Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows uppdatering med försvunnet ljud.


Ni1940
 Share

Rekommendera Poster

HP 250 G5 i3 - 2017 - med Windows 10

Efter automatisk uppdatering av Windows försvann allt ljud. Svar från olika felsökningar: Windows Audio Service går ej aktivera - då det inte finns några ljudenheter installerade. En eller flera ljudtjänster körs inte = Inte åtgärdat.

Windows har två uppdateringar och (som nu blivit en) totalt vägrar starta = 0% som efter ett antal sekunder ändras till -Väntande nedladdning  - 2020-07 Förhandsversion av kumulativ uppdatering för .NET Framework 3.5 och 4.8 för Windows 10 Version 1903 för x64 (KB4562900).

Efter en mångfald omstarter:

Uppdateringshistoriken ser ut som nedan / Nisse.

image.png
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickar man på image.png kommer man bara till Gmail. Vill du posta en bild, tar du en skärmbild av din uppdateringshistorik och sparar den i din dator, i Skannade dokument eller Bilder. Därefter går du till ditt inlägg och klickar på välj filer,

1576119873_Eforumvljfiler.png.22e06ad5c5a50bb1316eb1ad82d0d1ba.png

varefter du bläddrar fram din skärmdump i datorn och laddar upp den i ditt inlägg. När bilden kommer fram längst ner i inlägget klickar du på plustecknet i den för att den ska komma på plats i inlägget.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Ni1940:

Jag fick ingen ordning på - Gstar CAD 2020 ?

Vad har det programmet att göra med dina ljud- och uppdateringsproblem?

 

Hur ser det ut i Enhetshanteraren, några okända enheter eller ljudenheter där?

 

Vad var det för bild du hade tänkt att bifoga till din fråga?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Till Cecilia

Vad jag försökte visa var: Uppdaterings historik. Under 2020 har gjorts 14 uppdateringar tom juli mån. av dessa har 6 st misslyckats och 8 st lyckats.

Nu finns Funktionsuppdateringar (2)

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 2004 (2)

Senast misslyckade installationsförsök 2020-07-28  -  0xc1900101.

Funktionsuppdatering för Windows 10 version 1903.

Installationen slutfördes 2019-08-03.

Fråga: Kan den misslyckade uppdateringen vara orsak till att ljudet försvunnit och inte går att felsöka, samt att Windows audio och/eller Windows audio and pointbilder inte körs ? / Nisse

Redigerad av Ni1940
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

till Cecilia

GstarCAD 2020 ingick i svaret jag fick från "mbgtmarie" och inte förstod. / Nisse.

Redigerad av Ni1940
Felstavat av mig: "nbgtmarie" skall vara "mbgtmarie".
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Ni1940:

till Cecilia

GstarCAD 2020 ingick i svaret jag fick från "nbgtmarie" och inte förstod. / Nisse.

Om du menar svar från @mbgtmari så undrar jag var i svaret du hittade "GstarCAD 2020"?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia.

Enhetshanteraren visar: Realtek High Definition Audio. Uppdatering av drivrutin säger att bästa drivrutin är installerad. / Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Ni1940:

Fråga: Kan den misslyckade uppdateringen vara orsak till att ljudet försvunnit och inte går att felsöka, samt att Windows audio och/eller Windows audio and pointbilder inte körs ?

Inte troligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Ni1940:

Funktionsuppdatering för Windows 10, version 2004 (2)

Senast misslyckade installationsförsök 2020-07-28  -  0xc1900101.

Eftersom det är en stor uppdatering på ingående så är det kanske bäst att börja med att försöka få in den eftersom den kan göra att ljudet kommer igång.

 

Just för den felkoden finns det många tips på sidan https://support.microsoft.com/sv-se/help/10587/windows-10-get-help-with-upgrade-installation-errors

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63.

Jag tror "GstarCAD" ingick i "sponsored searches" och som jag trodde ingick i svaret.

Jag har nu försökt köra "service.msc - men får till svar att: Går inte att hitta. Har ni något annat förslag / Nisse

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Ni1940:

Till Mikael63.

Jag tror "GstarCAD" ingick i "sponsored searches" och som jag trodde ingick i svaret.

Jag har nu försökt köra "service.msc - men får till svar att: Går inte att hitta. Har ni något annat förslag / Nisse

Du ska skriva services.msc... Men det finns enklare sätt: Tryck ned Windowstangenten så att startmenyn poppar upp och skriv "Tjänster" så dyker appen upp överst i menyn.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ljudet har försvunnit på flera datorer på jobbet efter senaste Windows-uppdateringarna så det är säkert något som flera drabbats av. Har dock inte orkat luska i det, så en lösning här vore perfekt... ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till mbgtmarie.

Det gick inte att starta tjänsten Windows audio på Lokal dator: FOx80070005: Åtkomst nekad. Jag hittar inte var jag väljer "starttypen". Jag har provat att skriva - "Automatiskt" i startparametrar utan resultat. / Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Cecilia. 

Jag har nu avinstallerat F-secure. Väntat på att få "Ladda ned knappen" från Windows Update med KB 2267602 och KB 4562900. Nyhet idag var att (0%) låg kvar mycket längre, samt att - texten: "Förbereder några saker", låg kvar några sekunder, för att sedan återgå till "Väntande nedladdning". Har jag något annat val än Datorbutiken ??? / Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Ni1940:

Har jag något annat val än Datorbutiken ??? / Nisse

Testa detta?  Ljudet kan ha "dolts" och behöver aktiveras igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-30 på 13:48, skrev Ni1940:

Till Mikael63.

Jag tror "GstarCAD" ingick i "sponsored searches" och som jag trodde ingick i svaret.

Nej, några "sponsored searches" finns inte på den sidan. Jag kontrollerade nämligen thegeekpage-sidan såväl i Chrome som i Internet Explorer där jag inte har någon annonsblockerare installerad och några sponsored searches fanns inte där heller. Inte heller hittar jag någon varning för thegeekpage.com i WOT (web of trust). Om Lighthouse2s video inte hjälpte dig att få igen ljudet så ger jag dig här är en enklare instruktion från thegeekpage för att lösa ditt problem 
https://thegeekpage.com/fix-the-audio-service-is-not-running-on-windows-10/ 

Man ska inte skriva "automatiskt" utan klicka på den nedåtpekande pilen för att få fram det som bilden i Steg 5 visar.

 

Berätta gärna om problemet är löst eller kvarstår.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...