Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Smarta hem" fast för 12 VDC


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Avdelningen snillen spekulerar har nu öppnat för säsongen!

 

Vi har en stuga ute i skogen, bokstavligen. I anknytning till stugan finns ved-/snickarbod/utedass.

12 VDC finns både i stugan och i boden, varsitt batteri.

I stugan har jag ersatt tidigare lysrörsarmaturer mot LED och kompletterat med flera sådana. I boden finns också sådana LED-armaturer (179 kr Biltema, riktigt bra ljus).

Någon ytterbelysning finns inte - än.

En armatur som (tänkt) matas från batteriet i boden skulle behöva kunna tändas (och släckas) inifrån stugan.

Jo det finns rörelsevakter för 12 V men jag tror att den inte når så långt den skulle behöva nå. (gissar 25-30 meter)

Tänker då en enkel fjärrstyrning, typ byggsats, som vid tryck på en strömställare (behöver ju inte vara en handhållen fjärrkontroll) skickar radiosignal till mottagare i boden.

Söker nu förslag/erfarenhet från liknade applikation.

 

Har inte googlat själv än men kan misstänka att Velleman har någon sådan byggsats men jag är öppen för andra lösningar med. (läs början av inlägget)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att sätt något i en camping tidning , om var i camping katalog 

Det hade med förtältet  belysning 

Som tändes och släcktes någon gick inom raid 

 

Sen finns solceller belysning som utför samma idé.  Som ställer tid under tid 

 

http://www.12vonline.com/goods-80-12V+Joinable+LED+Camping+Kit-2+Strip+Light+Bars.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en liten kurs i ström.

Att du har bara 12 V behöver inte begränsa en enhets effekt, det är relation mellan spänningen och strömmen som ger hur mycket den klarar av.
Sedan kan man fråga sig om det finns bra produkter inom 12 V som gör det du vill när marknaden normalt vill ha 230 V växelström.

Och du är väl medveten om det stora problemet med lågspänninga nät, de stora förluster som blir även vid ganska modesta sträckor?

Samt en detektor kommer hela tiden dra en liten effekt. Även små strömmar kan dra ur stora batterier.

 

men intressant tanke, jag lyssnar in för alltid kul att se vad resultatet blir.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Kan denna sida ha något som kan passa dig?
 

https://www.lightinthebox.com/sv/p/dc12v-2ch-dc24v-dc48v-fjarrkontroll-switch-2-rela-med-10a-ledning-av-momentant-vaxla-med-inlarningskodmottagare-433mhz_p7590643.html

 

redigering av Mikael63:

länk på nytt då idg sabbar dem

https://www.lightinthebox.com/sv/p/dc12v-2ch-dc24v-dc48v-fjarrkontroll-switch-2-rela-med-10a-ledning-av-momentant-vaxla-med-inlarningskodmottagare-433mhz_p7590643.html?category_id=74333&prm=1.2.1.1

 

Redigerad av Mikael63
Fixat länken (tog bort avslutande ?) + Mikael63 lagt in länk i kodruta
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Monshi:

bara en liten kurs i ström

Ja, det är ju bra med kurser. Tror dock att mina >35 år i el-branschen ska räcka till för det här lilla projektet :)

Vad gäller kurs skulle jag nu vilja lära mig hur KKS egentligen ska tillämpas och även lite tänk kring SSG 5275.

 

Projektet ja. Vad jag har sett vid en snabbkoll är att det finns flera olika alternativ sändare/mottagare men då är det åtta kanaler och det blir överkurs. Har även hittat en liten sändare hos ELFA men de har knepigt nog ingen mottagare i samma serie...

Conrad har några billigare enheter "för data" men ingen mer spec. än så.

 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev X-Men:

Ah!

Jag där är något i stil med det jag hade hoppats på!

Saknar dock lite teknisk info som räckvidd och förbrukning i stand-by (som @Monshi var inne på).

Kollar vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte också information om räckvidd med mera.

När jag nu klickar på länken i tråden är den bruten. Varför vet jag inte.

 

Det går kanske att kontakta företaget för mer information.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt från Lightinthebox, fast en enkanals och med utseende lika den hos aliexpress.

45 kr + frakt

Kunde då passa på att nyttja de innestående pengarna jag hade hos paypal.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Häpp!

Samma dag ett annat projekt avslutats/lagts ner fanns denna:

https://www.lightinthebox.com/sv/p/smart-switch-ak-rk01sy-ak-j027-for-dagligen-bilar-fjarrstyrd-multifunktion-enkel-att-satta-pa-fjarrkontroll-tradlos-12-v_p7353653.html?category_id=74333&prm=1.2.1.1

i en vadderad påse i brevlådan.

Litauen som avsändarland. Batteri redan på plats i fjärrkontrollen och med 12 V på kretskortet konstaterar jag att det tycks fungera mycket bra. Inväntar nu bara belysningsarmaturerna (Wish) och medan jag väntar kan jag leta reda på kabel och ett relä á 12 VDC då jag tänkte se till att även tända belysningen på dasset med fjärren. (men inte låta ytterbelysningen tändas med ordinarie strömställare för dasset).

 

Tillägg:

Ett räckviddstest på plats idag visar att det är tillräckligt stark signal.

 

Redigerad av Mikael63
räckviddstest + fixat länk som idg sabbat
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

En bit ytterligare på väg i detta projekt:

 

20200825_195809.thumb.jpg.195cd0a09ca007b182c6f4a644a0edc3.jpg

 

Nu väntar jag på belysningen från Kina..

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)
På 2020-08-25 på 20:04, skrev Mikael63:

Nu väntar jag på belysningen från Kina..

Och den uteblev, tydligen...

Har fått återbetalningsbesked (fast jag tog detta via Klarna så jag har ju inte lagt ut något)

Skulle nu behöva hjälp att hitta såna "kina-billiga" LED-strålkastare och gärna RGB då jag tycker att turkos ger ett bra "sken". (har en sådan på annan plats) 

Jag har satt 10 W som krav och 12 VDC då. Utomhusbruk. Gärna RGB.

Ett två-pack från Wish kostade 225 kr och jag har hittat en (1) strålkastare (ej RGB) för 299 kr från ett företag i Sverige.

Egentligen inga stora pengasummor men ändå.

 

Tillägg: Hittade samma typ av armaturer via Amazon och har lagt en beställning där

 

Redigerad av Mikael63
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...