Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup av en virtuell server


Benganboll
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en liten IT miljö med 5st tunna klienter kopplade till en fysisk server (2019).

Alla personliga filer synkas med OneDrive medans systemet backas upp med den inbyggda backupfunktionen i server 2019.

Jag tänkte nu virtualisera servern med vSphere för att kunna köra flera virtuella maskiner på samma hårdvara.

Men hur rekommenderar ni att man sköter backup, gör man helt enkelt en kopia på den virtuella maskinen med jämna mellanrum eller fortsätter man använda den inbyggda funktionen i Server 2019?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag skulle säga snapshots av den virtuella maskinen om det är möjligt.

Då är återställningen som enklast, bara att spinna upp en gammal instans i en ny virtuell maskin för att se att den fungerar innan den ersätter originalet exempelvis.

 

Alternativet kan vara att du har ett "grund-snapshot", som du uppdaterar lite mer sällan, av din enhet och att Server 2019 kan återställa sig genom backuper via enkla grepp.

 

Enklast är nog dock snapshot/kopia av instansen med jämna mellanrum.

Notera, jag är inte bekant med Server 2019, inte arbetat med drift av denna.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan rekomendera backupprogrammet Veeam som är gjort för att ta backup på virtuella servrar. Då kan återställa hela maskinen, enskilda diskar eller enskilda filer snabbt och smidigt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla upp Veeam.

Är du samma Mr Andersson som sysslar med Amigaprylar som tex Amy?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
10 timmar sedan, skrev Benganboll:

Ska kolla upp Veeam.

Är du samma Mr Andersson som sysslar med Amigaprylar som tex Amy?

 

Nej, inte jag.

 

Veeam kan kännas "mycket" i början, men det är ett riktigt bra program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...