Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

iPhone som Hotspot till Samsung Tv

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Nu är Tv’n på plats denna modell TV 

Tanken är att använda telefonen (iPhone) som en ”hotspot”.

Tv’n har en massa appar (se bild) 

Jag har laddat SVT Play och TV4 play. Men hur gör jag om jag exempelvis vill titta i realtid på 1,2,3,4,5? Är det något jag gör via Telefonen? Samsung App? Vilken? Finns en ikon som heter Direkt Tv men när jag trycker på den så kommer denna text upp (se bild 2)

E374A2E6-BB5D-47DA-A600-A4CD1552F771.jpeg

ED571F3A-460D-4A4A-936A-BF350B5A5EFE.jpeg

5922BAB0-5175-41F2-9B26-39ACBF84FC7A.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Nej, för att se tablå-teve kan du använda dig av fastighetens koax-nät för teve. Du hade tydligen några kanaler gratis där och fler får du troligen genom att skaffa ett abonnemang hos Comhem (ser ut som att fastighetens nät är anslutet till dem, men för säkerhets skull kolla upp med föreningen resp hyresvärden).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nej, för att se tablå-teve kan du använda dig av fastighetens koax-nät för teve. Du hade tydligen några kanaler gratis där och fler får du troligen genom att skaffa ett abonnemang hos Comhem (ser ut som att fastighetens nät är anslutet till dem, men för säkerhets skull kolla upp med föreningen resp hyresvärden).

Dessvärre är denna fastighet inte anslutna till Comhem 🙁 Verkar bara finnas 1,2,4, Men iof. kan jag ju då använda antenn sladden bara för dom? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
12 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men iof. kan jag ju då använda antenn sladden bara för dom? 

Ja

12 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Dessvärre är denna fastighet inte anslutna till Comhem

Ansluten till något annat?

Det är ju väldigt ovanligt att en fastighetsägare inte ger tillgång till fler kanaler genom abonnemang eftersom det är värdehöjande. Men du kan ju skaffa dig en egen liten antenn + box/TV-kort om du bor så att det blir tillräckligt bra signal från Nacka-masten eller någon annan sändare i Stockholmsområdet, samt då ett abonnemang hos Boxer för att få tillgång till fler kanaler än frikanalerna: https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
40 minuter sedan, skrev Cecilia:

En annan sak, just att vägg antenn uttaget har 3 kontakter och den som är överst står det DATA på, ska jag köpa en sladd för den ingången istället? Kanske att där kan jag få in Ytterligare kanaler? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

DATA brukar vara avsedd för internetanslutning.

Men det måste du kontrollera med fastighetsägaren. Det är omöjligt för någon annan att veta vad som är inkopplat i din lägenhet och vad för något du behöver för att få det att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ChristerE
51 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag har laddat SVT Play och TV4 play.

...

Finns en ikon som heter Direkt Tv men när jag trycker på den så kommer denna text upp (se bild 2)

Det bild 2 visar är att det saknas möjligheter att visa betalkanaler med den i tv'n inbyggda digital-tv-mottagaren, men de fria kanalerna borde du kunna få in (via "kabel" eller marksänt, om det finns signal i antennuttaget vid golvet).

Har du gjort en kanalsökning (eventuellt med föregående val av marksänt eller kabel om det inte hanteras automatiskt)? Det du skrev tidigare om 1, 2 och 4'an, via marknätet, kanske egentligen handlade om play-kanalerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ja

Ansluten till något annat?

