Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Underligt fel - Sporadiska störningar på internet


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Fick ett litet underligt fel här hemma. Men vi tar det från början...

 

JAg hade tidigare (läs: innan semestern) en gammal dator. Med gammal hårdvara. Ja, långsam. Ja, det fanns svagheter. På den datorn bettede sig internet så, att webbläsaren (Firefox) stundtals tvärdog. Men efter omstart fungerade det bra igen. Ett tag... Så jag tänkte vad katten...jag byter väl ut den. Så nu sitter jag här med en nybyggd maskin. Core i3, 8GiB ram, SSD och "allt nödvändigt inbyggt" på ett gaming moderkort. Tjoho! Win 10 och Linux Mint 19.3. Och 64-bit! Och visst, den är snabb. Men jag har fortfarande problem med internet (!!). Ja, webbläsaren (fortfarande Firefox, här i version 78.0.2 ) dör nu inte men den kunde "stanna", (det vill säga webbplatser slutar laddas in) emellanåt. Något som den gjort i ett par veckor nu. Detta "stopp" kan ske närsom och även på hemsidor vilka brukar fungera bra. Felet avhjälps genom att bryta kommunikationen mellan dator och modem/router historien. Då denna befinner sig på våningen under så är det dragen en lång nätverkskabel upp till min dator. En kabel som jag bytte för ett halvår sedan. Drygt.

 

Jag bor ute på landet men i ett tämligen stort samhälle. Telia tar inte väl hand om sina kopparkablar och vill väl helst ta bort dem. Jag har fiber indraget men har i skrivande stund inget avtal med leverantör. Och jag vill fixa detta problem först. Jag "felsökte" genom att koppla in min Panda wireless USB Wi-Fi dongel (fotnot: jag surfar bara på nätet med Linux Mint) och det fungerar. Med anmärkning (ibland tappas kommunikationen men den är snabbt tillbaka igen). Så nu är det "jämnt skägg" mellan laptopen, datorn och telefonen i fråga om prestanda. På telefonen går dock kommunikationen snabbare då den hanterar "mobila webbsidor" som kräver mindre resurser. Alla tre enheterna kan dock tappa kontakten med omvärlden. Min stationära dator får dock sämst hastighet trådlöst pga väggar och tak.

 

Så nu är frågan: Var ligger felet? I kabel, modem eller utanför huset? (Telia kommer aldrig att erkänna att deras utrustning falerar eller sälja mig ett dåligt fiberavtal). Eller är det så att felet ligger i webbläsaren (önskar inte byta) då den var felaktig i den tidigare installationen också? Och kommer problemen att försvinnna om jag beställer fiber (måste ändå göra det tids nog men avvaktar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När mina enheter strul det sätt som du beskriver,  brukar prova Google Dns surver.  Dom är fria att använda . Vad jag vet . 

Screenshot_20200728-222650_Chrome.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev DePhaz:

Men jag har fortfarande problem med internet (!!). Ja, webbläsaren (fortfarande Firefox, här i version 78.0.2 ) dör nu inte men den kunde "stanna", (det vill säga webbplatser slutar laddas in) emellanåt. Något som den gjort i ett par veckor nu. Detta "stopp" kan ske närsom och även på hemsidor vilka brukar fungera bra. Felet avhjälps genom att bryta kommunikationen mellan dator och modem/router historien.

Vad har du för internetanslutning, är det ADSL eller VDSL och med vilken hastighet?

Hur bryter du kommunikationen mellan datorn och routern?

 

Om du har framme Aktivitetshanteraren med fliken Prestanda och väljer din anslutning till vänster: Hur ser det då ut med nätverkstrafiken när det blir "stopp"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2 & Stafstaf: Nej det har jag inte testat. Har inte riktigt koll på hur det görs i Linux. Är det här jag ska skriva in något? (Bild beskuren för att inte visa anslutningsnamnet).

 

Cecilia: Det borde väl heta VDSL nuför tiden. Tror jag. Via telenätet är det i vart fall. Jag bryter kommunikationen genom att högerklicka på anslutningen (vid klockan) och väljer koppla från.

 

 

Skärmbild_2020-07-29_08-07-11.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prova någon annan webläsare.

1 Fungera ordenlitg med din mobil . Via wi-fi .?

2 Fungera wi-fi mef daton. ?

3 Är alla kablar hela , när fasta netvärk kablar . ?

