Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

iPhone som Hotspot till Samsung Tv


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
24 minuter sedan, skrev Thirteen:

Kjell & Company har en bra genomgång om antenner

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/tv-teknik/mottagning-av-markbunden-tv/tv-antenner

 

Men jag funderar lite på hur gör dina grannar, vad har de för lösningar?

Flera har köpt nått som ser ut som en blandning av ett modem och en Rauter via Telia. Där kör dom dator och Tv och allt. Men detta är ett enmans hushåll. Naturligtvis kan jag nöja mig med basutbudet och skippa 3-5. Men om man kan montera upp en antenn och lösa den biten så är det en bonus natuligtvis. Sen går man inte under av att se ”play” kanalerna. Inte tablå, men ändock. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
26 minuter sedan, skrev X-Men:

Du får inte in alla de kanaler du önskar som fria kanaler då de inte går att ta emot som fria kanaler.

SVT1, SVT2 samt TV4 och TV6 kan du få in av de du önskar.

TV3 och Femman sänds inte via luften som fria kanaler.

 

https://www.teracom.se/privat/tv/kanalutbud-i-marknatet/

Flera i huset har köpt nått som ser ut som en blandning av ett modem och en Rauter via Telia. Där kör dom dator och Tv och allt. Men detta är ett enmans hushåll. Naturligtvis kan jag nöja mig med basutbudet och skippa 3-5. Men om man kan montera upp en antenn och lösa den biten så är det en bonus natuligtvis. Sen går man inte under av att se ”play” kanalerna. Inte tablå, men ändock. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Flera har köpt nått som ser ut som en blandning av ett modem och en Rauter via Telia. Där kör dom dator och Tv och allt. Men detta är ett enmans hushåll. Naturligtvis kan jag nöja mig med basutbudet och skippa 3-5. Men om man kan montera upp en antenn och lösa den biten så är det en bonus natuligtvis. Sen går man inte under av att se ”play” kanalerna. Inte tablå, men ändock. 

Vad tror du om att använda Telia eller välja någon annan lämplig leverantör?
Hitta någon leverantör som kan leverera det du vill ha och inte mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till ny Tv, 

Smart Tv , iptv m.m 

man springer väldigt många köper ny Tv av olika handledningar! Försäljarna tycker på den tv fungera hos dig ! 

Som kund är inte lätt alla gånger 

Att live sändningar kan på olika sätt idag 

((Kabel tv , intenet, brukar vara tre kontakter i fastigheten )  Data, tv, radio)

Kräver någonsort box av slag 

R45 kontak intenet , Raouter 

Satellit,  kräver box , kan ta mot intenet 

Marksänd Tv , kan via väggutaget eller bordsanten  , kräver box slag 

 

Sen kan man använda mobilen på olika sätt , 

Att  ta i mot kanal SVT1,SVT2, SVT24, barnkanalen , samt kanal TV 4

Dessa ska varje fastigheter ägare ordna till så varje hushåll , svensk lag 

Sen till komma betalning kanaler . Dom kräver någonsort kort avläsning ( några redan info om) 

Tv i sig själv har olika portar alla olika 

Vanlig antenkabel,  R45 kontak , wi-fi

CL+ modulen. Usb kontak, HDMI , 

själva TV,  någonsort operativ system 

Samsung nya heter "Tizen " i börja så ingen vidare ,har blivit rätt bra produkt om använder Samsung produkter hus.

Sen vill allt fungera direkt.  Har box och CL+ modulen , sen tidigare . Bara byta över allt .  

Sen casta eller sända över ting  nya Tv

Vissa redan någon sort in bygg i tv 

Visa fungera Mac produkter/ system

Vissa fungera adroid system 

Sen vi säker få in daton till tv 

Troligen kan man nästa styra allt med rösten , 

Fjärkontoll,  tagenbord, mus, styrspak m.m  ( via Blutooh) 

Manual in bygg operativ system,  sällan är dessa manualer bra 

 

Inna jag bestämde mig  för ny Tv fick ett förslag ( test  mibox ) 

Vilken överraskning ,   wi-fi,  el koppla in nätverkskabel via usb adapter.  Min gamla tv en smart tv burk. HDMI kabel 

Mibox manual,  få testa sig fram själv . Lite data varna så lär man sig 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Angående antennen i så fall, var och vilken köper man?

Vetter något fönster mot Nackamasten eller kanske slavsändaren på DN-skrapan?

Samt är fönstret placerat så att du kan dra en antennkabel därifrån till tevens box?

https://www.teracom.se/privat/ Där kan du skriva in din adress och få reda på lämplig mast. Klicka dig runt där också och läs på.

 

Eftersom du behöver ett Boxer-abonnemang för att se på 3:an och 5:an kan du kolla på deras inomhusantenn: https://www.boxer.se/tv/hardvara/boxer-antenn

Ibland har de erbjudanden typ att man får antennen gratis mot att man binder abonnemanget på ett eller två år.

 

Men som Thirteen skriver så är det mycket bra att bli bekant med grannarna för att veta vad för något som fungerar bäst just där du bor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Vetter något fönster mot Nackamasten eller kanske slavsändaren på DN-skrapan?

Samt är fönstret placerat så att du kan dra en antennkabel därifrån till tevens box?

https://www.teracom.se/privat/ Där kan du skriva in din adress och få reda på lämplig mast. Klicka dig runt där också och läs på.

 

Eftersom du behöver ett Boxer-abonnemang för att se på 3:an och 5:an kan du kolla på deras inomhusantenn: https://www.boxer.se/tv/hardvara/boxer-antenn

Ibland har de erbjudanden typ att man får antennen gratis mot att man binder abonnemanget på ett eller två år.

 

Men som Thirteen skriver så är det mycket bra att bli bekant med grannarna för att veta vad för något som fungerar bäst just där du bor.

Dessa kanaler har jag redan, 1,2,4, Kunskapskanalen. Här kommer bild ang. Mast. 
 

 

5AB780AB-83C7-40F5-8B8D-4862C494E2A9.png

08237455-9981-4010-B0FF-80302603AC92.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du då något fönster som vetter mot någon av de två masterna?

Sen är det ju omöjligt att veta om det trots allt blir någon sorts radioskugga just där din lägenhet är.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Dag Erlandsson

Måste fråga ytterligare. Allt fungerar perfekt med telefonen som hot spot. Men på telefonen (iPhone XR) finns det ju under allmänt, AirPlay ”skicka automatiskt till Tv” (se bild) / Men det fungerar inte utan slås av direkt den för kontakt. Det som då händer är att jag måste gå in på Tv’n och söka efter nätverket. Alla grannars olika nätverk kommer upp men inte mitt... sedan när jag slår av och på Bluetooth och internet delning så efter kanske 10

försök så hittar den mitt nätverk och går du att ansluta . Hur gör man för att detta skall ske direkt och att den blåa ”kontakten” se bild ska fungera direkt. 

0B1AC8F1-361E-4D0F-B2DC-69C0A641180C.png

62408112-4635-4990-91B6-AD4FB3FBCCB6.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...