Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte öppna Office-paketet


Bengtissimo
 Share

Rekommendera Poster

Bengtissimo

Köpte (ej abonnemang) Office 365 för något år sedan. Helt plötlsigt går det inte att öppna något av programmen (Word, Powepoint, Excel). Jag har försökt reparera och att återinstallera utan resultat. Fick en kodnyckel för att öppns upp och installera första gången, men den har jag inte behövt använda vid senare installationer. Är väldigt frustrerande eftersom det inte går att använda programmen och jag har ändå köpt dem. Vad kan jag göra? Är det något ni känner igen? 

 

Min dator är ca 1,5 år (Lenova Thinkpad) med Windows 10 Pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som händer när du försöker öppna programmen? Låser de sig vi startskärm, säger att ingen licens finns eller vad sker?

 

Men hur köper man office 365 utan abonnemang? Normalt köper man ett år och sedan måste man betala för abonnemang. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengtissimo

Händer inget, programmen öppnas inte överhuvudtaget. Betalade 1399 kr för Office paketet. Är det så att det fortsätter med abonnemang? Jag uppfattade det inte så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat att helt avinstallera hela office, (starta om datorn), installera om?

Reparation/installera över brukar oftast lösa problem vid start men konstigt att alla program drabbas.

 

Du kan ha utan abonnemang, är inte säker på hur MS modell för licens sett ut senaste åren, vilka möjligheter som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

 

Du fick ju med en licensnyckel när du köpte detta paket, har du försökt att avinstallera/ominstallera  och använda denna nyckel igen?

 

Monshi hann visst före med detta tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bengtissimo

Har kollat och det är Office 2019 Home and student. Det är en engångsnedladdning där inte programmet uppdatrras som vid abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Monshi:

 är inte säker på hur MS modell för licens sett ut senaste åren, vilka möjligheter som finns.

 

Enligt Microsoft så är alla Office 365 ombildade till Microsoft 365, är inte säker, men misstänker att har man köpt ett Office 365 med en dator, ombildas detta efter ett år ett abonnemang på Microsoft 365.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products?market=se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Bengtissimo:

Har kollat och det är Office 2019 Home and student. Det är en engångsnedladdning där inte programmet uppdatrras som vid abonnemang.

Då borde du kunna testa att ominstallera detta med den licens som följde med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, skrev Bengtissimo:

Händer inget, programmen öppnas inte överhuvudtaget.

När sådant händer i Linux Mint brukar jag öppna terminalen och skriva startkommandot där. Då får man ett felmeddelande som kanske kan förklara orsaken till varför programmet inte startar.

Möjligen kan man göra samma sak i Windows?

Öppna kommandotolken och "stega" till mappen där ex. excel.exe ligger.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Enligt Microsoft så är alla Office 365 ombildade till Microsoft 365, är inte säker, men misstänker att har man köpt ett Office 365 med en dator, ombildas detta efter ett år ett abonnemang på Microsoft 365.

 

https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365/buy/compare-all-microsoft-365-products?market=se

 

Det är väl mer så att 365 bytt namn. Levereras datorer med Officepaket så är det rimligtvis köpversionen eller så är det med abonnemang, d v s 365. Det blir ingen "ombildning" efter ett år.


På sidan du länkade till står det "Office 365 heter nu Microsoft 365. Nytt namn, fler fördelar, samma pris.". Och där finns både prenumerationsformen 365 och engångsköp av Office med.


Lite mer om "365".
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bifogar en länk till Microsofts supportsida.

Längst ned på sidan finner du en nedladdningslänk för avinstallationsprogrammet för Office-paketet.

 

Hämta programmet, kör det så Office avinstalleras.

Starta om datorn när avinstallationen är klar.

Installera Office 2019 och se om det fungerar.

 

https://support.microsoft.com/sv-se/office/felsök-installationen-av-office-35ff2def-e0b2-4dac-9784-4cf212c1f6c2

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev ChristerE:

 

Det är väl mer så att 365 bytt namn. Levereras datorer med Officepaket så är det rimligtvis köpversionen eller så är det med abonnemang, d v s 365. Det blir ingen "ombildning" efter ett år.


På sidan du länkade till står det "Office 365 heter nu Microsoft 365. Nytt namn, fler fördelar, samma pris.". Och där finns både prenumerationsformen 365 och engångsköp av Office med.


Lite mer om "365".
https://www.microsoft.com/sv-se/microsoft-365

 

Spelar egentligen ingen roll, TS har ju blivit ombedd att försöka ominstallera sitt office 365, så får vi se vad som händer...

Sedan får du väl kalla detta hur du vill, ombildning eller att det har bytt namn, går ju att läsa/tolka detta på flera sätt på flera olika sidor.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Laso:

Spelar egentligen ingen roll, TS har ju blivit ombedd att försöka ominstallera sitt office 365, så får vi se vad som händer...

Sedan får du väl kalla detta hur du vill, ombildning eller att det har bytt namn, går ju att läsa/tolka detta på flera sätt på flera olika sidor.

"Spelar egentligen ingen roll"

???


"TS har ju blivit ombedd att försöka ominstallera ..."
Jo, Bengtissimo vet vad han har.


"... sitt office 365"
Men det är ju inte vad Bengtissimo har.


"Sedan får du väl kalla detta hur du vill"
Det är inte jag som namngivit de olika varianterna, för engångsköp respektive prenumeration, det är Microsoft. Det senare = "365".


"... går ju att läsa/tolka detta på flera sätt på flera olika sidor."
Var då, Microsoft är i alla fall tydliga.
https://support.microsoft.com/en-us/office/what-s-the-difference-between-microsoft-365-and-office-2019-ed447ebf-6060-46f9-9e90-a239bd27eb96


Det har blivit rätt vanligt, här i forumet t ex, att "365" läggs till så snart Office-paket/Word/Excel nämns. Och detta oavsett om det egentligen handlar om "365" (prenumeration) eller inte. För en del frågor spelar det förmodligen ingen större roll. Men varför inte använda de benämningar som Microsoft använder, för att undvika missförstånd?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...