Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färgskillnader mellan de olika webbläsarna


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Varför har det blivit skillnad mellan de olika webbläsarna vad avser färgen på t ex min hemsida (http://karlerik39.no-ip.org) ?

 

När jag använder Google Chrome som webbläsare, kommer den ordinarie bakrundsfärgen fram på sidan, medan på samtliga de andra webbläsarna (Edge, Internet Explorer, Firefox) blir webbsidan helt färglös (vit)- förutom bilderna , som har sin ursprungsfärg...

 

Jag kan inte erinra mig att det har sett ut så här tidigare, även om jag i o f s inte har kollat att jämföra mellan webbläsarna....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
3 minuter sedan, skrev Thirteen:

Här med Firefox blir den i färg

Då blir det ännu mer egendomligt,  att det varierar även vilken som loggar in, förutom mellan webbläsarna...

 

Vore intressant veta om du får färg med flera (alla ?) webbläsare, och om det då är bara jag som saknar färg på ett urval !

3 minuter sedan, skrev Thirteen:

Skärmklipp.PNG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Då undrar man vad man måste ställa in för att få tillbaka bakgrundfärgen på webbläsaren, och varför den är borta på vissa, och det utan att man har varit in och ändrat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske läge att tömma cachen i de olika webbläsarna så det inte ligger kvar något gammalt och stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Blev ingen skillnad, och Edge har jag knappt hunnit använda, så den kan inte ha samlat så mycket cache....

 

Kan det ha att göra med att min webbsida klassas som osäker i och med att den inte är certifierad ?

Men Chrome anser ju också att den är osäker, tillåter dock bakgrundsfärgen finnas.

De övriga är lika vita och anskrämliga att se på som tidigare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
1 minut sedan, skrev Pelle Penna:

Har kollat med Opera Edge o Chrome. Ingen skillnad hos mig

Har alla bakgrundsfärg, eller är de alla vita ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Såg att du varit på Sicilien. Vi och några vänner var där en vecka och där vi hyrde ett hus. En dag åkte vi till Etna i vår hyrbil.

Det var osäkert väder och det blåste upp, så vi lämnade lavahålet och åkte nedåt på sydöstra vägen. Jag körde bilen. 

I den första större byn som vi kom till så stannade jag strax innan en korsning för att jag ville se kartan. DÅ, kom en vindby och slet av en hög belysningsstolpe som stod intill. Som tur var så var ingen av oss utanför bilen utan den tog i taket med en rejäl buckla som följd. 
Sedan blev det polisrapporter med en italiensk polis som inte förstod engelska och vi inte italienska.

Slutligen återlämnande av bilen vid flygplatsen. En tjej kom ut och inspekterade. Inga problem trots att jag skrapat i skärmen på ett ställe. Klart..... Då pekade jag på taket. Oh mamma mia. Grande damage..

Som tur var så hade vi totalförsäkrat så vi behövde vara ligga ute med lite pengar innan allt var reglerat.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Har nu konstaterat med en annan dator (Windows 7) att ingen av tillgängliga webbsidor Firefox, I E, Chrome eller Edge) avviker  från att visa samma bakgrundsfärg, nämligen lila, precis som Pelle Penna meddelar.

Den dator som jag upptäckte skillnaden på är en laptop (Lenovo) med Windows 10, om det nu kan ha någon betydelse i sammanhanget....

 

Ska kolla med ytterligare en dator (Windows 10) i morgon, men jag utgår ifrån att den kommer visa bakgrundsfärg och samma i varje webbläsare, så felet tycks ligga i laptopen, vad det nu kan vara...

 

Tack Pelle Penna för dina kontroller !

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1
Postad (redigerade)

Tack också, Pelle,  för din skildring från Sicilien

 

Jo - jag har varit på Sicilien några gånger, mest på Taormina och trakterna runt omkring.

 

Under ett av mina många besök på Etna, strax under kratrarna, blåste det så infernaliskt att jag trodde mitt huvud skulle blåsa av. Plötsligt tjongade det till med en smäll någonstans underifrån så att man nästan fick kramp i benen....

 

Det var spännande vistelser däruppe, men man kände sig ganska liten och sårbar...

 

Ta gärna del av mina videofilmer från Sicilien, där jag åkte runt till lite olika orter, bl annat Messina och Catania. Blir det jobbigt att köra dem direkt på hemsidan, så kan du enkelt ladda hem någon av filmerna. Det gäller alla resmål som jag dokumenterat på Videogalleriet !

 

/Kalle

 

/Kalle

Redigerad av Kalle Dator1
Tillägg
  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
7 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Hej !

Varför har det blivit skillnad mellan de olika webbläsarna vad avser färgen på t ex min hemsida (http://karlerik39.no-ip.org) ?

 

När jag använder Google Chrome som webbläsare, kommer den ordinarie bakrundsfärgen fram på sidan, medan på samtliga de andra webbläsarna (Edge, Internet Explorer, Firefox) blir webbsidan helt färglös (vit)- förutom bilderna , som har sin ursprungsfärg...

 

Jag kan inte erinra mig att det har sett ut så här tidigare, även om jag i o f s inte har kollat att jämföra mellan webbläsarna....

Web Browser Color Management

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa webläsare , har möjlighet att tolka html cord lite olika i webläsare! 

Tagar ska ordenlitg av slut !

Kan skilja lite dator,mobil,pada, läsplatta,  

Vision nummer webläsare osv osv 

 

Det bästa sätt att få iordning Web sida, att några beta testare ( goda kamrater ) hjälper hitta fel saker ! 

 

Att utföra dessa tester själv ! Kan göra sig hemma blind , då tror att hitta sina fel 

I dag finns minst 5-10 olika Web läsare, som våra läsare använder .

 

När jag beta testare så går igen dessa olika webläsare och tester ...åter tester .

Testa även websidor mot smart tv , smart klockor. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...