Det är ju väldigt ovanligt att en fastighetsägare inte ger tillgång till fler kanaler genom abonnemang eftersom det är värdehöjande. Men du kan ju skaffa dig en egen liten antenn + box/TV-kort om du bor så att det blir tillräckligt bra signal från Nacka-masten eller någon annan sändare i Stockholmsområdet, samt då ett abonnemang hos Boxer för att få tillgång till fler kanaler än frikanalerna: https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv

Nej dom är inte anslutna till något annat heller. Däremot vill jag slippa box och antenn om möjligt? Ultimat vore att få in allt via exempelvis appar/telefon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
2 minuter sedan, skrev ChristerE:

Det bild 2 visar är att det saknas möjligheter att visa betalkanaler med den i tv'n inbyggda digital-tv-mottagaren, men de fria kanalerna borde du kunna få in (via "kabel" eller marksänt, om det finns signal i antennuttaget vid golvet).

Har du gjort en kanalsökning (eventuellt med föregående val av marksänt eller kabel om det inte hanteras automatiskt)? Det du skrev tidigare om 1, 2 och 4'an, via marknätet, kanske egentligen handlade om play-kanalerna.

Nej 1,2 och 4an fungerar så länge antenn kabeln är i väggen alltså inte play-kanalerna. Jag ska då testa att göra en kanalsökning ”kabel” och se vad som händer. Återkommer strax 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Med ett Boxer-abonnemang kan man titta på tablå-teve i Boxer-appen. Ingen aning om/hur det fungerar utan en Chromecast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
Postad (redigerade)

Du kan inte få TV-kanalerna til din TV på något annat sätt.

Allra enklast -

1.  Köp en Chromcast och sätt i din tv. Väl värda pengar (ca 400 kr)!!!!

2.  Betala 199 kr/ månad av Telia Play och streama sedan detta till Chromecasten och din TV.

"Telia Play är gratis första månaden och kostar därefter 199 kronor per månad. För den summan får du tillgång till 15 tv-kanaler, HBO Nordic och C More Standard."

https://m3.idg.se/2.1022/1.734101/nu-kan-du-skaffa-telia-play-aven-om-du-inte-ar-telia-kund

https://www.telia.se/privat/tv/playpaket

Alternativ 2 -

1. Köp en Chromecast

2. Prenumerera på dom olika Play tjänsterna Dplay, Cmore (med flera) som sänder live TV och streama sedan detta från din mobil till Chromecast/teven.  Men, detta alternativet blir mycket dyrare, än om du väljer alternativet  ovan med Telia.

Redigerad av Lighthouse2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
26 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Du kan inte få TV-kanalerna til din TV på något annat sätt.

Allra enklast -

1.  Köp en Chromcast och sätt i din tv. Väl värda pengar (ca 400 kr)!!!!

2.  Betala 199 kr/ månad av Telia Play och streama sedan detta till Chromecasten och din TV.

"Telia Play är gratis första månaden och kostar därefter 199 kronor per månad. För den summan får du tillgång till 15 tv-kanaler, HBO Nordic och C More Standard."

https://m3.idg.se/2.1022/1.734101/nu-kan-du-skaffa-telia-play-aven-om-du-inte-ar-telia-kund

https://www.telia.se/privat/tv/playpaket

Alternativ 2 -

1. Köp en Chromecast

2. Prenumerera på dom olika Play tjänsterna Dplay, Cmore (med flera) som sänder live TV och streama sedan detta från din mobil till Chromecast/teven.  Men, detta alternativet blir mycket dyrare, än om du väljer alternativet  ovan med Telia.

Tack! Låter bra. Men du menar att det kan man ha med Telia play även om fastigheten inte har indragen kabel? 
Hur vet man att Tv’n inte har inbyggd chromecast? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
10 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack! Hur vet jag att Tv’n inte har inbyggd chromecast? 

Man läser produktinformationen och jag kan inte läsa någonstans att den har inbyggd chromecast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lighthouse2
14 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack! Låter bra. Men du menar att det kan man ha med Telia play även om fastigheten inte har indragen kabel?

Ja.  Du installerar Telia Play appen och använder den precis på samma sätt från mobilen som du kanske använder SVTPlay appen eller TV4Play appen. Samma, samma. 

Det är nytt från i sommar att man kan använda Telia Play även fast fastigheten inte har indragen kabel.