4 är alla nätverk portar hela, så  inte är glapp ?

5 Har du prova någon annan webläsare? 

6 Kan pling mot raouten lägga upp bilden ? 

7 Flyglägg på , stäng av den !

8 bluetooth på slagen , stäng av den !? 

Den kan störa Wi-Fi signal !? 

 

På ett ställ, där jag fel sök, så vissa det  sig att netvärk kontakt var sönder ( fast anslutning i lokal nätvärk i lägenheten) 

Så länge kabel sätt i lägg så fungera.  Minsta lila så bröt kontak 

Vi lös problem via ny nätvärkkabel från raouten . 

Sen dess har fungera perfekt 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev DePhaz:

Lighthouse2 & Stafstaf: Nej det har jag inte testat. Har inte riktigt koll på hur det görs i Linux. Är det här jag ska skriva in något? (Bild beskuren för att inte visa anslutningsnamnet).

 

Cecilia: Det borde väl heta VDSL nuför tiden. Tror jag. Via telenätet är det i vart fall. Jag bryter kommunikationen genom att högerklicka på anslutningen (vid klockan) och väljer koppla från.

 

 

Skärmbild_2020-07-29_08-07-11.png

Ja, det verkar överensstämma med skärmbilderna Laso och jag postade i den här tråden
https://eforum.idg.se/topic/347473-dns-problem-hos-telia/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DePhaz:

Det borde väl heta VDSL nuför tiden. Tror jag. Via telenätet är det i vart fall.

Borde väl stå på fakturan vilken typ och hastighet du betalar för.

Vad får du för resultat med Bredbandskollen?

Med låg hastighet till/från internet så är det ju inte så konstigt om det kan bli trögt på vissa webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite hal is, men nog borde det gå att kontrollera uppkopplingens kvalité? Tänker på två sätt.

år och dar sedan jag hade ADSL men kan du logga in på modemet och se status på kontakten där? (som avstånd till station, uppkopplingshastighet, brus/signalnivå osv)

Kanske kan ge ledtråd.

Andra är att kontrollera om det sker förluster på vägen, hittar detta

https://freeola.com/line-test/

Men vet inte om det kan visa något men tanken är en kontroll av packet loss, jitter och liknande.

 

xDSL-tekniken är känslig. Den kopparkabel som du får signalen är vanligen inte skärmad och fungerar som en lång antenn, både i att den sänder ut och tar emot.

Om kabeln skulle gå utmed en järnväg exempelvis skulle jag förvänta mig tapp av uppkoppling varje gång ett tåg passerar.

 

Iochmed att ALLA enheter tappar kontakten samtidigt kan felet givetvis även ligga i din router. Att byta DNS kan vara ett enkelt test men anar att problem ligger på annan nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går igenom listan från Stafstaf så tar jag er andra sedan.

 

1. Det kan vara lite problem ibland men det beror på var jag är i huset. Annars fungterar det bra. Det bryter i vart fall inte.

2. Har kört datorn trådlöst. Det fungerar.

3. Förutsätter att kablarna är hela. Men saker kan ju hända...

4. Min teori också. Det kan ju vara glapp i porten på modemet eftersom jag ibland lossar kablen där (när det kanske kan bli åska och jag inte vill koppla bort modemet i sin helhet). Men det finns ju bara en port som ska användas, nr4.

5. På laptoppen (Win 10)kör jag med Google Chrome. Brukar fungera för slösurf. Kör inte Youtube och sådant där. 

6. Bild kommer. Övre siffrorna är med WiFi, nedre med kabel.

7. Har inget flygplansläge på datorn (tror jag).

8. Ingen blåtand på den stationära datorn.

 

Cecilia: Postar bild från bredbanskollen. Hastigheten stod inte på fakturan. en sökte på "bredband 10" och hamnade här: https://www.telia.se/dam/jcr:71a5f8ed-d358-4bf7-906c-f37387b99dc8/TSP-1542_33-1908_Prislista_bredband_telejacket_1908.pdf Ligger lite över där... ?

Men de byter och krånglar så ofta så man hinner inte med.

 

Monshi: Har inte påstått all alla enheter krånglar samtidigt, bara att alla kan få problem. Men tack i alla fall. Bra info också.

