är som alltid mycket simplare än man tror när man är desperat :) Tittade i skärmens inbyggda meny och hittade att man kunde fabriksåterställa skärmen och då började det fungera igen.

Lite lustigt dock att problemet fanns med två olika skärmar varav den ena jag inte använt på över ett år.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag tror att du har rätt i att det troligen hade blivit något konstigt med upplösningen (kanske nån strömspik som sagt)
Jag har 4K upplösning och eftersom Macriums start-USB har väldigt låg upplösning så fungerade den. Problemet var att eftersom jag inte fick någon bild så kunde jag inte ändra upplösningen någonstans. Så om jag hade kommit åt felsäkert läge så hade det nog löst sig, i Windows i alla fall.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...