Samma gäller för ComHem Play, om man önskar välja dem istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Just nu, skrev Lighthouse2:

Ja.  Du installerar Telia Play appen och använder den precis på samma sätt från mobilen som du kanske använder SVTPlay appen eller TV4Play appen. Samma, samma. 

Det är nytt från i sommar att man kan använda Telia Play även fast fastigheten inte har indragen kabel.

Samma gäller för ComHem Play, om man önskar välja dem istället.

Detta låter jättebra! Tack så mycket. 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Din TV har stöd för AppleAirplay. Använder du en iPhone behöver du inte någon annan enhet, som Chromecast, för att skicka det som visas på telefonen till TVn.

Du skriver i ditt första inlägg att du har en iPhone och då har du redan liknande funktion som med en Chromecast.

Skulle du ha en Androidenhet kan du hämta Samsungs app som heter ”SmartThings”. Med ”SmartThings får du samma funktion som med AppleAirplay, d.v.s. liknande funktion som med Chromecast.

För att använda TV4Play liksom SVT Play måste du ha internetuppkoppling.

Du kan få in alla fria kanaler med en egen antenn som du kan ha inomhus. I många fastigheter (i synnerhet bostadsrättsföreningar) har man tagit bort grundutbudet i det gemensamma TV-nätet och infört ett gruppavtal. Det sparar oftast en förening/fastighetsägare pengar.

Du kan teckna ett abonnemang hos det företag som föreningen skrivit avtal med (t.ex. Comhem) och få en CA+ -modul som du sätter i motsvarande uttag i TVn. 
Du använder TVn inbyggda kanalväljare och får in alla kanaler som ingår i ditt abonnemang. På så sätt slipper du såväl antenn som box.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Förtydligande:

Vissa modeller använder CI+ -modul för HD-TV och leverantör.

Din Samsung använder CI+ -modul så det är en sådan du behöver om du väljer att koppla abonnemang till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
13 minuter sedan, skrev X-Men:

Din TV har stöd för AppleAirplay. Använder du en iPhone behöver du inte någon annan enhet, som Chromecast, för att skicka det som visas på telefonen till TVn.

Du skriver i ditt första inlägg att du har en iPhone och då har du redan liknande funktion som med en Chromecast.

Skulle du ha en Androidenhet kan du hämta Samsungs app som heter ”SmartThings”. Med ”SmartThings får du samma funktion som med AppleAirplay, d.v.s. liknande funktion som med Chromecast.

För att använda TV4Play liksom SVT Play måste du ha internetuppkoppling.

Du kan få in alla fria kanaler med en egen antenn som du kan ha inomhus. I många fastigheter (i synnerhet bostadsrättsföreningar) har man tagit bort grundutbudet i det gemensamma TV-nätet och infört ett gruppavtal. Det sparar oftast en förening/fastighetsägare pengar.

Du kan teckna ett abonnemang hos det företag som föreningen skrivit avtal med (t.ex. Comhem) och få en CA+ -modul som du sätter i motsvarande uttag i TVn. 
Du använder TVn inbyggda kanalväljare och får in alla kanaler som ingår i ditt abonnemang. På så sätt slipper du såväl antenn som box.

Det låter toppen. Är det denna (se bild) du menar? Om ”ja” vad exakt skall jag göra för att aktivera den? Eller det kanske inte behövs? 

8EEF86D9-F03A-415E-9BC6-D8F42C6F1401.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
Postad (redigerade)

Det kan vara det du visar på bilden.

Hur du får igång det kan jag inte svara på då jag själv aldrig använt mig funktionen.

Du behöver inte koppla din telefon med Airplay till din TV om du installerar playapparna du vill använda i TVn (behövs inte om du redan har dem installerade).

Det enda du behöver göra är att använda din telefon som ”hotspot”, d.v.s. koppla din TV trådlöst till telefonen och använda telefonens mobila bredband. 
Du får inte TV-tablå om du inte har ett abonnemang hos en leverantör men du får playfunktioner som är kostnadsfria.