 

Skärmbild_2020-07-29_14-04-51.png

Skärmbild_2020-07-29_14-34-26.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en hastighet som är 11 Mb/s nerströms (till dig) och 1 Mb/s uppströms så är jag inte förvånad över att det kan bli långsamt, segt och stopp mot en del webbplatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev DePhaz:

Jag bor ute på landet men i ett tämligen stort samhälle. Telia tar inte väl hand om sina kopparkablar och vill väl helst ta bort dem. Jag har fiber indraget men har i skrivande stund inget avtal med leverantör. Och jag vill fixa detta problem först

Om du inte har fiber indraget ännu, vilken typ av internet har du, adsl/vdsl, vilken hastighet betalar du för idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Laso:

Om du inte har fiber indraget ännu, vilken typ av internet har du, adsl/vdsl, vilken hastighet betalar du för idag?

Ja just det, jag glömde att pdf filer inte förhandsvisas på mobila enheter. På datorn fungerade det... Här en skärmdump. Som sagt, bredband 10. Men jag tror de har höjt hastigheten vid något tillfälle. Ibland skrotar de produkter. 

 

 

IMG_20200729_160213.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore i ditt ställe skulle jag nog byta upp mig till Bredband 30 för 499 kr/mån från Bredband 10 för 489 kr/mån. 

 

OT

Grr! Nu går det inte logga ut från Eforum igen. Logga ut-skylten har försvunnit. Detta gäller alla webbläsare. Lösningen finns här

https://eforum.idg.se/topic/361344-logga-in-försvinner-från-webbsidan/ om någon annan skulle råka ut för det.

Redigerad av mbgtmari
Kom på att problemet tidigare hade lösts
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev DePhaz:

Ja just det, jag glömde att pdf filer inte förhandsvisas på mobila enheter. På datorn fungerade det... Här en skärmdump. Som sagt, bredband 10. Men jag tror de har höjt hastigheten vid något tillfälle. Ibland skrotar de produkter. 

 

 

IMG_20200729_160213.jpg

Oj vilka priser adsl,  

Jag råder dig titta över leverantör intenet via fiber , du kommer känna in pengar och högre hastighet på bredband.  Jag veta 100 upp och  ner 100 för 299 . 

Jag är nöjd , 4  enheter.  Är inkopplad.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man sagt a, får man säga b, som det gamla ordstävet lyder. Skriv alltså vilken leverantör som är så billig (för dem som har fiber)! Eftersom någon nu efterfrågor det är det inte emot Eforums regler att svara på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev DePhaz:

Jag har fiber indraget men har i skrivande stund inget avtal med leverantör

DePhaz: skrev följande rad ( indragen fiber) vem har dragit ditt fibern ? 

Troligen operatör! Sen få man själv välja INTENET leverantör.  Beroende vilka avtal som finns att välja på

efter jag bor i bostadshus.  Så min kommun besluta stadnät med fiber till våra hus . Där efter så kan jag beställa olika aktörer för intenet . 

bo man i villa , så har nästa möjlighet att  välja fritt bland olika aktör.  

Jag har svårt tror att fiber levratöen . Inte sätter in box . Sen få själv ordna med resten . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den som fixade fibern var IP only. Sen för jag fixa resten. Tänkte testa Bahnhof och eftersom jag ska göra vid taket så försvinner fåglarnas rastplats (tv antennen). Så det blir tv och internet. Telefonen blir det sista jag stryker då den fungerar om strömmen går. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bara säga gott om Bahnhof.

deras pris , var något högt. Jämför andra . 

Jag kan även rekommendera 

https://www.ownit.se/

för använder själv som Internet leverantör.

 

Telia och bredbandsbolaget 2 , har jag bara dåliga erfarenhet..

Sen skull jag behålla  (tv antennen) på tak. Dels för marksänt tv går genom (tv antennen). Viss antenner av gamla sort kan ta in Fm radion 

telefon kabel av gamla koppar tråd . Ska fungera när strömmen går . .det är tänk allt kunna nå nödnummer.

Så länge tilia har kvar sina saker. Inom två, och ett antal år fram över ,kommer telefon lednings begravas helt

 

"Utan för ämne området :

(Personligen är  jag mot detta. I nödläge i landet . Diatala, Internet, mobil nät . Slås ut . Då står där )"

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...