Tänk bara på att du förbrukar din surfpott för ditt mobila bredband. 

Skaffar du ett abonnemang, t.ex. Boxer, som Cecilia nämnt, behöver du ett abonnemangskort hos Boxer samt en CI+ -modul. Du sätter i kort och CI+ -modulen i uttaget för detta på TVn. 

Du behöver internetuppkoppling, vilket du har via ditt telefonabonnemang, kanske. Du bör se till att ha en stor pott surf för att inte hamna i en situation där potten tar slut och du inget kan se på TV.

Redigerad av X-Men
Rättstavning samt korrigering av grammatiken

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
8 minuter sedan, skrev X-Men:

Skaffar du ett abonnemang, t.ex. Boxer, som Cecilia nämnt, behöver du ett abonnemangskort hos Boxer samt en CI+ -modul. Du sätter i kort och CI+ -modulen i uttaget för detta på TVn. 

Så vitt jag förstår det kan man, när man har ett Boxer-abonnemang, använda BoxerPlay-appen i en telefon, sätta igång en tablå-teve-kanal och "casta" eller kanske "AirPlay-a" till teven. Då behöver man ingen CI+ -modul till teven utan det fungerar på samma sätt som beskrevs ovan med Telias app. Men det måste bekräftas av Boxers kundtjänst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
21 minuter sedan, skrev X-Men:

Det kan vara det du visar på bilden.

Hur du får igång det kan jag inte svara på då jag själv aldrig använt mig funktionen.

Du behöver inte koppla din telefon med Airplay till din TV om du installerar playapparna du vill använda i TVn (behövs inte om du redan har dem installerade).

Det enda du behöver göra är att använda din telefon som ”hotspot”, d.v.s. koppla din TV trådlöst till telefonen och använda telefonens mobila bredband. 
Du får inte TV-tablå om du inte har ett abonnemang hos en leverantör men du får playfunktioner som är kostnadsfria.

Tänk bara på att du förbrukar din surfpott för ditt mobila bredband. 

Du behöver internetuppkoppling, vilket du har via ditt telefonabonnemang, kanske. Du bör se till att ha en stor pott surf för att inte hamna i en situation där potten tar slut och du inget kan se på TV.

Toppen! Men kort och CL+ modulen kan jag koppla det direkt till boxen, dvs. Den box jag har till Tv’n (OneConnect) eller bör det sitta i Tv’n?

Är Telia Play ett alternativ till kortet och CL modullen? 

TILLÄGG, så om jag nu har Boxer alt. Telia Play så innebär bara det att jag har access till valda kanaler, men att jag då måste betala surf via annan operatör? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
3 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men kort och CL+ modulen kan jag koppla det direkt till boxen, dvs. Den box jag har till Tv’n (OneConnect) eller bör det sitta i Tv’n?

Det beror på var det finns en sån kortplats.

Vilket alternativ som är bäst för dig beror på vad du vill kunna göra. I dina tidigare trådar om teve så har det låtit som att du skulle bli nöjd med bara olika Play-appar men nu har det ju framkommit att du vill se på tablå-teve. Men vilka kanaler vill du kunna se som tablå-teve?

Kan du sätta upp en antenn som får vettig mottagning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)
7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det beror på var det finns en sån kortplats.

Vilket alternativ som är bäst för dig beror på vad du vill kunna göra. I dina tidigare trådar om teve så har det låtit som att du skulle bli nöjd med bara olika Play-appar men nu har det ju framkommit att du vill se på tablå-teve. Men vilka kanaler vill du kunna se som tablå-teve?

Kan du sätta upp en antenn som får vettig mottagning?

Jag skulle kunna sätta upp en antenn, har balkong. Jag är väl mest intresserad av

1-5. Angående antennen i så fall, var och vilken köper man? Bor mitt i city.

En sådan kanske ; Antenn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...